Piškvorky pár věcí především pro začátečníky

Něco k piškvorkám.Dobrá/špatná obrana a nějaké další věci.

Strategie hry

Nejdůležitější je vědět, že v klasických piškvorkách vyhrává ten, kdo začíná. Může vyhrát. A může vyhrát i s těmi úplně nejlepšími. Tohle tvrzení je dokázané matematicky i v praxi. ALE – nic nejde samo.

První krok: uvědomit si, že vyhrát lze (až na výjimky) pouze útokem. A právě útok si může vytvořit ten, kdo začíná. Zároveň je daná strategie druhého hráče – bránit.



Jak vyhrát (pro začínajícího hráče)

1. Nejdřív myslet, potom hrát.

2. První tah dát na střed pole (H8) – umožní největší variabilitu pro další hru, hráč není na žádné straně omezený prostorem.

3. Druhý tah dát těsně vedle svého (rovně nebo šikmo–na dotek), nebo do "L" (vyžaduje zkušenost).

4. Vytvořit trojici a pak dělat další a další trojice. A dávat pozor, aby si druhý hráč nemohl vytvořit svůj útok.

5. Občas zariskovat – vyhrává ten, kdo má 5 v řadě první, jestli si druhý hráč vytvoří dvě trojice nebo jestli stihne udělat 4, to vaši výhru neovlivní.

Jak neprohrát (pro druhého hráče)

1. 3x myslet, potom hrát.

2. Pokud první hráč umístí svůj symbol mimo H8 – bránit "z prostoru", snažit se prvního hráče tlačit ke straně nebo do rohu (bude mít míň hrací plochy).

3. První tah dát těsně vedle začínajícího hráče, rovně nebo šikmo. Každé políčko dál snižuje šanci na úspěšnou obranu. Účinnější obrana je "vedle" – je delší, míň zřetelná, náročnější na zkušenosti, a proto je větší šance, že první hráč udělá nějakou chybu, kterou budete moct využít.

4. Snažit se vytvořit si pozici pro případný útok (bránit tak, abyste si připravovali svůj útok, dělat tzv. strategické tahy).

5. Dobře si hlídat možnost svého útoku – kdyby první hráč udělal chybičku a dovolil vám útok – nezaváhat. Další šanci nejspíš nedostanete.

Pár začátků

A) Šikmá obrana – dobré rozehrání

HRA
Hráč 1 (x) – H8 – dobře
Hráč 2 (o) – I9 – dobře; adekvátní tahy I7, G9,G7

 

B) Šikmá obrana – špatné rozehrání

HRA
Hráč 1 (x) – D13 – špatný první tah, hráč si zmenšil prostor pro hru
Hráč 2 (o) – E12 – omezuje prvnímu hráči prostor a zároveň si vytváří svoji pozici do prostoru, další možné tahy – F11 (z hlediska omezení prvního hráče stejné, z hlediska vytvoření svého prostoru pro hru lepší), B11, C12 (omezují Hráče 1 (x), ale nevytvářejí tak dobrý prostor pro vlastní hru)

 

C) Obrana "vedle" – dobré rozehrání

HRA
Hráč 1 (x) – H8 – dobře
Hráče 2 (o) – I8 – dobře; adekvátní tahy G8, H7, H9

 

9

D) Obrana "vedle" – špatné rozehrání

HRA

Obrana šikmo (diagonálně, indirect) – H8, I9

A) Největší klasika

HRA
Hráč 1 (x) – I7 dobře
Hráč 2 (o) – nejčastější tah bývá G9, jeho účinnost záleží na tom, co zahraje. Hráč 1 (x). Pokud umí hrát – tak je hra téměř rozhodnuta, hráč1 má možnost rychlé výhry.
Hráč 1 (x) – J7, má otevřenou cestu k trojicím a účinnému útoku
Hráč 2 (o) – má teď minimální možnosti, hráč1 má otevřený prostor vpravo a nahoře, zbývá možnost pokusit se připravit vlastní útok (a doufat, že se Hráč 1 (x) zalekne a přejde do obrany) – a zahrát G7 nebo G8.
Hráč 1 (x) – J9 blokuje zprava. Tím si pro sebe zachová celý prostor pro stavění útoku a zároveň brání případnému útoku Hráči 2 (o).

 

B) Tah G9, když to hráč1 neumí

HRA
Hráč 1 (x) – I7
Hráč 2 (o) – G9
Hráč 1 (x) – J6 špatně
Hráč 2 (o) – může použít účinnou obranu na G8, vytváří si možnost útoku – dvě dvojice ve chvíli, kdy Hráč 1 (x) má jen omezené možnosti (může dokončit 4, nebo může postavit svoje dvojice). Hráč 2 (o) může vytvořit první trojici a s tou může začít stavět útok.

 

C)

HRA
Hráč 1 (x) – I7
Hráč 2 (o) – J6, poměrně častá obrana, omezuje Hráči 1 (x) trochu prostor, ale úplně rezignuje na vlastní útok.
Hráč 1 (x) – skoro vždy v této situaci zahraje G9.
Hráč 2 (o) – G7 by bylo špatně (žádný útok, žádná účinná obrana). G8 je lepší – a v dalších tazích může přejít na obranu "vedle", útok neumožní. F10 – nejčastější tah v téhle situaci, Hráč 1 (x) zahraje G8 (adekvátně H7) a už má prostor pro stavění trojic směrem do prostoru.

 

D)

HRA
Hráč 1 (x) – I7
Hráč 2 (o) – H6, při obraně šikmo jeden z účinnějších tahů. Hrají ho většinou zkušenější hráči.
Hráč 1 (x) – G9
Hráč 2 (o) musí blokovat.
Hráč 1 (x) – v každém případě zahraje G8.
Hráč 2 (o) zahraje podle svých zkušeností – buď velmi rychle prohraje, nebo ubrání hru.

 

E)

HRA
Hráč 1 (x) – I8, z tahů, které lze zahrát, je asi nejhorší, Hráč 1 (x) ztrácí výhodu šikmého začátku, sám sebe blokuje z hlediska prostoru a má omezené možnosti dalších tahů, ale stále ještě může relativně snadno vyhrát.
Hráč 2 (o) – J8 – blokuje jedinou dvojici Hráče 1 (x) a zároveň vytváří svoji dvojici.
Další tahy jsou téměř "povinné":
Hráč 1 (x) – H10
Hráč 2 (o) – H9
Hráč 1 (x) – G9
Hráč 2 (o) – F8

 

F)

HRA
Hráč 1 (x) – J8
Hráč 2 (o) – G9 (tah K9 je podobný, rozdíl je v prostoru pro Hráče 2 (o) – G9 dává malinko víc prostorových možností).
Hráč 1 (x) – I8
Hráč 2 (o) – G8 – vytváří si možnost útoku, ale nechává Hráči 1 (x) volnou celou pravou stranu.
Hráč 1 (x) – J9 – staví si svoje dvojice na volné pravé straně a tím si připravuje útok. Zároveň brání Hráči 2 (o) v jeho útoku.

 

Obrana "vedle" (vertikálně, direct) – H8, I8

A)

HRA
Hráč 1 (x) – I7
Hráč 2 (o) – J6
Hráč 1 (x) – G9
Hráč 2 (o) – F10. Pokud umí Hráč 1 (x) piškvorky, tak je "dohráno".
Hráč 1 (x) – G7 (vytvoří 3 dvojice). Tato situace už nelze ubránit (pokud Hráč 1 (x) neudělá chybu). Následující výhry bývají "o 1 symbol", takže existuje určitá možnost, že se Hráč 1 (x) zalekne a začne bránit. Pokud se nezalekne a útočí, vyhrává.

 

B)

HRA
Hráč 1 (x) – I7
Hráč 2 (o) – J6
Hráč 1 (x) – G9
Hráč 2 (o) – J7, tah, který vypadá dobře z pohledu počtu dvojic. Bohužel není účinný, pokud Hráč 1 (x) protáhne svoje 4 (na F10) a dalším tahem na H9 zablokuje Hráči 2 (o) možnost útoku. Tímto tahem si Hráč 1 (x) vytváří svoje dvojice, které dalším rozvíjením útoku postačí pro výhru.

 

C)

HRA
Hráč 1 (x) – I7
Hráč 2 (o) – J6
Hráč 1 (x) – G9
Hráč 2 (o) – H7, v téhle chvíli nejúčinější tah. Používá se relativně málo, v určité kombinaci tahů umožní Hráči 2 (o) útok.
Hráč 1 (x) – protáhne 4 na F10 a zahraje "klasický tah" G6 (brání soupeřovu dvojici a zároveň staví svoji dvojici).
Hráč 2 (o) – může zahrát J5, tím si vytvoří svoje dvojice s možností vytvořit si při další obraně trojici a převzít útok.

 

D)

HRA
Hráč 1 (x) – I7
Hráč 2 (o) – H7, tah, který staví svoji dvojici.
Hráč 1 (x) – G9
Hráč 2 (o) – má možnost bránit J6 (viz hra C) nebo zahrát F10
Hráč 1 (x) – J6
Hráč 2 (o) – K5
Hráč 1 (x) – G6. Vývoj hry záleží na zkušenosti hráčů, obrana je relativně delší a proto je možné, že Hráč 1 (x) udělá chybu. Tento druh obrany je výrazněji závislý na znalosti a zkušenostech hráčů, výhoda začínajícího hráče není tak viditelná.

 

Jak by hrál nejjednodušší program

a co můžete udělat vy, když nebudete vědět, kam zahrát:

1. Podívat se, jestli máte někde 4 a můžete vyhrát.

2. Podívat se, jestli nemá soupeř někde 4 a není potřeba blokovat.

3. Podívat se, jestli máte někde neblokovanou trojici – a můžete zahrát na 4 (neblokované).

4. Podívat se, jestli nemá soupeř neblokovanou trojici a není potřeba blokovat.

5. Pokud musíte blokovat – tak z té "šikovnější" strany. Myslete na další tahy soupeře a svoje možnosti dalšího útoku. Někdy je vhodné blokovat ob jedno políčko, pokud tím uzavřete 5 polí a zároveň vytvoříte podmínky pro svůj útok.

6. Vytvořit svoji trojici – pokud možno tak, aby na ni navazovala možnost vytvoření další trojice (obecný princip útoku).

7. Blokovat soupeře – bránit co nejvíc soupeřových dvojic nebo bránit soupeři, aby se "roztahoval" do prostoru (obecný princip obrany). Myslete na možnost vytvořit si svůj útok.

8. Vytvořit si svoje dvojice.

Jak se naučit piškvorky

  • Natrénovat si začátky.
  • Naučit se silné tahy.
  • Podívat se, jak hrají lepší hráči.
  • Hrát a hrát a hrát.

Na co nezapomenout

Piškvorky jsou hra, kde jeden vyhraje a druhý prohraje. Vyhrává se inteligencí a představivostí. Prohrává vlastní chybou nebo tím, že je druhý lepší. Taky občas nutností – když druhý začíná a dotáhne útok bez chybičky až ke svým 5 v řadě.

Vždycky – úplně vždycky – je slušností poděkovat za hru.
A pogratulovat vítězi.

Komentáře(32)