Mass Effect 2 - recenze

Recenze na Mass Effect 2 (článek je zkopírován z mého blogu orromisuvblog.cz)

Mass Effect 2

Hra od Bioware = titul, který si budou hráči dlouho pamatovat.

Toto tvrzení lze dnes považovat za dogma. Nedávno vyšel Dragon Age: Origins a přinesl poctivou, troufám si tvrdit hardcore RPG. Úspěch hry byl obrovský jak v recenzích tak u milovníků RPG. Asi za 2 měsíce vydal Bioware další pecku, které se budu dnes věnovat. Lidé z Bioware už od začátku prohlašovali, že Mass Effect 2 bude mnohem temější a akčnější než první díl. Jednička nabídla skvělý příběh, rozhovory a docela kvalitní mix mezi RPG a akční hrou. Bohužel se v předešlém dílu nacházelo mnoho hluchých míst a samotné zkoumání galaxie a vedlejší úkoly nestály za hráčovu pozornost, protože to bylo pořád stejné (zaleť tam a tam, vystřílej tam všechno živé a přines to co chci/zabij bosse). Příběh byl každopádně super a já bych dal Mass Effect kolem 80%.

Celá série byla koncipována jako trilogie a proto si také můžete importovat uložené pozice z jedničky a pokračovat v tom, v čem jste začali. Všechna rozhodnutí se promítnou do druhého dílu (koho jste zabili bude mrtví atd...). Pokud tak učiníte, dostanete na začátku hry pár bonusů v podobě více kreditů (místní měna), nějakých surovin a také začnete z druhou úrovní. Ano, slyšeli jste správně, z druhou úrovní. Hned na začátku totiž Normandy zničí neznámá loď a Shepard při útoku zemře. Za dva roky se probudíte oživeni díky astronomicky drahému projektu Lazarus a tímto váš hrdina vše zapomněl a začíná znova (můžete si vybrat klidně i jiné povolání). Pokud jste nehráli první díl, nebo nemáte uložené pozice (já si kvůli tomu procházel jedničku po třetí) tak začnete s "čistým štítem"  a na začátku si pomocí otázek nastavíte základní profil Sheparda.

Po "kulervoucím" intru dostanete za úkol sehnat nové lidi pro svůj tým, které hledáte po celé Galaxii. Jeden je nájemný vrah, druhý zase "ze zkumavky", atd ..., takže vaše nová partička nebude plná andílků. První náznaky temnosti? Správně! Ze začátku mě zamrzelo, že jste přišli o svůj starý tým (hlavně o Ashley), ale staré známé tváře potkáte a pokecáte s nimi. Někteří se k vám třeba přidají. Určitě musím zmínit to, že postavy jsou velice kvalitně napsány a každá z nich je nezapomenutelná a má svůj jedinečný charakter. Nemůžu zde jmenovat všechny skvělé věci, ale musím vypíchnout hlavně Jokera a jeho rozhovory s EDI (to je nová umělá inteligence na Normandy, která mimo jiné vám bude občas radit ve hře). Také mě dostala Jokerova hláška, která zní: "Jestli mu věřím? Ne, já nevěřim nikomu, kdo bere větší plat než já!" Tohle se mi opravdu líbilo.

Postavy a tým by byli rozebrány, přesuňme se tedy k atmosféře a zpracování světa. U tohoto odstavce by stačilo napsat, že je atmosféra hustá tak, že by se dala krájet nožem a zpracování světa je realistické (jsme v sci-fi takže s trochou nadsázky samozřejmě). V galaxii najdete všechno: Obrovská města plná smlouvajících obchodníků a jejich zákazníků, ale i hnusné díry, které jsou téměř bez zákona a sídlí v nich různé žoldácké skupiny. Do jedné z těchto děr, Omegy, pravděpodobně narazíte již k začátku a již tam na vás dýchne ta pravá atmosféra té pravé díry. Jakmile na Omeze vejdete do jejího "centra" klubu Afterlight, tak to ve vás prostě musí vznést nadšení. Pro mě jsou tyto zážitky snad slovy nepopsatelné.

Grafická stránka hry byla značně vylepšena. Hra běží na Unreal 3 Enginu, což znamená pěknou grafiku (nikoli orgie alá Crysis) a hlavně velice dobrou optimalizaci. Prostředí vypadá mnohem lépe než v prvním díle a nestane se vám, že by jste se dostali na planetu, kde je nějaká ta hora a pláně a uprostřed nějaká základna. Prostě to vypadá uvěřitelněji a mnohem lépe. Škoda jen nemožnost zapnutí vyhlazování hran (nutnost vynutit přes ovladače).

Souboje konečně nejsou z většiny ovlivňovány RPG prvky, ale konečně se dá hra považovat jako plnohodnotná střílečka. Ano, je pravdou, že velkou část hráčů to naštve, ale mě k temnější a dospělejší dvojce prostě více sedí ten akční nádech. Krytí za překážkami není automatické, což je také mnohem lepší (v jedničce to mi to automatické krytí spíše lezlo na nervy než pomáhalo). Celkově se přestřelky přesunuli na mnohem vyšší úroveň a to samé se stalo s taktickou částí hry, která je mnohem použitelnější díky lepší umělé inteligenci, ale pořád to není ono. Umělá inteligence sem tam udělá nějakou tu kravinu a je dosti na ráně, ale je to přijatelné a ojedinělé. Každopádně by to šlo trošku zlepšit (nejvíce mi vadí, že na vyšších obtížnostech se počítač chová stejně a hra je těžší jen díky jeho silnějším zbraním a více druhů zbrojí).

RPG prvky jsou na úkor akce značně omezeny. Tedy jak se to vezme. Inventář chybí, při postupu na novou úroveň zvyšujete jen 4 (nebo 5 nejsem si teď jistý) statistik a každá z nich má jen 4 úrovně (při dosáhnutí čtvrté úrovně si vyberete ještě její ultimátní verzi). Vzhledem k zpracování hry není inventář potřeba a vlastně ani více těch schopností by mohl být zbytečný přepych. Inventář kompletně nahrazuje Normandy, ve které se skladují všechny nově nalezené zbraně (naleznete jednu zbraň a hned máte pro každého člena alespoň jeden kousek), které si vybíráte před misí (neboli před tím, než vstoupíte na nějakou planetu/vesmírnou stanici), dále si na vaší lodi můžete vylepšovat zbraně a brnění nebo dokonce i vaší loď (podle toho, jak vylepšíte Normandy se také trošku ovlivní konec hry). Celí proces vylepšování je financován surovinami, které získáváte z různých planet pomocí skenování. Vypadá to tak, že jezdíte pomocí myši skenem po planetě a když vpravo na obrazovce uvidíte na grafu, že jsou na planetě suroviny, vystřelíte sondu. Toto skenování je po chvilce strašně nudné a zajímalo by mne, jaký chytrák to vymyslel (sondy musíte dokupovat). Také se pohybujete po vesmíru tím, že držíte levé tlačítko myši a lítáte s Normandy a to je také podle mě zbytečné (musíte dokupovat palivo).

Příběhová stránky hry se v Mass Effect 2 drží poměrně pozadu a nijak nepřekvapuje, což je velká škoda. Za celou dobu mě z příběhu nic nepřekvapilo na tolik, že bych hledal mojí spadlou čelist pod stolem a to mě zamrzelo. Příběh není vyloženě špatný nebo odfláklý, ale nějaké to pořádné překvapení, nebo zodpovězení nějakého toho otazníku by mu jistě prospělo. Atmosféra a kvalitní postavy prostě v této hře dostali mnohem větší prostor a příběh se dostal do postranní. Je ale pravdou, že autoři přichystali pár situací, které mě prostě donutili vydat se na planetu, kde se něco dělo a začít tam pátrat. Každopádně Mass Effect má být trilogie a předpokládám, že se to plně vynahradí v dalším díle.

Tak to by bylo snad vše, co jsem chtěl říci. Musím uznat, že Mass Effect 2 je velice kvalitním (kvalitnějším) pokračováním již skvělého prvního dílu. Chybičky se najdou (jako všude), ale klady je se značnou přesilou přesahují a já sáhnu po velmi vysokém hodnocení a to 93%.

Článek je kopií mého článku na mém blogu orromisuvblog.cz

PS: Omylem jsem si článek ohodnotil 5* (překlik), tak se za to omlouvám :)