Brough Superior
Nejrychlejší stroj před druhou světovou válkou Brough Superior.
Brough Superior
Specifikace | Brough Superior SS100 (1925) |
Motor | vzduchem chlazený vidlicový dvouválec |
Objem (vrtání x zdvih): | 988 cm3 (85,5x86 mm) |
Maximální výkon | 33,5 kW při 5 000 ot/min |
Převod | čtyřstupňová převodovka, pohon řetězem |
Rám | ocelový jednotrubkový kolébkový |
Zavěšení | paralelogramová vidlice vpředu, odpružená kyvná vidlice vzadu |
Brzdy |
vpředu i vzadu bubnové |
Hmotnost | 180 kg |
Maximální rychlost | 161 km/h |
N ení pochyb o tom, který stroj byl nejrychlejším a nejaktivnější silniční motocyklem v době před druhou světovou válkou. Brough Superior SS 100 byl velký, snadno ovladatelný, vysoce výkonný vidlicový dvouválec, který řečeno slovy svého tvůrce Georga Brougha, byl,,vyšroubován k ideálu a ne sražen k zemi, aby se vešel do nějaké ceny''. V období mezi lety 1925 a 1940 se vyrobylo necelých čtyři sta motocyklů modelu SS 100. Pro většinu zasvětšených neexistoval v té době jiný motocykl, který by se tomuto stroji vyrovnal.
George Brough byl mistr propagace. V katalogu pro rok 1926 označil v souhrnné charakteristice model SS 100 jako ,,stroj vyrobený výlučně pro skušeného motoristu, který chápe, že tak jako závodní kuň vyžaduje více péče než kůň honební, tak i SS 100 se svým kolosálním výkonem vyžaduje víc pozornosti než průměrný sportovní stroj. Věnujte mu potřebnou péči a máte v rukou stroj, u něhož se vždycky můžete spolehnout na to, že čemukoli, co má kola a s čím se může setkat na silnici, ukáže svou zadní poznávací značku.''
Potvrzená záruka
Brough, syn výrobce motocyklů, montoval své stroje s malým týmem nadšenců v dílně na Haydn Road v Nottinghamu. Svůj první velký dvouválec nazval SS 80 podle macimální rychlosti 80 mil/hodi.,tj. 129 km/h. SS 100 byl logický a ještě rychlejší následník: každý stroj byl dodáván s certifikátem že byl testován na čtvrtmílové
(400 m) trati a že dosáhl rychlosti přes 100 mil. tj. 161 km/h.
Přesná specifikace Broughových strojů byla velmi proměnlivá: i motor modelu SS 100 prodělal během let několik změn. Původní modely používaly vidlicové dvouválcové motory JAP 988 cm3 s výkonem přes 30 kW: poslední stroje SS 100 byly poháněny vidlicovými dvouválci AMC (Matchless) s podobným výkonem. Co se změnilo, bylo odmítaní George Brougha uznat pro sebe za dobré cokoli jiného kromě toho nejlepšího. Továrny včetně JAP vyráběly díly ,,speciálně pro Brougha'': mnohé komponenty se vracely výrobcům k přepracování nebo opravě.
Závodníci firmy Brough, řidiči Superioru, včetně špiček jako Freddie Dixon, Eric Fernihough a Bert Le Vack, přivedl nottinghamské stroje k mnoha vítězstvím v závodech na drahách, do vrchu a ve zrychlení. Potvrdili Brougův talent pro publicitu, který se odrazil ve volbě jména Superior (špičkový), a syn tak vyprovokoval svého otce k poznámce: ,,Má to znamenat, že já jsem ten horší?''
,,Rolls-Royce mezi motocykly''
Broughova brožura k modelu SS 100 slibovala ,,ve stopadesátikilometrové rychlosti tak stabilní jízdu, že můžete sundat ruce z řídítek''. Větší dojem však vzbudil Georův slogan ,,Rolls-Royce mezi motocykly''. Obrat převzatý titulky časopisového testu Broughu vyvolal původně nevoli vedoucí pracovníků firmy vyrábějící luxusní auta. Ředitelé Rollsu přijeli na Haydn Road a našli tam Broughovy dělníky pracují v bílích rukavičkách, aby nepoškodily povrch montovaných motocyklů. Rázem bylo po námitkách.
Nejznámějším fanouškem Seperioru byl T. E. Lawrence (,, Arab'' Lawrence), který upevňoval na své Superiory vlastní speciální palivovou nádrž z nerezové oceli. Lawrence psal o tom, jak miluje rychlou jízdu na tomto stroji, ale právě při jedné takové jízdě, patrně po kolizi s cyklistou, došlo k havárii, na jejichž následky zemřel.
George Brough nebyl s výkony modelu SS 100 nikdy spokojen, a vytvářel různé speciální vyrianty, z nichž nejvýznamnější byl Alpine Grand Sport, určený pro rychlou turistiku. Nejrychlejším ze všech byl legendární SS 100 Pendine, pojmenovaný po dlouhé pláži v jížním Walesu, kde bylo dosaženo mnoho rychlostních rekordů. S nízkými řídítky, dozadu posunutými stupačkami a vysokým kompresním poměrem motoru byl Pendine schozen bez problému zajet 177 km/h. Firma Brough zastavila výrobu na začátku druhé světové války a po válce ji neobnovila.