Volkswagen Brouk

Vůbec nejoblíbenější automobil v dějinách automobilismu je Volkswagen Brouk a počet vyrobených vozů přesahuje 21 milionů.

Tento typ se vzduchem chlazeným motorem vzadu, jehož vzhled ani zvuk nemá obdoby, se dnes ještě vyrábí v Mexiku, přestože, ač je to neuvěřitelné, byl navržen již v roce 1938. Avšak myšlenka tzv. lidového vozu, pocházející z Německa, je ve skutečnosti ještě starší. Vznikla za Adolfa Hitlera, který se v roce 1933 stal kancléřem.

 

 

Brzy potom, co byl zvolen, pověřil Hitler uznávaného rakouského ingenýra Ferdinanda Porscheho, aby vypracoval návrh automobilu, jehož prodejní cena by byla menší než 1000 říšských marek,což v té době odpovídalo asi 86 librám. Hitler si výslovně přál, aby bylo použito levné chlazení vzduchem, a ze stejného úsporného hlediska měl vůz čtyřválcový plochý motor s protilehlými válci umístěný vzadu o objemu 985ccm. Zavěšení kol bylo nezávislé s použitím zkrutných tyčí podle porscheho. Vůz měl charakteristickou dvoudvéřovou karoserii, která byla testována v aerodynamickém tunelu, aby byl odpor vzduchu co nejnižší.

 

 

Automobil měl být vyráběn v továrně vybudované k tomu účelu na náklady státu v blízkosti vesnice Fallersleben poblíž Hanoveru. První etapa stavby byla dokončena v roce 1939. Předpokládalo se že sériová výroba vozu, který Němci nazvali Kdf-Wagen, započne rokem 1940. Kdf-Wagen byla zkratka pro Kraft durch Freude (Síla skrze auta pro radost). Ale v té době již Německo napadlo Polsko a začala druhá světová válka. Přesto v roce 1941 byla výroba vozu zahájena, i když v omezeném měřítku.Během válečné doby bylo vyrobeno pouze 630 vozů a v té době také došlo ke zvětšení objemu na 1131ccm.

 

 

Výroba se rozbíhá.

Po válce se ocitla továrna v britské vojenské zóně a pod patronátem společnosti Royal Electrical and Mechanical Engineers byla obnovena výroba vozu s novým jménem Volkswagen a s místem výroby ve Wolfsburgu. V roce 1948 však byl němeským řiditelem jmenován Heinz Nordhoff a společnost Volkswagen se navrátila do státního vlastnictví. Nordhoff se rozhodl pro strategii založenou na výrobě jediného typu a také pro zachování neobvyklého vzhledu auomobilu. Rozhodl se také nastoupit cestu k neustálému zlepšování a propracovanosti výrobku. V roce 1949 byl na trh uveden lépe vybavený typ Export a jeden z jeho prvních vzorků byl odeslán do Spojených států a po nevýrazném začátku si zde získal Brouk velkou oblibnu. Nejvyžšího počtu prodaných kusů dosáhl v roce 1968. K verzi Export se připojily dvě verze s karoserií kabrioletu, dvoumístná a čtyřmístná, které byli dílem Hebmullera, resp. Karmanna, avšak prvně jmenovaný typ se vyráběl pouze do roku 1953.

 

 

V původní podobě s motorem 1131ccm byl Brouk schopen dosáhnout rychlosti pouze 90 km/h, ale se stále se zlepšující se kvalitou konstrukce se zlepšovala i výkonnost, a tak na začátku 50 let dosahoval automobil rychlosti přes 100km/h. V roce 1954 se objem motoru zvýšil na 1192ccm, ale to tměř neovlivnilo akceleraci, a tak teprve až v roce 1961 byla poháněcí jednotka s plochým čtyřválcem do značné míry přepracována. Výsledkem bylo zvýšení víkonu o 13 procent, přestože objem motoru 1192ccmse nezměnil.

 

 

Největší rychlost se však vyšplhala až na 116km/h. A právě tento brouk se ještě v Mexiku vyrábí. V roce 1966 se objevila doplňující verze 1300 a o rok později nastoupila další, typ 1500, která byla o poznání rychlejší než její předchůdci, největší rychlost byla 129km/h. Ale i tu v roce 1970 vystřídala verze 1302, která jako první naznačila odklon od předválečného konstrukčního Porscheho pojetí. Kritika malého předního zavazadlového prostru byla příčinou, že příčné zkrutné tyče byly nhrazeny vzpěramy McPherson a vzadu byla boužita šikmá ramena. Objem motoru se opět zvýšil a to na 1584ccm.

 

 

Pro výrobu v roce 1974 byla koncepce zlepšena u verze 1303, která měla podobné podvozkové části, ale nově zakřivené přední okno a kratší přdní víko zavazadlového prostoru. tento typ se však vyráběl pouze do roku 1975.

 

 

Dobití světa.

Poptávka po tomto vozu byla v každém případě nebývalá. Prvním rokem kdy se vyrobil milion Brouků byl rok 1965. Toho roku Německo vyrobilo 1 008 983 automobilů. Tento výkon zopakovalo v letech 1968, 1969(kdy výroba vrcholila), 1970 a 1971. V roce 1972 překročil celkový počet vyrobených automobilů 15 milionů, takže byl překonán 45 let starý rekord Foru typu T. Ačkoli Ford okamžitě našel dalších 1,6 milionů vozů typu T, Volkswagentoto číslo předstihl v roce 1973. Ale počínaje touto dobou poptávka klesala a v následujícím roce se stalo něco do té doby nebývalého, poprvé v historii Volkswagenu byla ohlášena finanční ztráta. Naštěstí téhož roku se objevil typ Golf, který se stal skutečným nástupcem Brouka, a zatímco se posouval do středu pozornosti, výroba Brouka neustále klesala. Německá výroba sedanů skončila v roce 1978 a v roce 1980 se přestal vyrábět i kabriolet u Karmanna.

 

 

Automobil se však vyráběl stále v různých pobočkách VW ve světě, z nichž největší automobilka mimo Německo byla v Brzílii. Tam se začalo s výrobou v roce 1953, ale již v roce 1968 výroba skončila. Pouze Mexiko, kde se výroba rozběhla v roce 1964, zůstává jako jediný výrobce tohoto vozu. V roce 1981 vyjel z továrny v Pueblu 20miliontý Brouk ani pak nezaznamenala výroba žádný pokles. Tento fenomenální automobil je již ve výrobě déle než kterýkoli jiný typ vozu a i v současnosti je stejně nezaměnitelný jako typ, který byl poprvé uveden v roce 1938, což je více jak před 70-ti lety.

 

 

Volkswagen Brouk

Délka:                                                   4064 mm


 

Šířka:                                                    1549 mm


 

Výška:                                                  1499 mm


 

Rozvor náprav:                                      2400 mm


 

Rozchod kol:                 vpředu a vzadu: 1290 mm


 

Pohotovostní hmotnost:                          746 kg


 

Motor:                                             Plochý čtyřválec s protilehlýmy válci 1192ccm, chlazený vzduchem

                                                          Vrtání x zdvih 77 x 64 mm, Rozvod OHV,

                                                          Kompresní poměr 7:1,

                                                         Největší výkon 25 kW/3900ot/min

                                                         Největší točivý moment 83 N.m/2000ot/min


 

Převodovka:                                   Čtyřstupňová s přímým řazením


 

Pohon:                                           Zadních kol


 

Nápravy:                             přední: S večnýmy rameny a se zkrutnými tyčemi

                                              zadní : Kyvadlová s rameny kruhového průřezu a se zkrutnými tyčemi


 

Největší rychlost:                            116km/h


 

Zrychlení z 0 na 96km/h:                  32,1 sec


 

Počet vyrobených kusů (celkem):      21,2 miliony

 

 

 

 

Komentáře(27)