Když se řekne slovo rally, vybaví si většina hráčů Colina McRae, nebo Richarda Burnse – v prvním případě celkem, v druhém pak absolutně realistické poježdění. Rally zkrátka dosud na počítači neevokuje arkádu. Dokonce i poslední díl Colina McRae, DIRT, toto označení v názvu neměl, takže by se mohlo zdát, že v případě, že už se něco jmenuje rally, bude to skutečnosti odpovídat přeci jen více než všechny ty Need for Speedy a další arkády. Nyní však přichází SEGA, obří výrobna konzolového hardwaru a softwaru, která překvapivě i na PC přináší nejnovější verzi své arkády. Ta je známá především návštěvníkům automatových heren, jimž sežrala nejednu minci. Pokud mezi ně patříte, máte důvod k oslavám – hru si nyní v novogenerační podobě budete moci užívat do aleluja, přičemž před započetím dalšího závodu po vás nikdo další dvacetikorunu chtít nebude.
SEGA Rally rozhodně nepřináší žádnou revoluci, takže nečekejte novinky co se týče herních módů. Musíte vzít zavděk šampionátem, instantním závodem a jízdou na čas. Popravdě bychom uvítali aspoň nějaký náznak konzistentní kariéry, protože zdejší šampionát je více než co jiného pouze sérií poslepovaných závodů ve třech dílčích soutěžích. Chybí tu jakékoliv pojítko mezi závody – prostě je zapotřebí vyhrát, abyste se posunuli dále. Jedinou motivací v pokračování a vlastně i nutností, proč šampionát vůbec otevírat, je postupné zpřístupňování dalšího obsahu, který si pak můžete otevřít i v dalších módech. Zpočátku totiž máte k dispozici jen omezený výběr aut a tratí. To se s pokořovanými milníky v šampionátu pochopitelně mění. Pozitivem je, že soutěže není těžké dokončit a podaří se vám to relativně snadno. Poté už se nemusíte vázat na šampionát, ale zahrajete si podle libovůle co chcete a jak chcete.
Zajímá vás, čím se liší rychlý závod a závod na čas? Největší rozdíl spočívá v tom, že v prvním případě stanete na startu a poté i na dalších místech trati s pěticí soupeřů. To rozhodně v rally hrách není obvyklé, a to z jednoho prostého důvodu: takové způsoby se nenosí ani v reálu. Aby tvůrci aspoň trochu ospravedlnili onu nálepku rally na obalu, zakomponovali právě i závod na čas, který formou odpovídá skutečným etapám více, jelikož tu závodíte pouze proti hodinám a výsledný čas vás poté zařadí na patřičné místo rezultátní listiny. Jinak se však oba módy neliší – arkádový jízdní model je totiž protkán celou hrou. Za zmínku ještě stojí, že v šampionátu závodíte neklasicky, to znamená přímo proti soupeřům na trati.
SEGA Rally nemá žádnou oficiální licenci reálné šampionáty pořádajících společností, takže se netěšte na jednotlivé závody typické pro rally (Švédsko, Německo, Japonsko apod.). Namísto toho si vyberete z fiktivních tratí, jež se nerozlišují podle zemí, nýbrž dle prostředí, které do značné míry ovlivňuje i povrch. Vyzkoušíte si tak jízdu v horských serpentinách, na ledovém povrchu v jakémsi přístavu, v malebném kaňonu, tropických lesích atd. Ve všech prostředích máte na výběr z několika závodů. Ty jsou pochopitelně odlišné poskládáním zatáček, okolí si ale zůstává podobné, a tak kdovíjaké rozdíly nepocítíte. Snad až po opravdu intenzivním hraní, například v multiplayeru, si začnete pamatovat nuance jednotlivých okruhů. Ty si potom můžete vybírat i v závislosti na obtížnosti, jež je vyznačena na škále pěti hvězdiček (podle našich zkušeností je ale docela nepřesná a ne vždy odpovídá reálné složitosti tratě).
S vozidly pořídilo licenční oddělení Segy o poznání lépe. Auta se dělí do tří kategorií. Jsou tu ta nejobyčejnější, poté se podíváte na zoubek speciálům a pro fajnšmekry jsou připraveny opravdové klasicky, jako je například typická rally Lancia. Kromě obligátních Mitshubishi, Citroenu, Peugeotu či Volkswagenu najdete ve výběru překvapivě zastoupenu i českou Škodovku. A to hned dvěma modely – nabízí se Octavia i Fabia. Na druhou stranu tady jde především o odlišné modely. S řadou odjetých závodů na kontě možná pocítíte mezi některými auty drobné nuance, rozhodně však nejsou tak významné, jak bychom si představovali. Inu, arkáda se nezapře.
Ačkoliv to není špatně míněno. Naopak – SEGA Rally se zpočátku hraje příjemně rekreačně, ovšem později dá opravdu zabrat, arkáda nearkáda. Sice rychle ovládnete vůz, nicméně porazit soupeře stále zůstává výzvou. Jízdní model zklame všechny milovníky Richard Burns Rally a ani fandové Colina McRae si nejspíš nepřijdou na své. Je totiž třeba si představit maximálně akční jízdní model, prakticky srovnatelný s Need for Speed. Pokud se tady otřete o plot vedoucí kolem trati, nikomu to vadit nebude, tím méně samotnému autu. Tady však musíme vyřknout výtku – hře absolutně chybí jakákoliv poškozovaní mechanika. Ať už se nabouráte se sebevětší razancí, vůz neutrpí ani škrábanec a podává maximální výkony i ve zbylém průběhu závodu. Je to nepřirozené, ovšem brzy si zvyknete a nakonec přijdete na to, že někdy je odrazení se od soupeře či stěny docela výhodné. O poznání větší požitek ale budete mít z čisté, precizní jízdy. A té není úplně jednoduché dosáhnout, protože auta jsou obvykle neposedná, stále mají sklon zatáčet, tudíž nezbývá než celou dobu korigovat nejen rychlost, ale především směr. Na pohled to navíc vypadá i docela realisticky. Do zatáček najíždíte velmi snadno smykem, jako naprostí profesionálové, od skutečnosti se to však liší právě tou jednoduchostí korigování, které často ústí právě v ony efektní průjezdy sebetěžšími serpentinami.
Autoři již dlouho před vydáním halasně slibovali technologii pro deformaci tratí. Proto v SEGA Rally tak málo narazíte na asfalt, který je přeci jenom hodně obtížné (rozuměj nemožné) pouhým průjezdem upravit, naopak se možná až příliš často budete vyskytovat na blátivých stezkách. Do nich se každým průjezdem agresivně závodících vozidel zanášejí stopy, jež dokáží být někdy i docela zrádné. Někdy však znamená opravdu minimálně a většinou se jen budete kochat dobře zpracovanou vizuální deformací terénu. Každé kolo zkrátka povrch vypadá trochu jinak. Navíc se bláto snad až příliš ochotně lepí na auto, takže zanedlouho budete mít celý spodek káry fešně zašpiněn. Bláto se leskne možná až příliš, to však nikoho netrápí – i v grafice SEGA Rally hraje na výrazný efekt. Vizuální zpracování je vážně povedené, byť možná ne tolik jako v konkurenčním Colin McRae DIRT. Přesto je především pohled na okolí tratí moc pěkný a ani modely vozidel se nemají za co stydět. Zvuk motorů je patřičně burácivý a hudba ženoucí kupředu. Co se navigace týče, jsou vám s předstihem čteny stupně razance zatáček, upustilo se však od českého dabingu, tudíž zůstává u nevýrazného, anglicky mluvícího spolujezdce. Počeštěny jsou pouze texty, kterých je jako v každé závodní hře minimum a není na nich co zkazit.
Singleplayer SEGA Rally dohrajete vcelku svižně – za několik hodin je hotovo. Jedná se však o závodní hru, kterou lze s úspěchem projíždět neustále dokola. Navíc je tento titul silně zaměřen na hru po síti, kdy se naplno projeví jeho přednost, tedy skutečnost, že se se soupeři utkáváte přímo na trati, což je v již zmíněném DIRT nemyslitelné. Výsledkem jsou zábavné a akční souboje kolo na kolo, a to dává konečný argument ospravedlňující existenci SEGA Rally. Máte-li rádi svižné arkádové závodění, určitě s tímto kouskem neuděláte chybu. 80%
jj dost good rezenze . a sega to bude dobry ale kdy datte ten servr na COD4???
Pride mi to dost divny i z toho videa nelepsi rally je Richard Burns Rally
nevidapada to patne ! :D
...
Ok,přemluvili jste me,idu to sosnut!
Mohl si teda vybrat nejakou mnohem lepsi hru. Nic moc.
Spíš už mám dost těch arkádovejch :D
toto je masakr....kam se sere Richard Burn VOLE
V článku se jasně píše že hra je arkáda a ty sem začneš plést simulátor Richard Burns Rally. Větčího debila jsme snad neviděl.
Jinak ke hře. Je to arkáda ale to dycky byla a nehraje si na simulátor jako třeba stupidní colin McRae Rally.
No nic moc.. graficky to je pěkný ale jinak vůbec.spíš jako novější verze V-rally
jedna z nejlepsich arkadovek... cmr:dirt ci needy(carbony) by si mely vzit priklad... a navic graficky uchvatne a ani narocne to neni 1280 na full (krom AA) 30FPS+ na x1650xt...
International Rally Shampionship s lepsi grafikou:)
me se todle nejak nelibi,me prijde ta grafika dost zaostala a arkady moc pro me nejsou,ale je dobry ze tam je Fabie,a je tam hodne aut
testováno na stejné sestavě jako NFS:PS se stejnými ovladači na graf.kartu nebo s novějšími?
typická automatovka:)) až na to bahno, to se lepí na to auto opravdu hezky :))
.. vsak ich neni problem spocitat na jednej ruke .:))) mna osobne napada len RBR .:))
Nemá to z rally nic společnýho
tyvole tete už stema autama nekam :D:D dělejte spíš střílečky atd...
Todle je fakt super parba pride mi to 10x lepsi nez nfs PS ty se mi fakt nelibej
jako prilepovani blata ktere po prujezdu vodou omyjete a tak ale hlavne pokud se jede bahnem nebo snehem tak ten prvni projizdi stopu a ten za nim se v ni muze drzet coz mi pride i dost realne
the best arkada
Neco je v tyhle hre realne...neco nerealne....mela by to byt cista arkada. Kdyby nekdo udelal poradnou rally simulaci, ktera dava dohromady vsechny plusy rally her - jako u sega rally to ''poskozovani trate'' nebo u richard burns rally fyziku aut, hratelnost tak by to bylo skvele. Na teto hre se mi libi akorat ta ''deformace trate'' a grafika. Hral jsem to asi hodinu a pak me to omrzelo. Stereotyp a arkada jak czyp.
ahoj jm
jaj si děláte kozy
nwm mno...nic moc
Tahle hra je fakt hrozná..... nemůžete sjet ze silnice s autem nic udělat nemůžete takže po nárazech je v perfektním stavu :