Nová éra kosmonautiky

"Země je kolébkou života, ale v kolébce nelze žít věčně ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij

 

Jistě jste v posledních týdnech v médiích zaznamenali úspěšné doručení nákladu k mezinárodní vesmírné stanici lodí Dragon a její následný návrat na zem, jednalo se o první soukromou loď, která doručila náklad k ISS a tedy podstatný milník v dějinách kosmonautiky, kdy výzkum a cestování do vesmíru, přestává být plně v rukou státních agentur. Od letů k měsíci byl vesmírný výzkum v úpadku ať už odlivem financí ke zbrojení, popřípadě nesmyslně drahými projekty jako byly raketoplány a neefektivním financováním, které ostatně známe i z našich luhů a hájů, kdy jakýkoliv projekt placený ze státní kasy, je finančně minimálně dvojnásobně nadhodnocen a část financí pak končí v krabicích od vína a pod podlahou. V tomto článku si představíme většinu soukromých firem zabývajících se dopravou, turistikou a výzkumem vesmíru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Space Explorations

 

 

 

Jako první samozřejmě začneme s firmou SpaceX, která je v současné době asi nejznámější. Firma byla založena v roce 2002 Elonem Muskem (zakladatel PayPal) a v roce 2004 získala kontrakt od NASA na dopravu nákladu k ISS. Za deset let své existence dokázala vyvinout tři rakety a jednou kosmickou loď, což je tempo opravdu úctyhodné, které státní agentury mohou pouze závidět, ještě větší údiv pak vzbudil fakt, že během celého vývoje nedošlo k vážné nehodě(krom prvních testů raket Falcon1) a celý projekt doposud stál „pouze“ 800 milionů dolarů, z čehož polovinu zaplatila NASA jako platbu za budoucí lety k ISS, projekt tedy nefinancuje NASA, jak píší někteří škarohlídi, ta si pouze zaplatila „permanentku“ na lety k ISS.

 

  

 

Nyní k samotným raketám SpaceX, jako první začala firma vyvíjet raketu Falcon1, jedná se o poměrně malou raketu, na které se měli otestovat technologie, přesto se již tehdy jednalo o poměrně přelomový stroj, raketa v nejsilnější konfiguraci byla schopna vynést na nízkou oběžnou dráhu (dále jen LEO) náklad o hmotnosti 1010 kg, za cenu za kilogram nákladu 10 800 dollarů což je jen polovina oproti cenám státních agentur.

 

                                         

 

Dále SpaceX vyvinula raketu Falcon9, která se v podstatě skládá z devíti raket Falcon1 v prvním stupni a další raketou Falcon1 ve druhém stupni, raketa je schopná vynést na LEO 9000 až 13150 kg nákladu (podle konfigurace, raketa Falcon9 v1.1 schopná vynést 13150kg dosud nestartovala) a to za cenu za kilogram nákladu pouhých 4000 dolarů, tedy jen za pětinu ceny státních agentur. Raketa je také schopná vynášet kosmickou loď Dragon, která by v budoucnu měla být schopná vynášet až 7 astronautů, což je v současnosti zvlášť palčivý problém, jelikož ihned po ukončení programu raketoplánů ruské Sojuzy zdojnásobily ceny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyní se již přesouváme do budoucnosti a to k raketě Falcon 9 Heavy, která by měla poprvé vzlétnout v roce 2013. Raketa se skládá z rakety Falcon 9 a dvou spodních stupňů rakety Falcon 9, které jsou využity jako urychlovací, celkem má tedy 28 motorů a na LEO, by měla vynést 53 000 kg a s cenou za kilogram pouhých 2200 dollarů se dostává na desetinu ceny státních agentur. Raketa by měla opět vynášet kosmickou loď Dragon a pokud by šlo vše podle plánu měla by v roce 2018 vyslat loď Dragon na Mars a v roce 2022, by měla stejnou cestu podniknout  z lidskou posádkou, viz. MarsOne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dalé firma vyvíjí raketu Falcon X, která by měla mít jen lehce lepší parametry než Falcon 9 Heavy, ovšem by měla opět sloužit stejně jak Falcon 9 ve Falconu 9 Heavy v raketě s „překvapivým“ názvem Falcon X Heavy, která by měla být schopná na LEO dostat 125 tun nákladu, čímž by překonala americké rakety Saturn V, po ní by měla následovat raketa Falcon XX schopná vynést 140 tun a přestože nebyla dosud oznámena měli by jsme logikou SpaceX dojít i raketě Falcon XX Heavy, schopné teoreticky vynést na LEO 400 tun (představte si přes jeden kilometr dlouhou kolonu osobních aut).

 

 

 

 

Pro další snížení ceny za kilogram nákladu pak SpaceX společně se Stratolaunch Systems plánují vypouštění upravené rakety Falcon 9 (s přídomkem Air, ovšem nenechte se zmást názvem, raketa nebude mít 9 motorů, ale pouze 4) z letadla ve výšce devíti kilometrů, díky čemuž se raketa vyhne husté atmosféře, jejíž překonání stojí značnou část energie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orbital Sciences Corporation

 

 

 

Firma byla založena již v roce 1982 a zabývala se především výrobou satelitů, raket a proti-raketových obraných systémů. Stejně jako SpaceX i OSC vyhrála soutěž pro vynášení nákladů k mezinárodní vesmírné stanici. K tomuto účelu v současné době finišují práce na raketě Antares, dříve známe jako Taurus II. Antares by měl být schopen vynést na LEO 5 tun nákladu a měl by startovat letos v srpnu. O rok později by pak měl startovat Antares s třetím stupněm, který by měl vynést až 7 tun nákladu. Náklad k ISS by pak měla vozit kosmická loď Cygnus.

 

 

OSC se do programu dodávek k ISS dostala až o dva roky později čímž by se dala vysvětlit menší „zaostalost“ oproti SpaceX, navíc program Antares/Cygnus, není zdaleka jediným zdrojem příjmů společnosti, přesto pokud se společnost pokusíme se SpaceX srovnat, pak SpaceX vede na plné čáře, ať už nosností, inovativností svých motorů, možností návratu lodi Dragon, nebo jen plány do budoucna, které jdou mnohem dále než u OSC. O OCS navíc není známo, že by jednala i o komerčním využití své lodi, navíc nezveřejnila náklady na jeden kilogram nákladu, pokud si však spočteme, že za 20 tun nákladu k ISS dostane dvě miliardy dollarů, vyjde nám cena nákladu pro NASA na milion za kilogram, což je samozřejmě nadhodnocené, ostatně jedná se o státní zakázku :-), přesto se však dá říct, že v komerční sféře se Antares výrazně pod 20 000 dollarů za kilogram nedostane a je tedy otázka zda najde jiné využití než zásobování ISS, což by ho mohlo poslat do muzea již za čtyři roky (konec životnosti ISS nastane v roce 2016 a je otázka o kolik se bude, životnost prodlužovat).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blue Origin

 


Blue Origin byla založena v roce 2000 Jeffem Bezosem (zakladatel serveru Amazon), chtěla by se zaměřovat především na vynášení lodí s lidskou posádkou a vesmírnou turistiku. V současné době vyvíjí loď New Shepard, která by měla být schopna vynést 7 lidí, zajímavostí je že by neměla být řízena ze Země, ale z vesmíru a měla by přistávat stejně jako v budoucnu loď Dragon brzdícími motory a nevyužívat padákový systém, loď by měla z počátku vynášet americká raketa Atlas V, Blue Origin navíc tvrdí, že v budoucnu by měla jejich loď vynášet jednostupňová raketa bez přídavných motorů, což je velmi smělé tvrzení, které je neproveditelné bez náporového motoru, nebo motoru na kovový vodík.

 

 

Bohužel Blue Origin je na informace velmi skoupá a nedá se o nich dohledat o moc více, ve svém posledním prohlášení v podstatě říkají, že pokud dotace potečou i nadále, můžeme očekávat první start okolo roku 2017, což nevypadá moc věrohodně a je otázka zda bude vůbec o New Shepard zájem, když v té době bude již Dragon human-rated a o rok později poletí bez lidské posádky k Marsu (zvlášť když uvážíme, že Dragon má/bude mít stejné schopnosti jako New Shepard a je schopný letu již dnes, nevypadá to pro Blue Origin vůbec dobře).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sierra Nevada Corporation a Alliant Techsystems

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SNC je opět společností s poměrně širokým záběrem, má více než dva tisíce zaměstnanců po celém světě a v současné době vyvíjí velmi zajímavý mini-raketoplán zvaný Dream Chaser, je dlouhý pouhých devět metrů a rozpětí křídel má sedm metrů, čímž ho do kapsy strčí většina stíhaček, přesto by měl být schopen vynést na LEO sedm astronautů a měl by zvládnout přistát na jakémkoliv větším letišti. V současné době probíhají jeho testy v atmosféře. Na LEO by jej měla vynášet americká raketa Atlas V, později se počítá s polosoukromou raketou Liberty, kterou vyvíjí společnost Alliant Techsystems, jedná se v podstatě o přídavný motor SRB (pro který po konci letu raketoplánů hledá ATK nové uplatnění), který využívaly americké raketoplány a jako druhý stupeň má být použit střední stupeň evropské rakety Ariane, v této sestavě by měla být schopna vynést na LEO dvacet tun nákladu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bigelow Aerospace

 

 

 

 

Bigolow Aerospace, je firma z Las Vegas, založená v roce 1999 americkým hotelovým magnátem Robertem Bigelowem, společnost se snaží vyvinout propojitelné orbitální obytné moduly, které mohou sloužit jako hotely, výzkumné laboratoře, nebo „továrny“. S koncem letů raketoplánů nastal problém jak vynášet velké moduly, srovnatelné s těmi na ISS, Bigelow Aerospace, tento problém vyřešila jednoduše, její moduly jsou nafukovací a rozvinou se až na oběžné dráze, vedlejším efektem je poté značná úspora financí. O samotné technologii modulů firma zatím příliš mluvit nechce a není se co divit, zainvestovala do nich již téměř 300 milionů dollarů a bojí se průmyslové špionáže. V současné době jsou na oběžné dráze již od roku 2006 respektive 2007 moduly Genesis I a II, na kterých se testuje odolnost a bezpečnost technologie, společnost měla v plánu vypustit také modul Galaxy ovšem, kvůli vzrůstajícím cenám za start od toho upustila, další start je plánován na rok 2014, kdy by měla raketa Falcon 9 (která by později měla vozit i turisty), vynést zatím nespecifikovaný modul. V budoucnu by společnost také chtěla provozovat obytné moduly na Měsíci. A jaká je předběžná cena za 30 dnů ve vesmírném hotelu? 29 milonů dollarů.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orbital Technologies

 

 

 

 

Orbital Technologies je ruská společnost, která chce od roku 2016 provozovat vesmírný hotel, měl by sestávat z jednoho modulu, pro 7 turistů, ke kterému by mělo být možné připojit až tři lodě Sojuz a která by měl také sloužit jako záchranná stanice pro astronauty z ISS. Co u Orbital Technologies překvapilo nejvíce je cena, týdenní pobyt by měl stát „pouze“ 9,7 milionu korun.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Virgin Galactic

 

 

 

Virgin Galactic je společnost založená v roce 2004, sirem Richardem Bransonem, která se specializuje na vesmírnou turistiku, již od příštího roku, chce poskytovat suborbitální lety se svou lodí SpaceShipTwo, kdy se turista na pár desítek minut podívá do vesmíru(loď nedosáhne LEO), cena za jeden let je 200 000 dollarů (srovnejte s orbital technologies, kdy jen za třínásobek strávíte na LEO týden) a již nyní je vyprodáno na několik let. Společnost chtěla pokračovat lodí SpaceShipThree, která by se již dostala na orbitu, později pak vzhledem ke konkurenci tento cíl překvalifikovala a ze SpaceShipThree bude nejrychlejší dopravní prostředek, kdy se po balistické křivce pasažéři dostanou na druhou stranu Země do dvou hodin od startu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reaction Engines Limited

 

 

 


Reaction Engines Limited je britská společnost, založená v roce 1989, která v současné době vyvíjí náporový raketoplán Skylon, jedná se v podstatě o raketu, která dokud se nachází v atmosféře, nečerpá kyslík z nádrží, ale z atmosféry a až když se dostane do úrovně, kdy již atmosférický kyslík nestačí, zapojí své nádrže s kyslíkem, díky tomu nepotřebuje žádné pomocné rakety a jedná se tedy o jednostupňový stroj, který by měl navíc startovat i přistávat z letiště a po přistání by příprava na další start měla údajně zabrat pouhé dva dny. Skylon bude dlouhý 83 metrů, rozpětí křídel bude mít 25 metrů na LEO by pak měl vynést 15 tun nákladu, v budoucnu se počítá také s lidskou posádkou a s cenou za kilogram nákladu by se měl dostat pod tisíc dolarů. Největší problém jakému Skylon musí čelit je, že při vysokých rychlostech (více než Mach 5) má atmosférický vzduch vstupující do motoru teplotu, vice než 1000 stupňů, pro správný chod motoru je však potřeba teplota -140 stupňů(teplota tekutého kyslíku), vše má údajně řešit héliové chlazení, bude určitě zajímavé sledovat jak se Reaction Engines Limited poperou s takřka okamžitým chlazením statisíců litrů vzduchu o tisíc stupňů po dobu několika minut, zatím jsou však výsledky testů příznivé.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planetary Resources

 

 

 

 

Planetary Resources je firma založená v roce 2010, jejímž spoluzakladatelem je James Cameron z jehož filmu Avatar si společnost vzala své jméno, hlavním cílem společnosti je těžba vody a vzácných kovů na blízko-zemních asteroidech. Společnost je zatím poměrně mladá a do začátku těžby je stále ještě daleko, prozatím chystají družici Arkyd-101 Space, jejímž úkolem bude spektroskopická analýza asteroidů a vytipování vhodných kandidátů pro těžbu, startovat by měla již za dva roky. Jen pro představu blízko-zemní asteroid o velikosti 500m by měl obsahovat více vzácných kovů, než lidstvo vytěžilo za celou svou historii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mars One

 

 

 

 

 

Mars One je mediálním projektem, v podstatě reality-show, která si neklade za cíl nic jiného, než kolonizaci Marsu a to již za 10 let. Projekt se zaštiťuje jmény slavných osobností i držitelem Nobelovy ceny a spolupráci na něm potvrdila spousta soukromých společností, kdy hlavní roly bude hrát SpaceX, jejíž rakety Falcon Heavy, povezou na Mars náklad a v roce 2022 i první čtyřčlennou posádku, kterou bude každé dva roky (startovací okno k Marsu se otevírá právě jednou za dva roky) následovat další čtveřice.

 

 

Pokud se pak na webu mars-one.com přihlásíte k odběru novinek, přijde vám automaticky přihláška, jen byste ještě měli vědět jednu věc a to, že se bude jednat o jednosměrnou cestu a kolonisté se na Zemi již nevrátí, jejich hlavním cílem bude úplné osamostatnění od Země. Již v blízké budoucnosti začnou castingy, které budou završeny o deset let později výběrem první čtyřčlenné posádky a odletem na Mars, pokud Vás nevyberou, nesmutněte, létat se bude každé dva roky a castingy budou pokračovat. Již za dva roky odstartují k Marsu dvě družice, které budou zajišťovat spojení se Zemí, v roce 2016 přistane Red Dragon na Marsu s prvními zásobami, v roce 2018 bude následovat rover (bagr), který bude pomáhat s budováním základny a v roce 2021 by již měla být připravena celá základna. Celý projekt by pak měl pro první čtveřici stát 6 miliard dollarů a měl by být zaplacen z reklam a vysílacích práv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No a tím jsme zakončili naši přehlídku soukromých společností koketujících s vesmírem, doufám, že se vám článek aspoň trochu líbil a že ho alespoň někdo dočetl :-).

 

Zdroje:

www.spacex.com/

www.orbital.com/

www.blueorigin.com

www.sncorp.com/

www.atk.com/

bigelowaerospace.com/ 

orbitaltechnologies.ru/

www.virgingalactic.com

www.reactionengines.co.uk/

www.planetaryresources.com

mars-one.com

http://vesmir.thos.cz/viewforum.php?f=41&sid=ab5babf030fb921457bf1394e65da4f4

wiki


Komentáře(6)