Obsáhlý rozhovor s p0kym

Naše sekce elektronických sportů přináší obsáhlý rozhovor se známou postavou domácí Counter-Strike scény, Ondřejem Pokorným alias p0kym, manažerem nejstaršího velkoklubu u nás - NecroRaisers.

Nenavštvěvujete naši divizi elektronických sportů? Nevadí. Dnes Vám přinášíme skutečně obsáhlý rozhovor s Ondřejem Pokorným alias p0kym, jenž platí za velice úspěšného manažera slovenské Counter-Strike sestavy nejstaršího česko-slovenského klubu NecroRaisers. Kompletní rozhovor čítající bezmála 60 otázek a odpovědí naleznete zde v e-sports sekci, níže přinášíme jen pro krátký přehled krátký výňatek z interview týkající se stavu domácí scény.

Čemu dáváš za vinu nízkou úroveň tuzemského Counter-Strike? Zatímco před lety dosáhli legendární nEophyte na 5. příčkou na wCG v Jižní Koreji, současná domácí elita se s evropskou špičkou nemůže ani zdaleka rovnat...

Všechno je to o přístupu. Když šli tehdy hráči trénovat, tak se co nejvíce snažili o to, aby něco nového natrénovali a jejich čas, kterým tréninkem strávili, nebyl zbytečně promarněn. Můj pohled na dnešní hráče je ten, že jsou až moc pohodlní. Myslí si, že když si denně splní jakousi kvótu 2-3 hodin hraní, tak se výsledky samy dostaví. Důraz musí týmy klást hlavně na sehranost a zkušenosti. Aim totiž může každý vydřít někde na DM publicu, naopak zkušenosti jsou záležitostí pouze a jen účasti na všemožných LAN turnajích a zápasech proti výkonnostně lepším týmům. Docela se divím i některým předním cz/svk týmům, že tréninku nedávají tolik, kolik by měli. Talentované hráče, s obrovským potencionálem a talentem, rozhodně mají, ale jejich trénink neodpovídá.

Nemyslíš, že pokles spíše "vězí" v častých změnách v sestavě klubů? V loňském roce se sice scéna uklidnila, nicméně do té doby u nás byly přestupy téměř na denním pořádku.

Ano, přesně na to jsem narážel v předchozí odpovědí. Je špatné, když některý z týmů změní za 3 měsíce 2x sestavu. Podobné změny byly vždy spíše ke škodě, než k užitku.

Nehraje určitou roli na kvalitě úrovně naší scény rovněž i počet a množství domácích turnajů, soutěží a lig? Vždyť za celý rok se hráči loni dočkali jedné kvalifikace na WCG a jednoho jediného velkého turnaje v podobě InvexCupu...

Pochopitelně. Vše je vzájemně propojeno a tím pádem je dost důležité, aby zde byly jak firmy, jenž se progamingem zabývají, tak i hráči, kteří hry nějak aktivně hrají a jsou v nich dobří. Pak je jen otázkou času, kdy daná firma získá vhodného sponzora, díky kterému uspořádá turnaj, na který se hráči hecnou a budou se snažit co nejvíce trénovat, aby byli lepší, než konkurence. V tom je onen hlavní problém. Je zde nedostatek vysoce dotovaných turnajů a malá konkurence mezi klany. Rovnice je tak zcela jednoduchá: dostatek štědře dotovaných turnajů = motivace pro herní týmy, které na sobě budou pořád pracovat, aby byly lepší, než konkurence = nárust formy všech týmů = možnost konkurovat zahraničním týmům.

Myslíš, že se někdy v budoucnu domácí CS scéna opět postaví na nohy a bude schopna se měřit s evropskou špičkou? Neujel už našim hráčům vlak?

Těžko říct. Určitá možnost tu je, ale to záleží na okolnostech a na tom, jakým směrem se bude naše CS scéna rozvíjet.

V tom je onen hlavní problém. Je zde nedostatek vysoce dotovaných turnajů a malá konkurence mezi klany. Rovnice je tak zcela jednoduchá: dostatek štědře dotovaných turnajů = motivace pro herní týmy, které na sobě budou pořád pracovat, aby byly lepší, než konkurence = nárust formy všech týmů = možnost konkurovat zahraničním týmům.

Mají podle tebe elektronické sporty šanci někdy dosáhnout takové úrovně a popularity, jako "běžné sporty" typu fotbal?

Myslím, že ano. Stejně jako lidstvo oslovil internet a výpočetní technika, tak v budoucnu osloví i e-sport. Příkladem pro všechny je Asie, kde jsou v tomto odvětví o pořadný kus před ostatními kontinenty. Kdy ale bude e-sport na podobné úrovni i u nás, nedokážu bohužel zoodpovědět. Chce to čas a trpělivost.

Dá se vůbec hraním her na profesionální úrovni vydělat "slušný balík"? Budeme někdy ať už v blízké či vzdálené budoucnosti svědky toho, že na nás bude například takový walle vykukovat z televize v reklamě na holící strojek?

Ten vývoj bude podobný jako u některých běžných sportů. Akorát profesionální hraní není zaměstnáním na celý život, ale pouze na krátkou dobu a hráč si stihne "nahrabat" jen něco málo. Hráči ale většinou, díky kontaktům, u hraní zůstávají a působí např. jako komentátoři, nebo když mají štěstí, tak v některé firmě, která je dříve sponzorovala.

V každém odvětví se najdou vždy jedinci, kteří nějakým způsobem vynikají a stávají se pak kořistí firem, které je použijí do svých reklam. Vůbec by mě tudíž nepřekvapilo, kdybych si za 10let koupil rum a byla na něj fotka Sinnera. :))

Jak se stavíš k názoru širší veřejnosti, že jsou hráči her svým způsovem gambleři, "závisláci" či počítačoví maniaci?

To je naprostá hloupost. Když mě bude bavit fotbal, taky většinu času strávím někde na hřišti s mičudou. Takto hráče označuje většina laické veřejnosti jen proto, že o tom nemá prakticky žádné informace a leckdy ani netuší, co vlastně hráči za PC dělají. Na to pak navazuje i to, že tento koníček jde dělat pouze doma a ne nikde na hřišti, jak je tomu třeba u již zmíněného fotbalu.

Komentáře(3)