Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
K čemu je vznešeným elfům vliv? Mít či nemít v ještěřím vojsku pěší střelce a jak vyhrát předem ztracenou bitvu? Přinášíme spoustu tipů a triků, jak projít hrou Total War: Warhammer II a neztratit při tom svou hrdou tvář.

Total War: Warhammer II (naše recenze zde) není lineární hra, ke které by se hodil přesný návod ve stylu "jděte tam a udělejte tohle". Každý hráč jde vlastní cestou a píše svůj vlastní příběh. Žádná nová hra není stejná, jako ta předchozí, a to ani když znovu hrajete za stejnou frakci. Proto náš návod koncipujeme spíše jako sérii tipů a vysvětlení různých mechanismů hry, které jste možná přehlédli, ale mohou výrazně měnit průběh hry. 

 

Jak vyhrát kampaň

 

Total War: Warhammer II obsahuje velkou kampaň, která se točí okolo magického Víru v samotném srdci Ulthuanu. Dynamické tempo kampaně nicméně nemusí sednout každému. Co s tím? Prostě veškeré dění okolo Víru ignorujte. Hra nás do kampaně nijak netlačí a proto ji lze zcela vynechat. Jistě, pokud některá z frakcí dokončí rituál, hra vám oznámí, že jste prohráli. Ale i poté se vlastně vůbec nic nezmění a vy můžete vesele pokračovat ve své cestě za světovládou. 

 

Nyní ke kampani samotné. Každá z frakcí se snaží ovládnout Vír pomocí rituálů. Těch je celkem nutno provést 5 a potřebujete k tomu speciální herní měnu. Ta je pro každou frakci jiná - vznešení elfové sbírají úlomky hraničních kamenů a skaveni zase těží chaotit. Pokud chcete v kampani zvítězit, je pro vás kriticky důležité co nejdříve obsadit nejbližší sídla, která obsahují naleziště rituální měny. Naprostá většina měst vám přidává jen jednu jednotku za kolo, je tu ale pár míst, která vám mohou po postavení správných budov poskytnout až 10 jednotek rituální měny za kolo. Jsou to sídla Ghrond, Tepokovo zrcadlové jezírko, Tlaxtlan, Oltář Rohaté krysy, Síň zjevení, Sotekovy jeskyně, Zlatá věž, Nagashova černá pyramida, Vaulova kovadlina a Khainova svatyně. Tato sídla by se tak měla stát vaším primárním zájmem. Čím více jich vlastníte, tím rychleji můžete provádět rituály (pozor - musíte v nich vždy postavit speciální budovu, sídla neposkytují rituální měnu sama od sebe). Zároveň můžete výrazně zdržet ostatní frakce tím, že jejich sídlo s rituální měnou srovnáte se zemí nebo ho sami ovládnete.

 

 

 

Samotné rituály probíhají tak, že když kliknete na tlačítko "zahájit rituál", tři města z vaší říše se stanou jeho dějištěm. Provedení rituálu trvá 10 tahů (poslední rituál dokonce 20) a během této doby musíte tato sídla bránit. Energie rituálů pokaždé přiláká potulné armády Chaosu, seveřanů i skavenů. Ty se mohou náhle objevit v nitru vašeho území, stejně jako kdesi uprostřed oceánu. V každém případě vám jdou po krku a připravte se na to, že vás budou obtěžovat, dokud je zcela nevyhladíte. Ale pozor - nesnaží se striktně dobýt jen města, kde probíhá rituál. Mohou tak klidně začít plenit odlehlé končiny vašeho území, kde zrovna nemáte žádná vojska. Vaším dalším nepřítelem pak budou ostatní velké frakce, které vám skoro určitě po 1 a 2 rituálech vyhlásí válku. Ty na vás mohou poslat intervenční armádu, což je nepříjemná věc, kdy se vám najednou uprostřed území objeví silné nepřátelské vojsko a okamžitě vás napadne. Po dokončení posledního rituálu vás čeká ještě poslední bitva, která je ale tak jednoduchá, že v podstatě nemá smysl ji nějak rozebírat. 

 

Tipy pro strategickou část hry

  • Hra nově obsahuje poměrně detailní tutoriál. Projděte si ho tak, že na začátku kampaně při výběru frakce zaškrtnete položku "povolit úvod".
  • Maximální level vašeho hrdiny je 40 (v prvním dílu jen 30). Přesto nedosáhnete na všechny schopnosti a vylepšení, proto počítejte s tím, že po čtyřicítce už žádné body schopností rozdělovat nemůžete. 
  • Všímejte si obchodovatelných zdrojů v provincii. Ty poskytují zvláštní řetězce budov a například zlaté doly nasypou do vaší pokladnice obrovské množství financí. 
  • Pokud unáhleně investujete bod schopností, můžete ho vrátit pomocí tlačítka se šipkou v pravém horním rohu v obrazovce stromu schopností vašeho hrdiny.
  • Při investování bodů schopností si dávejte pozor. Některé vlastnosti se vylučují a výběrem jedné si navždy uzamknete jinou.
  • Pokud veřejný pořádek ve vaší provincii klesne na kritickou úroveň, dojde k povstání. Vyřešte ho co nejrychleji, protože rebelská armáda má na začátku jen pár jednotek, ale každé kolo získává další. Občas je výhodné nechat povstání proběhnout, než se mu snažit vší silou zabránit. Krátce po revoltě totiž veřejný pořádek prudce stoupá.
  • Pokud nastřádáte dostatek měny k provedení rituálu, není potřeba s ním začínat hned. Rituální měna vám nepřestává přibývat. Můžete tedy klidně pár kol počkat na vhodnější příležitost. 
  • Opevněte svoje města na maximum, aby i menší díla měla své hradby (menší sídlo dostane hradby teprve, až vylepšíte posádku na úroveň III). Nepřátele bude dobývání vašich hradeb velice bolet a způsobíte jim těžké ztráty. Ale pozor - takové bitvy musíte vybojovat osobně! Nedejte na to, že vám hra říká, že tuhle bitvu nemůžete vyhrát. Hra v tomto případě do bitevní statistiky započítává jen jednotky, nikoliv opevnění a obranné věže, což je velká chyba, protože právě vaše věže dokáží nepřátelskou armádu zredukovat o stovky vojáků. I tak se připravte, že vaše menší města možná padnou. Nicméně nepřátelské armády budou po dobývání tak oslabené, že už pro vaše další sídla nebudou představovat žádné nebezpečí.
  • I ve druhém TW: Warhammer lze urychlit pohyb po strategické mapě. Místo mezerníku k tomu nově slouží klávesa "R".
  • Podržením mezerníku si zase otevřete menu, kde lze přepínat mezi různými typy zobrazení mapy. 
  • Ve hře se nachází mnoho unikátních budov, které můžete postavit pouze v jednom určitém sídle. Takové budovy jsou zpravidla drahé, ale vždy poskytují nějaký významný bonus. Někdy je to zvýšení úrovně některých typů hrdinů, jindy zase speciální budova generuje tolik peněz, že si díky ní můžete udržovat celou jednu armádu navíc. Myslete na to vždy, když získáte nové město a zkontrolujte si ho v prohlížeči budov, aby vám nějaká užitečná budova neunikla.
  • Každá provincie se skládá z hlavního města a menších sídel. Menší sídla mají pouze 3 stavební sloty a jejich maximální úroveň je III. Hlavní města mají slotů mnohem víc a je možné je vylepšit až na úroveň V. V hlavních městech proto stavte budovy, jejichž maximální úroveň přesahuje III. Nechcete si přece zabrat sloty ve hlavním městě budovami, které můžete postavit v jakémkoliv menším sídle. 
  • Jak budete postupovat hrou, budete nacházet a ukořisťovat různé vybavení pro vaše hrdiny - zbraně, zbroje, magické amulety atp. Takový předmět ale může využívat jakýkoliv váš hrdina, nejen ten, který jej získal. Nemusí to být ani generál, takže předměty můžete vybavit i své mágy a všechny ostatní hrdiny.
  • V sérii se nově objevily obřady (nezaměňovat s rituály, které se týkají Víru). Po splnění podmínek dostanete určitý dočasný bonus. Prohlédněte si je a využívejte je. 
  • Pokud máte čas, lovte poklady. Na strategické mapě jsou místa (tajupné ostrovy, vrakoviště atp.), za jejichž prozkoumání obdržíte např. magické předměty, dočasné bonusy pro vaši armádu, finance a další užitečné věci.
  • Co nejdříve odemkněte schopnost "bleskový úder". To vám dá možnost svést bitvu, do které nestihnou přijít žádné posily ani vám, ale ani protivníkovi. 
  • Pokud chcete dobýt nepřátelské opevněné město a poblíž něj se nachází malá armáda, zaútočte raději na ni. Posádka z blízkého sídla opustí bezpečí hradeb a přispěchá jí na pomoc. Vždy je lepší zničit nepřátelské vojsko v poli, než když se krčí za hradbami.
  • Frakce temných elfů a skavenů si musí hlídat loajalitu svých generálů. Pokud klesne na minimum, vzbouří se. Jejich loajalitu zvýšíte například tím, že naverbujete do jejich armády více vojáků, budete je posílat do boje a dáte jim nějaké vybavení.

 

Jak vyhrávat bitvy

 

Co si budeme povídat, série Total War je populární především díky bitvám, ve kterých se mohou utkat tisíce bojovníků. Total War: Warhammer II se v tom nijak neliší a pokud jste neměli problém vyhrávat bitvy v předchozích dílech, nebudete je mít ani tady. Přesto je třeba si o bitvách něco říct.

 

V bitvě je vaším cílem protivníka buď zničit, nebo mu snížit morálku natolik, že uprchne z bojiště. K tomu pochopitelně potřebujete dostatečně silnou armádu. Jak by měla vypadat? Především musí být vyvážená. Vojsko složené jen z lučištníků bude sice nejdřív vypadat impozantně a stovky nepřátel padnou, ještě než se k nim přiblíží. Ale jakmile dojde na kontaktní boj, střelecké jednotky čeká neslavný konec. Samozřejmě platí výjimky, například lothernská námořní stráž vznešených elfů se boje zblízka vůbec nebojí, ale obecně platí, že armáda by měla být různorodá. Různé armádní složky se totiž vzájemně doplňují (podobně jako ve hře kámen, nůžky, papír). Střelecké jednotky zredukují počty nepřátel ještě dřív, než dojde ke kontaktnímu boji. Klasická pěchota nese hlavní tíhu boje a drží linii. Jízda se zase může rychle přesunovat, útočit na nechráněné střelce, útočit do týlu pěchoty nebo pronásledovat prchající nepřátele. Velká monstra mohou rozbít nepřátelskou linii a zaměstnat nepřátelská monstra, aby ta nerozbila tu vaši.

 

V každé bitvě musíte využít silné stránky svých jednotek a eliminovat jejich slabiny (například tím, že křehké střelce budete chránit jízdou atp.). Naopak musíte najít slabinu v nepřítelově obraně a maximálně ji využít (třeba tak, že schováte svou jízdu v lese a v nestřežené chvíli napadnout nechráněnou nepřátelskou artilerii). Prohlédněte si kartu každé jednotky, kterou máte, abyste zjistili, jaká má specifika. Zároveň ale platí, že složení svých armád musíte dynamicky měnit. Hrajete za ještěry a víte, že vás čeká dlouhá válka se skaveny? Posilte armády o jízdní jednotky, abyste mohli včas rozprášit jejich střelce. Umění přizpůsobit se vyhrává války.

 

Na obrázku níže vidíte, jak by vaše bitva měla vypadat. Těžká pěchota (zvýrazněná modrou barvou) zaměstnává pěchotu nepřítele, střelci ve druhé linii a artilerie je mezitím oslabuje střelbou. Lehká pěchota a "partyzánská" střelecká pěchota je na křídlech (zelená). Na levém křídle společně likviduje střeleckou pěchotu nepřítele, která se pokouší o obchvat. Na pravém křídle mají volnou ruku k provedení rychlého obchvatu a útoku do zad nepřátelské pěchoty. Jízda, ukryta lesním porostem, se zároveň přesunula daleko za nepřítele (červená). Část z ní napadne jeho artilerii a zbytek může vpadnout do zad nepřátelské pěchotě a rychle ukončit bitvu. Berte to jen jako příklad. Většina bitev sice bude vypadat zhruba takhle, ale určitě ne každá.

 

 

Pokud disponujete vyváženou armádou, můžete se sebejistě pustit do bitvy. Proti vám stojí nepřátelské vojsko, stejně vyvážené jako vaše. Co s tím? Vaším cílem v každé bitvě je protivníka obklíčit. To dramaticky sníží jeho morálku (morálku snižují i utrpěné ztráty, některá kouzla a jednotky, přečíslení...). Pak už je jen otázka času, kdy se dají nepřátelští vojáci na útěk. Prchající jednotky navíc snižují morálku vlastním jednotkám v blízkosti, takže když se zadaří, začne jich utíkat víc a celá nepřátelská linie se zhroutí. Pak je bitva vyhraná. Buďte dynamičtí - se svou jízdou zničte nepřátelské střelce a artilerii (tu především, umí napáchat obrovské škody a AI ji většinou nehlídá). Následně zezadu napadněte obě křídla nepřátelské pěchoty, která je zaměstnána bojem s vaší pěchotou. Po zhroucení obou křídel vyrazte s uvolněnými pěšáky vpřed a zaútočte na týl zbylé nepřátelské pěchoty. Obejít hlavní bitevní vřavu můžete i se svými střeleckými jednotkami a zaskočit protivníka střelbou zezadu. To se hodí, hlavně pokud hrajete za temné elfy nebo skaveny. Tyto rasy totiž disponují skvělými střeleckými jednotkami, které se mohou pohybovat ve skrytu a střílet i za pochodu. To je na obkličování jako dělané. 

 

Tipy pro bitevní část hry

  • Důležité bitvy bojujte osobně. Automatické rozhodování bitev nadržuje spíš "počítači". Jedinou výjimkou je, když vám hra ukazuje, že máte drtivou převahu. Pak naopak "počítač" nadržuje hráči a nebudete mít téměř žádné ztráty.
  • Občas se vyplatí osobně vybojovat předem prohranou bitvu. Jednak můžete překvapivě vyhrát, ale především tím nepřátelské vojsko můžete natolik oslabit, že vaši další armádu/sídlo už neporazí. V takovém případě nejde o to bitvu vyhrát, ale způsobit co největší ztráty. Zaměřte se na elitní jednotky nepřítele, zničte mu například artilerii nebo zabijte hrdiny.
  • Pokud bráníte hradby, vždy obsaďte obranné věže. Je to vaše nejsilnější zbraň, která dokáže způsobit masivní ztráty. Zaměřte se na nepřátelské jednotky, které mohou ohrozit vaše opevnění - velké obludy, artilerii a obléhací věže. 
  • Nepokoušejte se pomocí obranných věží zničit beranidla. Věže bohužel nestřílí přímo na ně, ale na vojáky, kteří je tlačí. Kvůli tomu dorazí beranidlo k vaší bráně téměř nepoškozeno. O vojáky tlačící beranidlo se mohou postarat vaši střelci.
  • Ke zničení nepřátelského obléhacího vybavení můžete použít i některá kouzla (výbušná s plošným účinkem). 
  • Abyste zničili nepřátelskou obléhací věž dřív, než přirazí k vašim hradbám, je k tomu obvykle zapotřebí soustředěná střelba alespoň dvou obranných věží. Je lepší jednu věž zničit úplně, než místo toho dvě jen poškodit.
  • Brány nechte hlídat pěchotu a jízdu. Až ji nepřítel prorazí, nechte ho vejít kousek dovnitř a pak ze středu zaútočte pěchotou a z obou boků nařiďte útok jízdy. Nepřátelští vojáci budou mít morálku podlomenou už střelbou a takový útok je dost možná definitivně zlomí.
  • Obléhací bitva se dá vyhrát dvěma způsoby - porážkou bránících jednotek, nebo obsazením centra sídla. Dávejte si pozor, abyste si příliš nevšímali dění na hradbách a nepřehlédli skupinku nepřátel, kteří mezitím v tichosti obsazují střed vaší pevnosti. Pokud ho obsadí, bitvu jste prohráli, ať máte jednotek, kolik chcete.  
  • Pokud dobýváte opevněné město, jednotky, se kterými neútočíte, schovejte do lesů, aby je nedecimovaly nepřátelské obranné věže. To se týká hlavně jízdy, která je na začátku obléhací bitvy k ničemu, ale v její pozdější fázi se náramně hodí.
  • Na dobytí města nutně potřebujete výrazně silnější armádu, než má bránící se protivník. 
  • Pokud se vám nechce dobývat nepřátelské hradby, nechte obléhané město vyhladovět. Zabere to ale hodně času.
  • Když chcete dobýt město, zaútočte po celé délce hradeb, nesnažte se prorazit jen na jednom místě.
  • Obléhací vybavení dejte do rukou elitním jednotkám a držte je pohromadě. Pozor ale, aby vám obléhací věž nezničila nepřátelská palba - v tom případě je téměř celá jednokta, která ji osadila, zničena. Hlídejte si to a příliš poškozenou věž raději opusťte. S beranidlem pošlete obrněné jednotky vybavené štíty.
  • Ničivá kouzla s plošným účinkem se nějakou chvíli spouští. Když je pošlete na nepřátelskou jednotku, ta se může mezitím přemístit (navíc kouzlům AI aktivně uhýbá). Pokud si nejste jistí, že se trefíte, využijte různá výbušná kouzla s plošným účinkem až ve chvíli, kdy jsou nepřátelské jednotky zaměstnané bojem, stojí na jednom místě a nemohou rychle uhnout. Ale pozor, ať nezasáhnete vlastní vojáky!
  • Je zbytečné mít v armádě víc než jednoho mága. V bitvě máte pouze omezené množství magické energie a i jeden kouzelník ji umí velmi rychle spotřebovat. 
  • Když na bitevní mapě podržíte mezerník, zobrazí se vám malé menu, kde si můžete nastavit řadu užitečných věcí, díky kterým může být bitva přehlednější. 
  • Seskupujte střed svých armád v pevných formacích pomocí tlačítka "seskupit". Můžete si vybrat, zda má být taková formace volná nebo uzamčená. Uzamčená formace vždy zůstává stejná. Hodí se při delších přesunech velkých skupin jednotek. 
  • Skupiny jednotek lze přesunovat i podržením klávesy Alt a podržením levého tlačítka myši. Vyzkoušejte si to, v některých situacích se to hodí. 
  • V bitvě využívejte přírodu! Díky lesu přesunete část vojska ve skrytu, po čemž následuje nečekaný útok ze zálohy. Použijte přírodní překážky k ochraně vlastních křídel (viz bitva u Thermopyl). Pokud má nepřítel výrazně vyšší palebnou sílu, vybojujte bitvu v lese - většina nepřátelských střel neškodně uvízne v korunách stromů. Přinuťe nepřítele útočit do kopce. Donuťte ho projít bažinou. Vše se počítá.
  • Jednotkám můžete zapnout strážní režim. To znamená, že budou držet své pozice. To se hodí zejména u střelců. Když těm totiž nařídíte střelbu na nějakou jednotku a ta se dá následně na útěk, střelci s vypnutým strážním režimem se za ní rozběhnou. Tím se mohou vzdálit od vašeho hlavního šiku a ohrozit se. V horším případě klidně i vběhnou přímo do bitevní vřavy a nechají se zmasakrovat. 
  • AI má ve zvyku posílat velká monstra útočit na střed vaší armády a jízdu na křídla. Umístěte sem své kopiníky. 
  • Dělostřelectvo můžete ovládat i přímo. Vyberte některou takovou jednotku a stiskněte klávesu "Insert". Budete moc mířit a střílet sami. Nepřináší to jen zábavu, ale i užitek - artilerie, kterou ovládáte přímo, totiž nabíjí zhruba dvakrát rychleji a má i vyšší dostřel. 

 


Ještěři

Výhody: Těžce obrněné dinosauří jednotky zblízka, skvělá artilerie, houževnatí a silní ještěři

 

Nevýhody: Mizerné střelecké jednotky, poměrně drahá údržba jednotek, pomalé jednotky

 

Nejlepší jednotky: Chrámové stráže, rohatci, jezdci na terradonech (s bolasy), prastarý stegadon

 

Ještěři představují největší údernou sílu ve hře. Snad žádná jiná rasa není schopna způsobit v krátkém čase tak masivní škody, jako to umí správně sestavené vojsko ještěrů. Jejich počátečnímu náporu nedokáže odolat žádný šik vojáků, kopiníky nevyjímaje. Velcí stegadoni, karnosauři a bastiladoni vytvoří v nepřátelských formacích široké trhliny, do kterých se vzápětí navalí stovky ještěrů. Jezdci na terradonech přeletí bitevní vřavu a začnou nepřátelské jednotky zezadu bombardovat výbušninami. Morálka prudce klesá a k útoku do boků a do týla se náhle přidávají i desítky jezdců na chladnokrevných. Takhle by měla ideálně vypadat vaše bitva za ještěry. V mnoha případech nepřátelská armáda takový nápor vůbec nevydrží a během chvilky se zhroutí. Mnohdy není problém zmasakrovat stejně silné nepřátelské vojsko prakticky bez vlastních ztrát. Právě zničit hlavní síly nepřátelské armády jediným úderem je nejlepší taktikou ještěrů.

 

Ještěrům už se totiž tak nedaří, když dojde na dlouhou vyčerpávající bitvu. Velcí dinosauři rychle ztrácejí dech a když nemají výhodu v počátečním útoku s rozběhem, nedokážou napáchat zdaleka tolik škod. Když je pak obklíčí nepřátelé, zejména kopiníci podporovaní střelci, jejich zdraví rychle klesá. Velká část ještěřích jednotek navíc může propadnout zuřivosti, která sice zvýší jejich bojový výkon, ale zároveň je nemůžete ovládat. Během hry za ně jistě pocítíte i akutní nedostatek dobrých střelců. Ještěří pěší střelci jsou bohužel značně nekvalitní a hodí se spíš k rozptýlení nepřítele. Významnější užitek vám přinesou maximálně v začátcích hry. Jakmile ale začnete v bitvách častěji potkávat nepřátelské obrněné jednotky, je na čase od střelců raději upustit. Nechte si ve vojsku třeba jen dvě jednotky s oštěpy, protože ty dovedou být užitečné alespoň v boji proti nepřátelským obludám. Značně frustrovat vás naopak budou pěší střelci nepřátel. Jak jsou ještěři silní a houževnatí, tak jsou bohužel i pomalí. Dokonce i ještěří jízda (chladnokrevní) je pomalejší, než klasická koňská jízda. To znamená, že nepřátelští střelci si od vás budou snadno udržovat odstup a zasypávat vás střelbou. Co s tím? Jako vhodná reakce se nabízejí jezdci na terradonech, nicméně letecké jednotky jsou na střelbu poměrně náchylné. Mnohem lepší je tedy reagovat jízdou na chladnokrevných. 

 

Tipy pro hru za ještěry

  • Ne všichni ještěři jsou stejní. Ještěří jednotky doplňují i skinkové. Ti mají chatrnější tělesnou konstituci, jsou ale rychlejší a mají výhodu v boji ve vodě, respektive v bažině. Využijte toho. 
  • Ještěři mají svým způsobem nejlepší artilerii ve hře. Je totiž umístěna na hřbetech obřích "dinosaurů", kteří skvěle poslouží i v kontaktním boji. Nebojte se je nasadit klidně do první linie.
  • Ještěří pěchota je kvalitní, ale většinou si neumí poradit s obrněnými jednotkami. Myslete na to a začněte včas verbovat chrámové stráže, elitní pěchotu ještěrů, která disponuje průraznými zbraněmi. 
  • Pokud je vaším vůdcem frakce Mazdamundi, všimněte si, že chrámové stráže v jeho armádě mají jen poloviční údržbu.


Vznešení elfové

Výhody: kvalitní pěchota a střelecké jednotky s vysokým dostřelem, silná ekonomika, silná diplomacie

 

Nevýhody: pěchotní střelci nemají průrazné střelivo

 

Nejlepší jednotky: Lothernská námořní stráž se štíty, Hoethovi šermíři, stráž fénixů, draci

 

Vznešení elfové nejsou sice na bojišti nejlepší, ale ve strategické části hry nad ně není. Jejich ekonomika je velmi silná a jsou schopni generovat ohromné množství financí. Díky vynikající diplomacii (bez debat nejlepší ve hře) mohou bohatnout i na mnoha obchodních smlouvách. Vznešení elfové si proto prakticky vždy mohou dovolit udržovat vysoké množství poměrně silných armád. 

 

V bitvě začnou vznešení elfové zasypávat své nepřátele střelbou už z velké dálky a způsobí jim nemalé ztráty. Jakmile se nepřátelská armáda přiblíží, elfové zahodí luky a chopí se štítů a kopí, se kterými jsou stejně zdatní jako se střelnými zbraněmi. K nim se připojí i elitní pěchota. Vznešení elfové se v mocném a hlubokém šiku pokusí zachytit většinu sil protivníka. Když je většina jeho vojáků zaneprázdněna bojem se silnou kontaktní pěchotou vznešených elfů, do boje se konečně zapojí draci a fénixové. Své speciální schopnosti zacílí nejlépe do nejhustších zástupů nepřítele, což mu způsobí masivní ztráty a jeho morálka prudce klesne. A pokud stále není zlomen, útok dosud ukryté jízdy (vznešení disponují rychlou lehkou jízdou i těžkou obrněnou jízdou) do týlu mu jistě vezme i poslední špetku naděje. Zhruba takhle by měla vypadat vaše bitva za vznešené elfy - co nejdéle ostřelovat nepřítele, následně ho zaplavit vlnou kontaktní pěchoty a nechat obludy, ať dělají to, co jim jde nejlíp. O zbytek už se postará jízda. Musíte si ale dát velký pozor na to, že střelci vznešených elfů nejsou připraveni na boj s obrněnými nepřáteli. Těm vaše šípy příliš neuškodí. 

 

Tipy pro hru za vznešené elfy

  • Vznešení elfové mají speciální měnu - vliv. Tu můžete utrácet různými způsoby, rozhodně za ni ale najímejte nejlepší generály. Vojevůdci, které nemusíte najímat za vliv, nestojí za nic. Naopak nejdražší generálové disponují bonusy tak silnými, že obdobné u žádných jiných nenajdete. 
  • Šípomety mají dva režimy střelby. První má vysoké průrazné zranění a hodí se proto na obrněné jednotky a na velká monstra. Druhý režim střelby připomíná brokovnici a hodí se na ostřelování hustých formací méně obrněných jednotek.
  • Odemčení některých technologií je navázáno na obchodovatelné zdroje. Pokud daný zdroj neovládáte a nemáte jeho naleziště vylepšené na maximum, příslušné technologie vám zůstanou uzamčeny. Vesměs se jedná o technologie velmi mocné, jedna z nich - námořní říše - vám například odhalí veškeré pobřežní provincie na mapě (což znamená mnoho potenciálních obchodních partnerů). 


Skaveni

Výhody: Levné a početné jednotky, velmi rychlá pěchota, vynikající válečné stroje

 

Nevýhody: Spotřebovávají jídlo, pokročilé jednotky jsou drahé, nedisponují jízdou

 

Nejlepší jednotky: Ohavnost z pekelné jámy, dělo warpového blesku, nositelé kadidelnice z řad morových mnichů, vrhači warpového ohně

 

Skaveni jsou podlost sama. Všechny ostatní rasy se umí schovávat a přepadávat nepřátele, ale skaveni jako jediní zůstávají ve skrytu i při přesunu a mohou tedy nepřítele přepadnout kdykoliv. Skryta očím ostatních zůstávají i jejich sídla, která se na první pohled jeví jako opuštěné ruiny, ale při bližším prozkoumání se ukáže, že skrývají

mnohatisícové armády krysích lidí. Podobně si počínají i v bitvě. Ze všeho nejdřív zahltí protivníka otrávenými střelami ze svého dělostřelectva, založeného na chaotitu. Snad až nekonečné zástupy skavenské pěchoty pak zaplaví bitevní pole a zaměstnají většinu nepřátelských jednotek bojem zblízka. Další stovky jich vylézají z děr v zemi a vpadají nepřátelům do zad. Nakonec se odnikud vynořují zástupy krysích střelců, kteří jsou schopni se pohybovat skrytě v jakémkoliv terénu a střílet i za přesunu. To už nevydrží žádný protivník a dává se na marný útěk, protože rychlým skavenům stejně nikdo po vlastních nohou neuteče. Skaveni mohou být hrozivým protivníkem, ale má to jeden háček. Jejich ekonomika je poměrně slabá a pokročilé jednotky jsou drahé. Jádro skavenských armád proto většinou tvoří početné, ale slabé jednotky s chatrnou výzbrojí a morálkou. Ty se ale nemohou rovnat byť jen průměrným jednotkám ostatních ras. Skaveni tedy musí budovat více armád, což ale stojí nejen více peněz, ale i více jídla, a nebo musí budovat elitní armády, opírající se o dělostřelectvo, elitní pěchotu a  partyzánské střelecké jednotky (schopné střelby za pochodu a skrývání se v libovolném terénu). Dělostřelectvo si můžete dvakrát podtrhnout, protože skaveni mají nejsilnější artilerii ve hře. V bitvě pak musí být velmi mobilní a sehraní. Nemá smysl tvořit klasické formace dělostřelectva, před ním střelců a vpředu pěchoty. To se hodí leda tak elfům. Skaveni místo toho musí dobře umístit silnou dělostřeleckou baterii, nechat ji chránit elitní pěchotou, střelce rozmístit na křídlech a různě po mapě, aby mohli ve správnou chvíli udeřit do týla nepřítele. Se správným nasazením dokážou i jinak "podřadné" krysí jednotky způsobit těžké ztráty a vyhrávat bitvy s mocnými protivníky.

 

Tipy pro hru za skaveny

  • Unikátní herní mechanikou skavenů je potřeba shromažďovat jídlo. S vyššími zásobami jídla získáte bonusy k růstu a spokojenosti. Jídlo ale můžete utrácet i za urychlenou kolonizaci. Nově osídlené sídlo můžete okamžitě vylepšit na úroveň III. Skaveni jsou tedy schopní nejrychlejší expanze. Nedostatek jídla ale vede k poklesu spokojenosti. 
  • Nákaza skavenů je dvojsečná zbraň. Umožňuje sice do bitvy přivést více skavenů vylézajících přímo ze země (schopnost hlubinná hrozba), ale zároveň zvyšuje neklid v provinciích.
  • Některé skavení jednotky utrpí výrazné postihy, pokud jsou přečísleny nepřáteli. Počítejte s tím a posílejte tyto jednotky do boje v jednom početném houfu.
  • Využívejte schopnost hlubinná hrozba při dobývání opevněných sídel. Pošlete jednotku skavenů z podzemí rovnou na strategický bod sídla. Sice ho neobsadí, ale protivník bude muset uvolnit několik jednotek a spěchat s nimi do středu města, aby obsazení zabránil. To vám ulehčí při boji na hradbách.

Temní elfové

Výhody: všestranně silné a víceúčelové jednotky, nejlepší střelecké jednotky ve hře, silná ekonomika

 

Nevýhody: ekonomika založená na otrocích může způsobovat problémy s veřejným pořádkem

 

Nejsilnější jednotky: temnostřelci se štíty, černé naggarondské stráže, stíny, hydra

 

Temní elfové rovněž disponují velmi dobrou ekonomikou, stejně jako jejich vznešení bratři. Ale ta jejich je kromě obchodu založena i na otrocích, kteří mohou ve vysokých počtech zajišťovat příjem, který už je opravdu znát. Bohužel je to vykoupeno klesajícím veřejným pořádkem. Otrokům se příliš nelíbí, že je druchii využívají na práci (a na oběti), takže temní elfové se musí častěji potýkat s revoltami. Z vojenského hlediska se jedná pravděpodobně o nejsilnější rasu (ačkoliv v závislosti na herním stylu to může někdo vidět úplně jinak). Formace kvalitní pěchoty chrání střelce s kušemi a štíty, kteří zasypávají postupujícího nepřítele jednou střelou za druhou. Nemají sice takový dostřel jako lučištníci vznešených elfů, ale jejich šipky jsou průrazné, což jim dává mnohem silnější účinky. Blížící se nepřítel se někdy dá na útěk ještě dřív, než vůbec dojde ke kontaktnímu boji. A když k němu dojde, v týlu nepřítele se vynoří stovky dosud ukrytých střeleckých jednotek, které ho začnou ostřelovat ze zadu. I temní elfové, podobně jako skaveni, disponují výbornou "partyzánskou" střeleckou pěchotou, která se umí ukrýt v jakémkoliv terénu a je schopna střelby za pochodu. Rozdíl je ale v tom, že temní elfové jsou v kontaktním boji stejně dobří jako ve střelbě. Jedná se tedy o střeleckou pěchotu, kterou nemusíte příliš hlídat a kterou beze strachu můžete poslat do boje muže proti muži. Zničující sílu armád temných elfů pak ještě zvyšují šípomety (v podstatě stejné jako ty, které mají vznešení elfové, včetně dvou režimů střelby), jízda na chladnokravných a hydry, které samy o sobě dokážou zprovodit ze světa stovky nepřátel.  

 

Tipy pro hru za temné elfy

  • Temní elfové jako jediní mohou naverbovat černé archy, což jsou lodě tak velké, že připomínají plovoucí města. Kromě toho, že na nich můžete verbovat jednotky, mohou i podporovat vaše armády v dosahu. Těm přinášejí mocnou "bombardovací" magii, kterou můžete využít v bitvě. 
  • Pokud v bitvě zabijete dost jednotek nepřítele, získají vaše jednotky výrazné bonusy k útoku, vitalitě i morálce. Navíc mohou děsit okolní jednotky. To může ztracenou bitvu obrátit ve váš prospěch. Jak blízko k tomuto stavu máte, můžete vidět na fialovém ukazateli v horní části obrazovky. 
  • Můžete nastavit, do jakých provincií se mají posílat otroci, které zajmete. Posílejte otroky do stabilizovaných provincií a raději zastavte přísun otroků do provincií, kde máte problémy s veřejným pořádkem. 
  • Malekith je jeden z nejmocnějších mágů ve hře, využijte toho a vylepšete jeho magické schopnosti. 

 

To je z našeho návodu vše. Máte i vy nějaké zaručené tipy a triky? Podělte se s námi a ostatními hráči v komentářích.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist