Zaklínač 2 Vrahové králů

24.04.12, 20:00, autor: Malinka, rubrika: Konzole - Recenze
Po roce se oblíbený hrdina Geralt dostává také na konzoli Xbox360, kde opět rozvíjí skvěle zpracovaný příběh, navíc v revidované, opravené a hodně rozšířené verzi, která dělá CD Projektu čest a ukazuje ostatním vydavatelům, jak vypadá správná konzolová konverze. Pojďte se tedy společně s námi podívat, co je v Temerii nového.

Za měsíc tomu bude rok, co jsme recenzovali druhý díl skvělého RPG se zaklínačem Geraltem v hlavní roli. Hra byla od nás ohodnocená velmi dobře a CD projekt, který ji vydal, s ní sklidil velký úspěch. Ač samotná hra naznačuje možnost dalšího dílu, a určitě se na něm i pracuje, mezitím CD Projekt stihl vytvořit svou první konzolovou hru, respektive zkonvertovat Zaklínače 2 tak, aby si ho mohli užít také hráči na Xbox 360. A že se nejedná o obyčejnou odfláknutou konverzi, na to se můžete spolehnout. Naopak se jedná o vylepšenou verzi, plnou bonusů a oprav, která souběžně vychází také na PC.

Na začátek určitě neuškodí uvést do děje i hráče, kteří s PC verzí neměli tu čest, případně za ten rok zapomněli, o co vlastně šlo. Geralt, hlavní hrdina příběhu a zaklínač, se díky své pověsti dostal jako pobočník a osobní střáž ke králi Foltestovi, který toho času dobývá hrad La Valleta. Díky svému naturelu to pro něj není role zrovna žádaná, ale přesto se jí zhostí se ctí sobě vlastní. Přes veškerou Geraltovu podporu je král zabit neznámým a velmi schopným zabijákem, který dokázal překonat celou ochranku bez jediného škrábnutí (že je skutečně šikovný napoví již nádherné a zcela nové úvodní video odehrávající se na lodi). Ani výborná pověst ale nezabrání tomu, aby byl Geralt obviněn z vraždy svého panovníka a uvržen do vězení. Odtud je brzy zachráněn a tak může nastoupit cestu za zjištěním, kdo stojí za veškerým spiknutím a očištěním svého jména, i když na tom zaklínačům až tolik nezáleží.

Celá hra je rozdělená do tří rozsáhlých kapitol, které jsou předcházeny krátkým prologem uvozující vás do děje. Vlastně do děje jste uvedeni i novou a delší videosekvencí a stejně tak se díky rozšířené edici dočkáte delších videí i v průběhu hraní a na konci. Pro samotné hraní druhého dílu není znalost toho prvního nijak zásadní, ale je samozřejmě výhodou, pokud jste původního Zaklínače hráli a budete se tak orientovat. Hlavní dějová linka, která sama o sobě zabere desítky hodin, je v rozšířené edici natažena nejen všemi šesti DLC, které pro Zaklínače 2 vyšly, ale také dvěma zcela novými nazvanými „Na ptáky jsme krátcí" a „Holiči a kadeřníci". Samozřejmě nečekejte žádné zásadní zvraty, protože ani jedno nemá vliv na hlavní dějovou linku, ale jedná se o vtipné scénky, které celou hratelnost o hezkých pár hodin prodlouží. Díky tomu můžeme zrušit další výtku, kterou jsme pro hru měli, totiž slabý počet vedlejších úkolů, kterých v porovnání s první dílem zdaleka nebylo tolik. Díky přítomnosti všech DLC si můžete do sytosti užít sbírání pírek, donášení informací nebo prostého hledání a vychutnat si tak naplno všechna zákoutí propracovaného světa Temerie, který nově nabídne několik nových lokací a také úkolů, které v nich lze plnit.

A že se často jedná o úkoly s velmi dospělou tematikou, na to se můžete spolehnout. Zaklínač je totiž od začátku prezentován jako dospělé RPG, což vlastně vyplývá i z knižní předlohy, která skutečně není pohádkou, i když si to někdo může myslet. Příběh je tak plný intrik, nechutné politiky, nesnášenlivosti mezi rasami, ale i třeba sexu, který je v řadě her naprosté tabu a spousta mravokárců by Zaklínače snad raději zakázala. Ona ani sama postava hlavního hrdiny není prototypem pravého hrdiny. Musíme hodnotit jedině pozitivně, že se CD Projekt nenechal strhnout vlnou zjednodušování, zpřístupňování a ořezávání a hru nechává ve skutečně syrovém stavu i za cenu toho, že dostala rating M.

Nyní už se ale přímo podívejme na odlišnosti vylepšené (respektive konzolové) verze oproti před rokem vydanému titulu. Řada recenzí (včetně té naší) a i hráčů vytýkala ne moc použitelné souboje. Ty byly velmi ovlivněny Geraltovým automatickým zaměřováním nejbližšího nepřítele, což v chaosu mezi několika protivníky znamenalo velmi nepřehledné a ne vždy zábavné situace, kdy hlavní hrdina neustále přeskakoval tam a zpět a nebylo vždy jasné, na koho zaútočí příště. Na tomto prvku hry v CD projektu zapracovali skutečně hodně a souboje se staly ozdobou celé hry. Přepínání protivníků už neprobíhá, kdy se hře zlíbí, můžete si jasně určovat, na koho útočíte, v klidu používat všechna znamení, různé typy mečů anebo třeba bombičky. Již dopředu musíte brát v potaz, že hra neumožňuje celý děj zastavit, kdy se vám zachce, pouze můžete trochu zpomalit čas, abyste si mohli připravit například znamení. Díky velkému množství povedených pohybových animací se tak souboj promění v pohledné taneční kreace, na které je opravdu radost se dívat.

Ruku v ruce s vylepšenými souboji jde ovládání, které je perfektně namapované na Xboxový ovladač a pokud jste hráli PC verzi na myši s klávesnicí jako my, budete určitě překvapeni, jak skvěle padne do ruky a na dosah vám umístní všechny útoky, akční tlačítka, ale i ovládání menu a podobně. Po chvíli hraní přejde ovládání rychle do krve a vy si můžete užívat odsýpající souboje a zbytek děje. Vylepšena byla také práce s kamerou, kterou sice nemůžete oddalovat v takovém rozsahu jako na PC, ale díky jejímu lepšímu pohybu, není prakticky nutnost cokoliv měnit, vždy máte skvělý přehled o tom, co se děje a zcela výjimečně jí budete spílat. Samozřejmě můžete za pomoci pravého kloboučků na gamepadu směřovat pohled, kam potřebujete, ale ve většině případů to není potřeba.

Pokud pro vás vylepšený soubojový systém bude menší výzvou, můžete to napravit využitím nové, bonusové, temné obtížnosti. Ta, jako jediná ze všech, nemůže být změněna v průběhu hraní za nižší a více než ve všech jednodušších v ní platí, že se na souboje musíte důkladně připravit a neponechat nic náhodě. Stejně jako v knihách totiž například platí, že posilující nápoje je možné konzumovat pouze před bojem a v případě nejvyšší obtížností je chybný elixír opravdu velkým problémem, protože souboje, speciálně s bosy, vyžadují perfektní koordinaci útoků a obran.

Pokud se týká technické stránky hry, tak bohužel kvalita grafiky nedosahuje sta procent vzhledu PC verze a občas je to vidět především na slabších texturách a některých horších animacích. Přesto se jedná o velmi hezkou hru, která v pohybu vypadá úžasně, především díky propracovanému a obydlenému světu, který vychází z propracované knižní mytologie. Nová verze navíc podporuje prostorový zvuk Dolby Digital a obsahuje více jak stovku oprav nad rámec všech předchozích patchů, které již vyšly a také všechna DLC, která jsme již zmínili. Navíc potěší, a v dnešní době to rozhodně není pravidlem, že i konzolová verze nabízí velmi kvalitní české titulky, takže hru si užije naplno i ten, kdo má s anglickým jazykem trochu problémy. Dabing bohužel tentokrát nebyl na pořadu dne a tak si můžete hru pustit buď v originální polštině, nebo klasické angličtině.

V galerii najdete řadu dalších snímků ze hry, které se do článku nevešly.

Konzolová verze Zaklínače 2 je perfektní ukázkou zvládnuté konverze, se kterou si autoři dali tolik práce, že nejen vše stoprocentně převedli, ale navíc i vyslyšeli výtky komunity, opravili souboje a práci s kamerou a přidali nějaké ty bonusy navíc. Za aktuální cenu necelého tisíce korun tak můžete mít skvělé, zábavné a chyb prosté RPG, s dospělým příběhem a desítkami hodin hratelnosti, navíc s bonusem v podobě vytištěné mapy, ne vždy zcela běžného manuálu a herního soundtracku. Od nás si, díky tomu odnáší plných 95%.