Historické automobily 1. část

Historické automobily 1. část

BENZ PATENT - MOTORWAGEN - 1885

 

Výrobce: Benz & Co, Rheinische Gasmotorenfabrik, Mannheim,

Původ: Německo

Rok výroby: 1885

První jízda byla roku: 1886

Max rychlost: 15 km/h

 

Benzova tříkolka, postavená v říjnu roku 1885, byla prvním automobilem na světě, který byl poháněn spalovacím motorem a byl schopen praktické jízdy. Zatímco jiní konstruktéři se snažili motorizovat kočár, byla tříkolka řešena jako oraganický celek. První veřejná jízda se konala dne 3. července 1886 v Mannheimu a okolí. Ležatý vodou chlazený jednoválec 987,7 cm3, výkon 0,6 kW (0,8 k) při 250 ot/min. Odpařovací chlazení s kondenzátorem, rozvod šoupátky, jiskrové zapalování se bzučákem, odpařovací karburátor předehřívaný výfukem. Hmotnost motoru 128 kg. Klikový hřídel svislý, setrvačník vodorovný, všechny mechanismy nezakrté, válec vzadu otevřený. Rám byl z kotlových trubek, drátová kola dodala firma Kleyer. Předlohový hřídel s pevnou a volnoběžnou řemenicí a diferenciálem. Zadní kola poháněna řetězem. Největší rychlost 15 km/h.

 

 

 

BENZ VICTORIA - 1893

 

Výrobce: Benz & Co, Rheinische Gasmotorenfabrik, Mannhein,

Původ: Německo

Rok výroby: 1893

První jízda byla roku: 1893

Max rychlost: 20 km/h

 

První vůz, který firma Benz prodala. Zákazníkem byl Baron Theodor von Liebig z Liberce, který s tímto vozem vykonal první dálkovou jízdu v dějinách automobilu z Liberce do Koblence na Rýně, Remeše a zpět. Ležatý jednoválec 1794 cm3 umístěný vodorovně v zádi vozu, vrtání a zdvih 130 mm, největší výkon 2,9 kW (4 k) při 400 ot/min. Mazání motoru kapacím přístrojem a Stauferovými maznicemi, nízkonapět'ové zapalování s odtrhovačem, odpařovací karbulátor, Chlazení vodou s válcovým kondenzátorem páry za sedadly. Dvoustupňová převodovka s plochými řemeny, v řemenicích pro usnadnění řazení volnoběžky. Hmotnost 650 kg, největší rychlost 20 km/h.

 

 

 

 

FORD QUADRICYCLE - 1886

 

Výrobce: Henry Ford, Bagley Avenue, Detroit

Původ: USA

Rok výroby: 1886

První jízda byla roku: 1886

Max rychlost: 32 km/h

 

První Fordův automobil nevynikal přílišnou krásou, ale to lze říci o téměř všech prvotinách slavných automobilek. Inu, byla to léta hledání a tápání. Řadový dvouválec byl umístěn vodorovně v zádi vozu, setrvačník mezi válci rozměrů 65x152 mm a objemu 1030 cm3. Ojinice neměly žádná pouzdra. Zadní kola byla zprvu poháněna řemenem a spojkou nahrazovala přítlačný kladka, později instaloval Henry Ford místo řemenu řetěz s napínací kladkou. Dvanáctilitrová nádrž na palivo se nacházela pod předním sedadlem. Drátěná kola byla opatřena plnými pryžovými obručemi. Přední tuhá náprava byla odpružena eliptickým pérem. Při hmotnosti pouhých 226 kg byla zpátečka zbytečná. Největší rychlost 32 km/h.

 

 

To je zatím vše zítra budu pokračovat.

zdroj: moje kniha o automobilech 1885/1940

Komentáře(10)