Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

UFO: Extraterrestrials

30.05.07, 00:00, autor: e^ipi=-1, rubrika: Herní sekce - Recenze
Nedávno jste byli na Marsu, avšak to je již téměř zapomenutá historie. Nyní na vás čeká oceány pokrytá planeta Esperanza, ale nenechte se zhýčkat tropickým podnebím. Místo usměvavých domorodců na vás číhají škorpioni a pavouci. Troufnete si?
Čas od času se stává něco zvláštního, tedy alespoň pro některé z nás se zdají být jisté události zvláštní. Třeba takové obrazce v obilí jsou poměrně frekventovaným tématem hovoru nad stydnoucím šálkem kávy. Nejedná se však zdaleka ani o jediné procento veškerých ne zcela objasněných úkazů. A aby v tom byl ještě větší nepořádek, vyšel nedávno další z dílů série UFO, tentokrát však z dílny vývojářů Chaos Concept. Nemělo by to znít zbytečně hanlivě a výsměšně, avšak UFO: Extraterrestrials opravdu bohužel není další českou hrou, za jejíž kvality by mělo smysl se vehementněji stavět. Srovnání jde o to lépe, když si uvědomíte, že ani ne před necelým čtvrt rokem vyšlo povedené pokračování série od vývojářů z ALTAR games, jež nese název UFO: Afterlight (naše recenze). Závěrečný srdcervoucí ortel tedy nenese podobu až tak necitlivého a smyslu zbaveného závěru.


Storyline hry začíná v nikterak vzdálené budoucnosti, již v roce 2025, kdy lidé zavítali na planetu zvanou Esperanza. Vaše poslání je zcela identické jako v UFO: Afterlight, kde bylo potřeba osídlit Mars a vykopat případné potížisty. Jak samotný název vypovídá, objeví se na Esperanzu UFO, s nímž budete muset vést poněkud drsnější boje. Obecně je hra oproti UFO: Afterlight velmi zjednodušena a kde byste očekávali hloubku, pořádně si narazíte nos. Nepřímo o tom může pohovořit samotné nastavení hry, jež vám dovoluje opravdu velmi málo. Nepotřebujete-li změnit hlasitost hudby, nemá snad ani cenu záložku otevírat.

Globální mapa, tedy zcela základní interface hry, je podobný jako u ostatních soukmenovců UFO, avšak je technologicky, schématicky a graficky o několik let zpět. Technologicky ve smyslu přívětivosti k uživateli – hráči. Interface totiž vůbec, ale opravdu vůbec nevyhovuje nynějším nárokům. Na globální mapě se nelze pohybovat intuitivně po mapě pomocí myši, avšak je třeba využívat příslušných šipek k uvedení kamery do pohybu. Je to pomalé, nemotorné a po delší manipulaci neskutečně únavné.


U globální mapy se ještě několik řádků zdržíme. Mimo samotné planety Esperanza a výše avizovaného „posuvníku“ obsahuje tato obrazovka dále informativní údaje ohledně času, a to jako aktuální datum, tak délku intervalů, v němž plyne. Neustále máte přehled i o aktuální výši finančních prostředů, přičemž se na vás „valí“ stále nové informace z Message Boxu. Na počet vybíratelných položek se jedná o nefalšovaného chudáka, jenž vám nabídne pouze měsíční přehled, přehled o vašich základnách, ufopedii a možnost k útoku. Jistě vás zaujala tzv. ufopedie. Ta hráči nabízí kompletní přehled o veškerých objektech ve hře, což se velmi hodí zvláště ze začátku hry. Popisuje budovy, zbraně, anebo i transportní lodě. Mimo obecných informací a několika doporučení, k čemu by se měla konkrétní jednotka užívat, dozvíte se i statistické údaje. Tedy kolik prostředek stojí, kolik uvalíte za jeho provoz, jakou má rychlost, či jak moc je opancéřovaný. Vskutku věcné a praktické info.


Co se správy základny týče, je počet možností redukován na logické minimum, kde před vámi stojí ve finální verzi pouze čtvercové pole, na nějž kladete jednotlivé budovy, jež chcete přistavět. Toto je pro mne postačující a nepovažoval bych to za chybu nebo nedostatek. Výstavba stojí samozřejmě finanční prostředky a je třeba si na výsledek stavby počkat několik dní. Pokud již nemáte místo, je možné nějaký objekt prodat, anebo existuje i druhá, o něco dražší varianta, tedy postavit základnu novou. Urychlí se tím výzkum, samozřejmě se zvýší váš vliv a budete moci mnohem efektivněji reagovat na vzniklé potíže.


Mezi další vámi ovlivnitelné položky patří i vyzbrojení vašich svěřenců, kteří samozřejmě potřebuji k boji to nejlepší vybavení. Problém nastává ihned při výběru zbraní, výbušnin a obranných serepetiček. Vše je totiž nahečmané v jediném sloupci, a tak je ve výběru nepříjemný zmatek. K dispozici vám jsou statistiky jednotlivých vojáků, a to hlavně z důvodu rozeznání, jaká zbraň se hodí pro jakého vojáka. Mnohdy totiž záleží na síle, mrštnosti a inteligenci, zdali může případnou výzbroj dotyčný nést. Zprvu tedy zapomeňte na raketomety a pulzní zbraně. Poměrně důležité je i nastavení, v jaké lodi jaký voják poletí. Můžete totiž mít více hangárů, čímž pádem i více osádek.

Pokud jste zvyklí z UFO: Afterlight na propracovaný a komplexní managment osadníků, nejspíše budete velmi smutní. Počet výzkumníků totiž závisí pouze na počtu laboratoří, přičemž vymizela jednotlivá zaměření. Je tedy zcela jedno, jedná-li se o biologa, ekonoma, anebo technika. S inteligencí zacházíte jako s davem, jenž pouze přerozdělujete na různé projekty. Je to neskutečně ponižující a řadí to složitost hry o několik let níže. Dalším smutným faktem je absence jakýchkoliv dolů, stanic na vodu, či průzkumných vozítek. Titul se spíše přeorientoval na militantní část, přičemž ani tu nedotáhl do konce.


Mezi další vámi ovládané procesy patří zadávání výzkumů, vyzbrojování vojenských letek či výroba přístrojů a zbraní. V podstatě nic nepotřebuje hlubší komentář. Nežli se dostaneme k soubojům, nutno říci, že v repertoáru budov nechybí ani výzkumný sál, kde pitváte dovezená těla mimozemšťanů. Těchto vědomostí se dá hlavně využít k efektivnější popravě. Jedním z nedostatků je i vyškrtnutá diplomacie a nemožnost blíže se domluvit s neznámou rasou. Přídalo by to hře jistě na pestrobarevnosti.

Každá vojenská operace začíná sestřelením UFÁckého plavidla, přičemž samozřejmě existuje hned několik druhů a velikostí lodí. Některá jsou průzumná a tedy víceméně neškodná, jindy se jedná o útočný křižník. Poté je již na vás, zdali si troufnete. Po úspěšném sestřelení lodě je nutné na místo dopadu poslat vaši údernou jednotku, jež má převážně za úkol jediné – pozabíjet vetřelce. Pokud uspějete a výsledek mise je považován za kladný, bude vám odměnou jak několik mimozemských zbraní, tak celá jejich loď, z níž se dá vypreparovat poměrně cenný obsah v podobě nových technologií. Dále se čas od času stane, že bude některý z vašich vojáků povýšen, a tak mu můžete později přiřadit nové body např. do jeho vytrvalosti. Jsou to jednoduché počty.


Při bojích využíváte jak vojáky oděné do ochranných obleků, tak nebezpečně vyhlížející tanky. Je ovšem poněkud k smíchu, že takový tank spolu s řidičem ve svých útrobách není vyšší nežli samotní chlapíci. Koncepčně se jedná o tahovou strategii, a tak je potřeba si dávat pozor, jak moc se budete pohybovat. Různé střely a různý režim střelby totiž zabírá jiný počet akčních bodů. Zvláště zpočátku se stává, že střelba není přesná, takže se na to připravte. Z toho plynoucí nevýhoda je fakt, že je na střelu nastaven autofocus, a tak je projektil sledován až do svého zániku. Tj. do nárazu, či do opustění mapy. Otravné. Mimo outdoor prostředí probíhají boje i v mimozemských lodích, což je jistě zajímavé zpestření. Co se však prostředí týče konkrétně, je obsahově spíše monotónní.


Z grafického hlediska je hra jedním velkým zklamáním. Výbuchy, ale i přestřelky obecně působí neskutečně zastaralým dojmem. Jakýkoliv pohyb je strojový a nepřirozený, načež zdeformování krajiny po výbuchu je striktně nalinkováno po malých, neúhledných čtverečcích. Mnohokrát se i stalo, že se padlý voják objevoval nad ostatními jednotkami. Detail je k vidění na přiloženém screenshotu. Velmi mi chyběl i zoom, jenž by dovoloval detailní pohled na padlé bestie. Pochvalu nesklidí ani interface, jenž neobsahuje ani minimapu a příkazy pro plížení se či běh. Dokonce nelze označit veškeré vojáky najednou, a tak musíte vždy označit individuálně a až poté se pohybovat. Opět neskutečně otravné a nedopilované. Audio stránka hry je podobná oné grafické.


Již nyní je nejspíše křišťálově jasné, jak dopadne celkové hodnocení. Nejenže nebude moci téměř chodit, nýbrž ani mluvit. Jako retro projekt zajímavé, jako konkurent ostatních komerčních titulů špatný vtip. Platit totiž více jak 1 000Kč za něco natolik podprůměrného je hloupost a ze strany distributora zločin. Titul si jistě nalezne své obhájce, mezi nimiž budou hlavně pamětníci na minulé díly ještě ze starých dob, avšak v komparaci s modernou hra těžce propadá. Nejsme sice Řekové, ovšem toto dítko bych se nestyděl shodit ze skály. Výsledné matematicky vyjádřené hodnocení činí 37%.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist