Austin-Healey 100S

Austin-Healey 100S, nebyl běžným silničním vozem, ale nefalšovaným sportovním automobilem. Auta Healey 100S Donalda Healeyho byla určena především pro americké zákazníky. Písmeno ,,S'' v názvu znamenalo Sebring, slavný závodní okruh na Floridě. Donald Healey by rád pokřtil svůj vůz ,,Sebring'', tento název si však již přisvojila jiná značka, a tak se musel spokojit pouze s počátečním písmenem.

Zdravím Vás u dalšího článku. Do minulého blogu(je to už dávno) jsem vložil anketu, ve které jsem se ptal, o jakém vozu mám psát příště. Vyhrál Austin-Healey 100S, takže tady je.....

 

                                   Austin Healey 100S

 

V období od ledna 1953 do prosince 1967 se prodalo celkem 73 728 velkých vozů Austin-Healey a 119 362 menších vozů Austin-Healey Sprite.,,Big Healey'', jak se mu přezdívalo, existoval v mnoha provedeních. V srpnu 1956 jeje ještě poháněl motor se čtyřmi válci, později se vůz dodával s též šestiválcovými motory. Až 89% celkové produkce velkých healey bylo určeno pro USA a 11% pro zbytek světa. Vozů s čtyřválcovým motorem se celkem prodalo 15 826. Pouze 55 exemplářů bylo označeno jako 100S. Na první pohled vypadá tento vůz stejně jako běžný healey, což bylo i záměrem Donalda Healeyho. Tento muž zasvětil život sportovním vozům, jež navrhoval, konstruoval a také v nich vyhrával závody. Rovněž byl přesvědčen o tom, že závodní speciál Austin-Healey pozitivně působí na prodej automobilů téže značky. Roku 1954 se rozhodl připravit závodní vůz pro 12hodinový závod v Sebringu. Motor si vzal na starost Harry Weslake. Vůz byl pak dopraven lodí do New Yorku, odkud jel po vlastní ose do Sebringu na Floridě.

                                                                                                                                                   


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do kokpitu pak 7. března 1954 zasedli Angličan Lance Macklin a Američan George Hunton. Závod by jistě vyhráli, kdyby se po 10 hodinách jízdy neulomil dřík ventilu, čímž se stalo, že motor běžel pouze na tři válce. Takto skončili v celkové klasifikaci jako třetí z vozy OSCA a Lancia, ve své třídě však zvítězili. Healey tak v každém případě ukázal své kvality a díky tomu se firma Austin ve Velké Británii rozhodla pro výrobu tohoto sportovního vozu. Koncem roku 1954 byl připraven první prototyp 100S k testovací jízdě. Podvozek pocházející z běžné výroby byl Johnem Thompsonem na některých místech zesílen, novou hliníkovou karoserii vyrobila firma Jensen Motor Ltd. ve West Bromwich. Konečná montáž byla provedena firmou Austin v Longbridge na předměstí Birminghamu. Téměř všechny vozy Healey 100S přicházely do USA nastříkané bílo-modře, tj. v amerických závodních barvách. Žadný z kusů postavených firmou Jensen neměl plátěnou střechu či boční okénka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O motor se postarala firma Morris Motors, byl opatřen hliníkovou hlavou válce se dvěma horizontálními karburátory S.U. od Weslakeho. Byl zvětšen průměr sacích i výfukových ventilů a obsluhoval je specialisty laděný váčkový hřídel. Výkon vzrostl z 91 k při 4000 ot./min na 134 k při 4700 ot./min. V zadní části vozu se nacházely dva šestivoltové akumulátory, nádrž na 90 l benzínu a dvě elektrická S.U. palivová čerpadla, jež pumpovala benzín do motoru. Poblíž ovalné přední masky s typovým označením vozu ,,100S'' byl umístěn chladič oleje, jenž vyráběla firma Tecalemite pro nákladní vozy. Rychlostní skříň pocházela původně z běžného vozu Healey, měla však jiná ozubená kola a převody. Převodovka 100S neměla rychlopběh, při závodech se totiž nepoužíval, a navíc byl příliš těžký. Krátký dvojitý výfuk vyčníval zpod karoserie před pravým zadním kolem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za závodními pneumatikami byly umístěny čtyři silně pochromované kotoučové brzdy o průměru 29cm. V březnu 1955 zkonstruovali Britové šest vozů typu 100S včetně prototypu, které odeslali na 12hodinový závod do Sebringu na Floridu. Jeden z vozů řídil Stirling Moss a Lance Macklin, ostatní propůjčil americkým závodníkům. Roku 1955 bylo na startu v Sebringu celkem 80 vozů. V závodu zvítězil Jaguar typ D, vozy Ferrari získaly druhé a páté místo, vozy Maserati se umístily na třetí a čtvrté pozici. Duo Moss-Macklin získalo šestou příčku v celkové klasifikaci a vítězství ve své třídě. Cílem projely i další vozy 100S, nezískaly však žádné ceny. Jak již bylo řečeno, celkově bylo vyrobeno 55 vozů 100S, z nichž drtivá většina byla určena pro americký trh. Typ 100S je dnes nejvíce vyhledávaným Austinem-Healey, a není tedy divu, že se některé firmy specializovaly na zhotovování jeho replik.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

Roky výroby:                                    1954-1956

 

Počet vyrobených vozů:                   55

 

Motor:                                              čtyřválec

Zdvihový objem válců:                     2660 cm3

 

Nejvyšší výkon (k/ot./min):               132/4700

 

Nejvyšší rychlost (km/h):                  225

 

Zrychlení z 0 na 96 km/h:                 7,8 s

 

Rozvor náprav:                                229 cm

 

Délka:                                              376 cm

 

Šířka:                                               153 cm

 

Výška:                                              106 cm

 

Hmotnost:                                        850 kg

 

 

Komentáře(2)