Brough Superior

Nejrychlejší stroj před druhou světovou válkou Brough Superior.

 

Brough Superior

                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

                           

Specifikace   Brough Superior SS100 (1925) 
Motor vzduchem chlazený vidlicový dvouválec 
Objem (vrtání x zdvih):  988 cm3 (85,5x86 mm)
Maximální výkon 33,5 kW při 5 000 ot/min
Převod čtyřstupňová převodovka, pohon řetězem
Rám ocelový jednotrubkový kolébkový
Zavěšení paralelogramová vidlice vpředu, odpružená kyvná vidlice vzadu 

Brzdy

vpředu i vzadu bubnové
Hmotnost 180 kg
Maximální rychlost 161 km/h

 

 

 

 

            

 

N ení pochyb o tom, který stroj byl nejrychlejším a nejaktivnější silniční motocyklem v době před druhou světovou válkou. Brough Superior SS 100 byl velký, snadno ovladatelný, vysoce výkonný vidlicový dvouválec, který řečeno slovy svého tvůrce Georga Brougha, byl,,vyšroubován k ideálu a ne sražen k zemi, aby se vešel do nějaké ceny''. V období mezi lety 1925 a 1940 se vyrobylo necelých čtyři sta motocyklů modelu SS 100. Pro většinu zasvětšených neexistoval v té době jiný motocykl, který by se tomuto stroji vyrovnal.

   George Brough byl mistr propagace. V katalogu pro rok 1926 označil v souhrnné charakteristice model SS 100 jako ,,stroj vyrobený výlučně pro skušeného motoristu, který chápe, že tak jako závodní kuň vyžaduje více péče než kůň honební, tak i SS 100 se svým kolosálním výkonem vyžaduje víc pozornosti než průměrný sportovní stroj. Věnujte mu potřebnou péči a máte v rukou stroj, u něhož se vždycky můžete spolehnout na to, že čemukoli, co má kola a s čím se může setkat na silnici, ukáže svou zadní poznávací značku.''

 

                                        

 

Potvrzená záruka

 

Brough, syn výrobce motocyklů, montoval své stroje s malým týmem nadšenců v dílně na Haydn Road  v Nottinghamu. Svůj první velký dvouválec nazval SS 80 podle macimální rychlosti 80 mil/hodi.,tj. 129 km/h. SS 100 byl logický a ještě rychlejší následník: každý stroj byl dodáván s certifikátem že byl testován na čtvrtmílové

 (400 m) trati a že dosáhl rychlosti přes 100 mil. tj. 161 km/h.

   Přesná specifikace Broughových strojů byla velmi proměnlivá: i motor modelu SS 100 prodělal během let několik změn. Původní modely používaly vidlicové dvouválcové motory JAP 988 cm3 s výkonem přes 30 kW: poslední stroje SS 100 byly poháněny vidlicovými dvouválci AMC (Matchless) s podobným výkonem. Co se změnilo, bylo odmítaní George Brougha uznat pro sebe za dobré cokoli jiného kromě toho nejlepšího. Továrny včetně JAP vyráběly díly ,,speciálně pro Brougha'': mnohé komponenty se vracely výrobcům k přepracování nebo opravě.

   Závodníci firmy Brough, řidiči Superioru, včetně špiček jako Freddie Dixon, Eric Fernihough a Bert Le Vack, přivedl nottinghamské stroje k mnoha vítězstvím v závodech na drahách, do vrchu a ve zrychlení. Potvrdili Brougův talent pro publicitu, který se odrazil ve volbě jména Superior (špičkový), a syn tak vyprovokoval svého otce k poznámce: ,,Má to znamenat, že já jsem ten horší?''

 

 

,,Rolls-Royce mezi motocykly''

 

Broughova brožura k modelu SS 100 slibovala ,,ve stopadesátikilometrové rychlosti tak stabilní jízdu, že můžete sundat ruce z řídítek''. Větší dojem však vzbudil Georův slogan ,,Rolls-Royce mezi motocykly''. Obrat převzatý titulky časopisového testu Broughu vyvolal původně nevoli vedoucí pracovníků firmy vyrábějící luxusní auta. Ředitelé Rollsu přijeli na Haydn Road a našli tam Broughovy dělníky pracují v bílích rukavičkách, aby nepoškodily povrch montovaných motocyklů. Rázem bylo po námitkách.

   Nejznámějším fanouškem Seperioru byl T. E. Lawrence (,, Arab'' Lawrence), který upevňoval na své Superiory vlastní speciální palivovou nádrž z nerezové oceli. Lawrence psal o tom, jak miluje rychlou jízdu na tomto stroji, ale právě při jedné takové jízdě, patrně po kolizi s cyklistou, došlo k havárii, na jejichž následky zemřel.

   George Brough nebyl s výkony modelu SS 100 nikdy spokojen, a vytvářel různé speciální vyrianty, z nichž nejvýznamnější byl Alpine Grand Sport, určený pro rychlou turistiku. Nejrychlejším ze všech byl legendární SS 100 Pendine, pojmenovaný po dlouhé pláži v jížním Walesu, kde bylo dosaženo mnoho rychlostních rekordů. S nízkými řídítky, dozadu posunutými stupačkami a vysokým kompresním poměrem motoru byl Pendine schozen bez problému zajet 177 km/h. Firma Brough zastavila výrobu na začátku druhé světové války a po válce ji neobnovila.

Komentáře(7)