Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Trvalo dlouhých 73 let než byl v září roku 1985 na dně Atlantiku nalezen vrak patrně nejslavnější lodi historie - Titanicu. Ve své době nejluxusnějšího, největšího a nejmodernějšího plavidla na světě - údajně nepotopitelné lodi ... Pojďme se společně podívat na příběh pravděpodobně nejslavnější lodi světa.

 

Titanic

 

Největší osobní dopravní loď Titanic plula ledovým severním Atlantikem z Anglie do Ameriky. Na palubě bylo přes 2200 cestujících, poté se stala nehoda, loď se plnila vodou a následně padala ke dnu do ledového oceánu a více než 1500 lidí se utopilo nebo umrzlo ve vodě o teplotě - 2 °C. Proč ale tolik lidí zemřelo? Bylo to chybou člověka nebo vadou materiálu či snad chybou při výrobě? Zdá se to neuvěřitelné, ale 15. dubna roku 2012 to již bylo 100 let, kdy se tento zaoceánský parník navždy potopil na dno Atlantiku, tak by nebylo od věci si tuto tragédii, která po 100 let plní představy lidí, zrekapitulovat a připomenout.

 

Titanic před jeho vyplutím.

 

 

Výroba

 

Šlo o zlaté časy zaoceánských parníků. Jen na transatlantické dopravní tepně vstoupilo do služby 368 nových plavidel za posledních 10 let. Loď Mauretania společnosti Cunard Line, která byla až do roku 1911 do postavení lodi Olympic nejdelší lodí světa, drží rekord v rychlosti se svými 26 uzly a má na kontě modrou stuhu za nejrychlejší přeplutí Atlantiku, kterou držela po celých 20 let. Ale tímto vstoupil na scénu nový typ lodí. Konstrukci této lodi dostala na starost irská loděnice z Belfastu Harland & Wolff. Dlouho očekávaná stavba lodi, která měla změnit dějiny, začala na jaře roku 1909. Titanic byl stejně jako jeho sesterské lodě Olympic a Britanic (Britanic se nejdříve jemnoval Gigantic, přejmenován byl až později právě na Britanic), které dohromady tvořily tříčlenou flotilu, vyroben na zakázku rejdařské společnosti White Star Line. Titanic měřil téměř 270 metrů a je to největší loď, která kdy byla vytvořena. Jeho šířka byla 28 a půl metru, výška 53 a půl metru, ponor 10 a půl metru a výtlak 53 200 tun. Velký důraz byl kladen na rychlost lodi, která nakonec pomohla oné nešťastné katastrofě. 2 tisíce plátů z nesmríně tvrdé a houževnaté oceli pokrývá její obrovský trup a 3 milióny nýtů z oceli a kovaného železa jí drží pohromadě. Titanic byl vybaven nejmodernějšími technologiemi záchraných prvků včetně 15 vodotěsných komor propojených elektricky uzavíratelnými vraty. Titanic byl připraven na dlouhou službu v rozbouřených vodách ledového oceánu. Loď může plout rychlostí maximálně 23 uzlů, nemůže se rovnat lodím společnosti Cunard Line, ale její výhoda je v jiných věcech - luxus, přeprava cestujících za různé cestovné, prostor a byla o polovinu větší než Mauretania atd. Po nalezení vraku Titanicu byly jeho části podrobeny analýze, která jasně prokázala, že část nýtů obsahovala příliš velké množství nečistot, které měly za násladek, že byly tyto nýty méně pevné. Na neštěstí i ocelové pláty patrně kvůli svému chemickému složení mohly zkřehnout ve vodě ledového Atlantiku a být více náchylné k prasknutí, bylo to tím, že na přídi nemohly masivní nýtovací stroje pracovat kvůli velikosti a tak to dělali ručně dělníci, také na přídi nebyly použity nýty z oceli, ale z kovaného železa, protože bylo jednodušší je ručně zapracovat, ale kované železo není tak houževnaté jako ocel, čehož si konstruktéři byli vědomi, tak aby tento nedostatek odčinili, tak zamíchali substanci zvanou struska do roztaveného železa. Struska tvoří miniaturní skleněné útvary v hmotě železa a může ho učinit tvrdším, bohužel sloučenina strusky a železa je nevypočitatelná, stačí přidat jiné množství strusky a železo se stane méně houževnatým. Titanic byl poprvé na hladinu spuštěn 31. května roku 1911, nicméně ještě dalších 10 měsíců na něm probíhaly práce, které měly celou výrobu dokončit. Dokončení mimo jiné obsahovaly hlavně vytvoření luxusních interiérů kajut pro první třídu a salony. Když byl Titanic spuštěn na vodní hladinu, tak byl vynechán poměrně častý rituál, kterým je něco jako křest lodi, což bylo později mnoha spekulanty uváděno s nadsázkou jako důvod potopení lodi. 8 lidí zemřelo při stavbě.

 


Cesta

 

Titanic začal svojí první a zároveň poslední plavbu 10. dubna roku 1912 a velel jí "mořský vlk" kapitán Edward Smith, který velel i spoustě jiných lodí společnosti White Star Line na jejich panenských plavbách. Loď byla zřejmě prokletá, jelikož už na začátku cesty se jí málem stala nehoda, protože při vyplutí ze Southamptonu se jí do cesty připletla jiná loď - parník New York, která se utrhla z jejího kotviště. Srážce se ale nakonec podařilo zabránit a tak mohl Titanic vyrazit do Francie do Cherbourgu a do Irska do Cobhu pro své další cestující. Poté už mohla loď s více než 2200 lidmi na palubě vyrazit do do Ameriky  města New York. 1. den loď urazila 621 km, 2. den 830 km a 3. dokonce 878 km. V počátcích 20. století se volily 2 cesty plavby - serverní a jižní. Jižní cesta byla označována za bezpečnější, byla dále od arktlického šelfu a volila se v případě většího výskytu ledovců. Je to nejtelplejší zima za posledních 30 let, tudíž se odlomilo více ledu než obvykle, proto kapitán Smith volí cestu ještě více jižněji. Kvůli tomtuo opatření se rozhodne později plavbu nezpomalit. V den osudné srážky Titanicu s ledovcem 14. dubna byla posádka lodi varována několikrát od různých lodí  výskyto ledovcovích polí v blízkosti míst, kudy Titanic proplouval. Kapitán tomu ale nevěnoval pozornost a nařídil držet rychlost 21 uzlů i v onu osudnou noc. Zvláštní je, že ostatní lodi v této oblasti v noci radši zastavily ještě před vplutím do těchto ledovcovích polí a neriskovaly proplutí touto oblastí temnou nocí. Titanic bohužel tyto varování ignoroval a dál pokračoval v plavbě i v černočerné tmě noci. Lodní společnost White Star Line byla pod ohromným konkurenčním tlakem kvůli přetížené transatlantické tepně a byla ochotná riskovat všechno pro to, aby doplul Titanic včas do New Yorku, ale na obranu kapitána je potřeba říci, že se choval k Titanicu hezky, loď mohla plout i rychleji, ale 2 z 29 parních kotlů byly vypnuté, aby loď nepřetěžoval. Zhruba 20 minut před půlnocí zpozorovala hlídka, která sloužila bez dalekohladů (což ale nemělo vážný vliv na pozdní spatření ledovce podle pozdějších testů), protože ty zůstaly zamknuté ve skříňce v Anglii v Southamptonu, protože je důstojník zamkl a odnesl klíče, v tzv. vraním hnízdě mlžný opar před lodí a následně i obří masu ledové kry, která protnula dráhu Titanicu téměř v pravém úhlu 90 °. Vedoucí důstojník, který vykonával službu, nařídil pro loď tragický sled povelů, kterými chtěl zabránit srážce s obrovským kusem ledu čnícím nad hladinou. Kus ledu byl opravdu obrovský, protože z fyziky je známo, že 7/8 ledvoce je schováno pod vodou, tak když si vezmeme, že nad vodou byla pouze 1/8, tak jeho skutečná velikost musela být opravdu gigantická. Loď měla malé kormidlo, obrovskou hmotnost, velkou setrvačnost a plula příliš rychle na to, aby ve vzdálenosti 800 metrů od ledovce dokázala včas zastavit a obracet, v této rychlosti by Titanic potřeboval 1500 metrů, aby se otočil o 45° nebo 800 metrů k úplnému zastavení. 1. důstojník Murdoch vydal příkaz strojovně "STOP" a kormidelníkovi "docela vpravo", což znamenalo v terminologii v roce 1912 námořních lodí "záď doprava a příď doleva". Loď narazila do ledovce pravou stranou a cestující náraz mnohdy ani nepocítili. Ledovec v místě srážky loď doslova rozpáral a otevřel jako konzervu. Díra po nárazu měřila skoro 90 metrů a touto trhlinou začala vnikat do lodi voda. To mělo za následek, že bylo zatopeno více přepážek, na které byl Titanic rozdělen, než s kolika mohla loď plout. 1. důstojník sice uzavřel vodotěsné přepážky jednotlivých komor, jenže ty byly vodotěsné pouze mezi sebou, ale shora, směrem k palubám, tomu tak nebylo. Titanic mohl plout se 4 zatopenými přepážkami, ale po narázu začala voda vnikat do 5. a následně do 6., poté se voda začala přelévat do dalších a dalších, což zatěžovalo trup lodi a vyústilo v potápění přídě do vody. V pouhých 10 minutách bylo vody už 4 a půl metru. I když na horních palubách nevypadal náraz nijak dramaticky, v podpalubí tomu bylo jinak. Na palubě D, která sloužila jako ubytovací prostory topičů, byl náraz cítit velmi silně. Konstruktér lodi Thomas Andrews odhadoval, že loď zmizí pod hladinou do hodiny a půl. Kapitán vydal okamžitě rozkaz radistům, aby volali o pomoc (nejprve SOS a pak CQD), že se loď potápí, čemuž radisté v první chvíli ani nechtěli uvěřit. Na volání o pomoc odpověděli jen vzdálená plavidla, která neměla nejmenší šanci se k potápějícímu se Titanicu dostat včas. Nicméně jedna loď byla doslova na dosah a chvílemi byla i vidět ze samotného potápějícího se Titanicu, jednalo se pravděpodobně o loď SS Californian, která byla vzdálena asi 10 kilometrů a mohla přijet na  místo přibližně za půl hodiny. Bohužel její jediný radista, který varoval Titanic před ledovci (avšak zprávu špatně označil, že nebyla pokládána za důležitou) a dostal vynadáno od operátora Titanicu s tím, že posílá zprávy bohatým cestujícím na pevninu, že má jít z frekvence, měl už po službě a spal, tak zprávu o potápějící se lodi neměl kdo přijmout. Pozdější vypalování nouzových světlic a rachejtlí si posádka lodi SS Californian vyložila jako rozmar boháčů. Důstojníci Titanicu tak mohli jen smutně pozorovat obrysy cizí lodě, jak mizely v černi tmy. Bohužel tak nejbližší záchrana, která odpověděla, byla loď SS Carpathia, která ale neměla šanci i při plutí na plnou paru vpřed, dojet na místo neštěstí včas. Byla 4 hodiny cesty od Titanicu. Kapitán lodi SS Carpathia nasadil vyšší než povolenou rychlost, protože si byl dobře vědom toho, co s posádkou udělá ledová voda, ale i tak se nemohl k lodi dostat včas. V ledovém moři zemřelo přes 1500 lidí, zachráněno bylo 711 trosečníků. Ti byli naloděni na loď SS Carpathia, která se na místo dostala okolo 6. hodiny ráno. Velké číslo obětí mělo za následek i to, že záchranné čluny nenaplnily vůbec své kapacity. Spousta cestujících váhala dlouho s nástupem do záchranných člunů, protože si mysleli, že potopení Titanicu není možné, bylo to prostě něco nepředstavitelného, proto byly první čluny z lodě spuštěny do vody i méně než poloprázdné. Titanic měl na palubě málo člunů, plně naplněné měly kapacitu jn 1180 osob, což při 2200 cestujících na palubě lodi nepotřebuje komentář. Když si ještě vezmeme fakt, že Titanic nevezl původně zamýšlený počet pasazéřů, tak je to opravdu k zamyšlení. Vedení společnosti White Star Line si myslelo, že čluny by zbytečně zabíraly místo na palubě a že stejně nikdy nebudou potřeba, bohužel opak byl pravdou. Přibližně za 2 hodiny a 10 minut po nárazu se začala voda přelévat ze 6. do 7. komory, což začalo zvedat záď z vody a vynořovat nad hladinu vodní šrouby. Ve 2 hodiny a 17 minut ráno minut dosáhla hladina lodní paluby a krátce poté se zhroutil přední komín, když popraskala jeho kotvící lana, jenž doslova rozdrtil svým pádem několik lidí na palubě i ve vodě. Mezitím se na palubě lidi snažili dostat na záď lodi nebo skákali přes palubu s nadějí, že se ještě dostanou do nějakého záchranného člunu již spuštěného na hladinu. Čím výše koukala záď lodi nad hladinu, tak tím více začaly padat nezajištěné předměty na palubě i uvnitř lodi. S dalším a dalším zaplavováním podpalubí došlo k zaplavení i posledních ještě nezatopených kotelen a tím byly vyřazeny i generátory pro výrobu elektrické energie. Titanic se navždy ponořil do tmy. Krátce pak se trup lodi rozlomil za půlkou délky trupu. Předek lodi zmizel okamžitě pod hladinu a padala ke dnu. Zadní část lodi se po odtržení přední části , kterým došlo na odlehčení, na chvíli narovnala, ale stále se děravým trupem dostávala voda dovnitř, po chvíli se začala opět potápět a ve svislé poloze se ponořila. Dne 15. dubna roku 1912 se ve 2 hodiny a 20 minut nad Titanicem navždy uzavřela vodní hladina a Titanic tak zmizel pod vodou a padal ke dnu Atlantiku.

 

Toto je údajně ledovec, který může za potopení Titanicu. Byl vyfocen lodí, která navštívila místo neštěstí o pár dní později. Oceánografové spočítali, že krara se pohybovala rychlostí 0, 5 kilometru za hodinu a přeťal dráhu Titanicu téměř v pravém úhlu. Kra byla vysoká 18 metrů a podle odhadů vážila 272 tisíc tun, což bylo asi 6x více než tonáž lodi.Fotka z parníku SS Carpathia na záchranný člun s trosečníky Titanicu.Parník SS Carpathia zachránil 705 trosečníků z Titanicu.


Zajímavosti a legendy


01. Údajně od svého vyrobení měl být označnován za nepotopitelnou loď. Toto se objevuje i v úspěšném filmovém zpracování režiséra a vizionáře Jamese Camerona, které se stalo na 12 let nejvýdělečnějším filmem, který sesadil až taktéž film Jamese Camerona - Avatar. Pravdou ovšem bylo, že o Titanicu nikdo z jeho tvůrců v době vzniku jako o nepotopitelné lodi nemluvil.

02. Mezi mrtvými byla mj. i většina z 57 milionářů, kteří se plavili první třídou (například John Jacob Astor či Benjamin Guggenheim). Nejmladším cestujícím byla v té době devítitýdenní Millvina Deanová, která patřila spolu se svou matkou a sestrou mezi šťastné a byly zachráněné. Dožila se úctyhodných 97 let.

03. Pravděpodobně jedna z nejoblíbenějších a nejemotivnějších legend praví o tom, že mezitím co se Titanic potápěl, lodní kapela zůstala na dále na lodi a hrála píseň Blíž k tobě, Bože můj. Jestli tomu tak opravdu bylo, není jisté. V každém případě žádný z osmi hudebníků (sedm Angličanů a jeden Francouz) katastrofu nepřežil.

04. Vrak lodi objevil konečně až v roce 1985 oceánograf Robert Ballard. K vraku lodi se v následujících letech vydala řada výprav, které buď fotily nebo natáčely potopený parník, nebo vyzvedávaly na hladinu sběratelsky zajímavé předměty, které končily v muzeích nebo v aukčních procesech. Letos v březnu vědci z Ameriky dokončili podrobnou mapu trosek lodi, které jsou roztroušené v hloubce více než 3000 metrů na území o rozloze pět krát osm kilometrů.

05. S Titanicem je spojováno i několik Čechů a to konkrétně černý pasažér Viktor Halva, stevard Rudolf Linhart, číšník Josef Kielbasa, strojník Jan Kabát a cestující druhé třídy Michel Navrátil se svými dvěma syny. Jenže nezpochybnitelné  důkazy o tomto tvrzení chybí a hlavně Kielbasova svědectví jsou braná jako silně nevěrohodná. Jisté je však to, že mezi statečnými námořníky na parníku Carpathia, kteří trosečníky zachraňovali, byl také Čech Alois Jelitík, který odešel do Ameriky roku 1907 za prací.

06. Také se tvrdí, že jak dlouho trvala výroba Titanicu, že stejně tak dlouho trvala cesta ledovci dostat se na místo střetu s lodí. Dokonce si i měl na loď počkat.

07. V roce 1898 vydal Morgan Robertson, který vbyl bývalýlým námořníkem, povídku v nakladatelství M.F.Mansfield, kde je popisováno ztroskotání lodi "Titanic", který byl podobných rozměrů, parametrů, konstrukce i osudu jako pozdější Titanic.

08. U často zmiňovaného lodního orchestru je sporné, jestli hrál až do poslední chvíle na palubě lodi a jestli hrál v průběhu katastrofy vůbec, natož jaké hrál skladby, i když věta jednoho z hudebníků: "Pánové, bylo mi ctí s vámi dnes hrát.“ ve filmu Jamese Cameronu z roku 1997 je velmi působivá.

09. Irští katoličtí dělníci v Belfastu si během kontrukce s hrůzou v očích šeptali o údajném sériovém čísle Titanicu 3909 04 (Titanic měl ve skutečnosti sériové číslo 401). Při pohledu z paluby lodi pak zrcadlově odražené číslo od vody vypadá jako nápis "no pope“, což se dá lodivě přeložit jako "papež neexistuje“. Číslo 3909 04 si vymysleli protestantští dělníci loděnice, aby postrašili své kolegy z řad katolických dělníků. Konflikty v Irsku mezi katolíky a protestanty jsou určitě všem až notoricky známé, ale minimálně jsou tématem pro jiný blog.

10. Omylem je prý i údajně první vysílání signálu "SOS“ od radistů právě z paluby potápějícího Titanicu, kterému okolní lodě nerozuměly. Volání „SOS“ (v Morseově abecedě · · ·   – – –   · · ·) bylo mezinárodně používáno již od roku 1908, i když se souběžně používalo i starší volání „CQD“ (v Morseově abecedě – · – ·   – – · –    – · ·).

11. S Titanicem je často také spojováno mj. i prokletí pro údajnou přepravu starodávné mumie.

12. Podle některých konspiračních teorií se spekuluje i o tom, že se mohlo jednat i o pojistný podvod obřích rozměrů, při němž nebyl potopen Titanic, ale jeho sesterská loď Olympic.

13. Tato plavba měla být kapitánova poslední, a tak se i stalo, i když tomu bylo jinak, než si kapitán zamýšlel ... Kapitán měl odejít do důchodu po doplutí do Ameriky.

14. Bakterie mají údajně podle vědců do 20 let rozežrat vrak Titanicu, až z něj nic kromě rezaté skvrny na dně Atlantiku nezbude. Nedávno popsaná bakterie zkonzumovala od potopení Titanicu podle vědců prý už 50 tisíc tun oceli.

15. Před nalezením vraku v roce 1985 se mělo za to, že se Titanic potopil v jednom kuse, do té doby to tak bylo uváděno i v dobových filmech. Proto bylo velké překvapení, že trosky zádě a trupu ležely tak daleko od sebe.

16. Při její stavbě zemřelo 8 lidí.

17. Loď měla mít na sobě údajně ceduli s nápisem, který by se dal přeložit "Ani bůh tuto loď nepotopí", která měla prasknout přesně v půlce ... Nicméně toto by pravda být neměla.

18. Loď byla plná jen ze dvou třetin své kapacity cestujících, když by byla naplněná plně, tak by byla katastrofa ještě větší.

19. V hlavně dřívějších dobách se často objevovaly názory, že za potopením lodi stojí nadpřirození síly.

20. Vědci nedávno prokázali, že měl na katastrofu vliv i Měsíc. Ten rok byl Měsíc nejblíže k zemi za 1400 let, nezvykle těsný oblet Měsíce v lednu 1912 vyvolal zvlášť velký příliv, čímž se ledovce v plné velikosti dostaly daleko na jih.

21. Ve vraku má být kromě jiného také velmi cenný náklad: diamanty a klenoty.

22. Už v roce 1912 měla jednat skupina bohatých lodí s jistou společností o vyzvednutí Titanicu, ta ale nakonec usoudila, že na vytažení tak ohromného vraku z takové hloubky by bylo nad síly jejího vybavení.

23. Vrak Titanicu byl hledán na místech CQD a SOS, které vyslal před potopením, tam se ale nenašel, patrně byl posunut při velkých zemětřeseních v roce 1929.

24. Vrak lodi leží ve hloubce 3 kilometrů.

25. Aby se loď potopila, tak musela nabrat 34 470 tun vody.

26. Osudná kra byla 18 a pul metru vysoká a vážila 272 000 tun, což je asi 6x více než tonáž lodi.

 

 

 

6 hlavních příčin potopení lodi

 

Tragédie se nemusela vůbec stát nebo jejichž následky nemusely být tak otřesné, když by nedošlo k několika chybným příkazům, shodě náhod a okolností:

1. Vysoká rychlost: I během bezměsíčné a bezvětrné noci se kapitán rozhodl nezpomalit loď ...

2. Chybný rozkaz: 14. dubna ve 23 hodin a 39 minut hlídka ve vraním hnízdě spatřila obrovský ledovec přímo před lodí, ten byl ale už příliš blízko lodě, aby se dalo v této rychlosti srážce zabránit. Ovšem tak obrovská katastrofa by nenastala, pokud by na ní najel Titanic přímo, 1. důstojník konající službu Murdoch však vydal kormidelníkovi rozkaz zatočit prudce doleva, což mělo fatální následky.

3. Proražení vodotěsných komor a vadné nýty: Když se loď srazilo s ohromnou masou ledu, který byl ostrý jako skála, tak byl na své pravé straně doslova rozpárán. Bohužel tak nešťastně, že voda začala vnikat do více komor, než do kolika by to Titanic vydržel. Nýty praskají při nárazu do ledovce, protože je na ně vyvinut tlak 14 000 liber, což kvůli ručnímu zapracování a vysokému obsahu strusky v železu nýty nevydrží.

4. Pokračování v cestě: I přes rozsáhlé poškození plul Titanic ještě asi 10 minut dále. Tohle rozhodnutí byl příkaz ředitele Izmaye s tím, že zastavení by poškodilo dobré jméno společnosti. To urychlilo zaplavování lodi. V tu dobu nikdo z cestujících na Titanicu nevěřil, že by Titanic mohl jít ke dnu, bylo to něco nepředstavitelného.

5. Malá kapacita záchranných člunů: Mylným představám o nepotopitelnosti lodi odpovídalo i množství člunů, na palubě jich bylo pouze 20, což by i plně vytížené pobraly pouze 1178 lidí na palubě. Kapitán proto vydal rozkaz, aby se přednostně naloďovaly pouze ženy a děti. Na jedné straně lodi posádka naloďovala i muže, pokud se v blízkosti nenacházelo dost žen i dětí, na druhé straně se ovšem posádka striktně držela příkazu a tak stávalo, že šly čluny na loď někdy ani polprázdné. Přepokládalo se, že doplní lidmi z nižších pater nebo že naberou trosečníky z hladiny, ale nestalo se ani jedno. Strach z víru, který by je při potopení lodi mohl ztáhnout pod hladinu způsobil, že čluny pluly úmyslně co nejdále od potápějící se lodi. Na člunech byla sotva třetina pasažérů. Mezitím spousta lidí na Titanicu vědělo, že se už blíží konec ...

6. Marné volání o pomoc: Telegrafické volání o pomoc zachytila pouze vzdálená plavidla, která neměla nejmenší šanci dostat se na místo katastrofy včas, přesto byla jedna loď doslova na dohled, dopravní loď SS Californian byla jen něco málo přes 10 km od místa neštěstí, její jediný radista už měl ale po službě, spal a tak volání o pomoc neměl kdo přijmout. Pozdější vystřelování světlic si posádka lodi vyložila jako hýřivost boháčů. Tak zůstal 3 hodiny dlouhý trvající marný boj Titanicu zcela bez povšimnutí. Když po další hodině a 40 minutách dorazila na místo neštěstí na pomoc první člun, drtivá většina z těch, co byly ve vodě, už nežila. V ledové vodě o teplotě - 2 °C se nedalo vydržet déle než 15 minut.

 

Titanic na dně Atlantiku. Nahoře je trup a dole je záď, oboje obklopují trosky.

Jídelna před potopením a nyní na dně oceánu.

 

Shrnutí katastrofy

 

14. dubna:

22 hodin a 30 minut: Titanic plul na západ rychlostí 21 a půl uzlu ledovou vodou Altantiku studenou bezměsíčnou nocí. Ve vraním hnízdě se 2 muži na hlídce potýkali se špatnou viditelností, navíc bylo bezvětří a o ledovce se nelámaly žádné vlny.

22 hodin a 55 minut: Operátor rádia na Titanicu dostal varování před ledovci od radisty z lodi SS Californian, jehož zpráva byla špatně formulována a radista Titanicu jí nepředal na můstek důstojníkům.

23 hodin a 40 minut: Ohromný kus ledu se vynořil ze tmy, v okamžiku kolize byl na nýty, které držely pohromadě plátování lodi, vyvinut tlak o 14 000 librách, který kvůli přílišnému obsahu strusky v kovaném železe nýty nevydržely tlak a praskly. Voda se drala dovnitř lodi skrz protržené spoje a zaplavila 5 komor, což bylo o jednu více, než byla loď schopna vydržet. Radistovi Titanicu se nedařilo kontaktovat radistu SS Californian, protože ten už měl po službě a spal, tak i když byla loď SS Californian asi jen 16 kilometrů daleko, nepřiplula na pomoc. 

15. dubna: 

2 hodiny a 20 minut: Největší loď, která kdy byla postavena, se potopila i s 1500 lidmi na palubě do ledové vody severního Atlantiku.

 

 

Poučení

 

Z této katastrofy se lidé poučili. Americká vláda nařídila zřídit hlídku nad Atlantickým oceánem, která bude sledovat plovoucí led. Zákony na obou stranách Atlantiku - v USA i v Anglii - byly změněny, už muselo být zajištěno, že každá loď bude vybavena dostatečným počtem záchranných člunů.

 

Článek z novin o potopení Titanicu, psalo se o tom po celém světě.Vrak parníku Titanic na dně Atlantiku.

 

Zfilmování

 

Katastrofa Titanicu se jako většina jiných katastrof takovýchto rozměrů dočkala hned několika zfilmování, je to až neuvěřitelné, ale první film o potopení se natočil již 29 dní po potopení lodi, šlo o film "Zachráněná z Titanicu", kde si zahrála hlavní roli jedna z přeživších z Titanicu a byla i spoluautorkou scénáře. Kuriózní byla i propaganda nacistického Německa, které používalo potopení Titanicu během 2. světové války ve svůj prospěch. Později se však začalo říkat, že Hitlerova třetí říše půjde ke dnu stejně jako Titanic, tak vysocí pohlaváři tento film zakázali.

 

Další filmy seřazené chronologicky podle roku vydání:

01. Atlantik (1929)

02. Titanic (1943)

03. Titanic (1953, Oscar za scénář)

04. Zkáza Titanicu (1958)

05. S. O. S. Titanic (1979)

06. Vyzvednutí Titanicu (1980)

07. Titanica (94minutový dokument se záběry z vraku)

08. Titanic (1996)

09. Titanic (1997, velkofilm režiséra Jamese Camerona, 11 Oscarů)

10. Titanic (2012, čtyřdílná britská koprodukční televizní minisérie)

11. Titanic 3D (2012 - nedá se považovat za úplně nový film, jde o předělání filmu z roku 1997 do 3D obrazu ke 100. výročení potopení lodi, předělal si ho sám opět James Cameron, na filmu jsem byl osobně v kině, stálo to za to, na takto velké obrazovce už film asi jen tak někdy neuvidíme, sice 3D efektů tam nebylo až tak moc, jak jsem čekal, ale hlavně začátek filmu a potápění k Titanicu stálo za to.)

 

 

Výročí

 

Při příležitosti 100. výročí potopení parníku Titanic se pořádalo spousta pamětních a pietních akcí všude po světě. Tou nejvýznamější byla asi vzpomínková plavba bristkou plavební společností Titanic Memorial Cruises s jejich výletní lodí MS Balmoral přesně na den 100 let od potopení lodi. Nešlo však jen o čistě vzpomínkovou plavbu, byly naplánovany i přednášky historiků, dobového oblečení, stejné jídlení menu jako na Titanicu, telegrafické spojení s mysem Race Newfoundlandu, který zachytil nouzové vysílání SOS atd. Na palubě byli mj. i čestní hosti, kterými byli potomci tehdejších pasažérů. Lístek na tuto plavbu nebyl z nejlevnějších, jeden stál  5 995 liber (cca 180 000 Kč). V létě roku 2012 má být podniknuta i výprava ponorkou k vraku lodi, cena však bude ještě vyšší než na vzpomínkovou loď a to dokonce několikanásobně - 50 000 USD (cca 1,2 milionu Kč).

 

Mše na místě neštěstí Titanicu za jeho oběti ...

Mše na místě neštěstí Titanicu za jeho oběti ...Mše na místě neštěstí Titanicu za jeho oběti ...

 

Závěr

 

I přes to, že je tomu již 100 let, je tato katastrofa stále živá. Příběh Titanicu je slavný z mnoha důvodů: úplně nová loď, úžasná éra zaoceánských parníků, nehoda, které se dalo předejít a tragický konec. Nakonec to ukazuje opět na to, že ať se člověk snaží sebevíc a postaví sebevíce fascinující věc, tak nikdy nesmí podceňovat přírodu, jinak lidé zaplatí svými životy. Na začátku byly náklady 7 miliónů dolarů, pak přišlo něco málo přes 100 hodin plavby a na konci zůstalo více než 1500 mrtvých lidí. Tato 3 čísla nejlépe vystihují historii největší lodi na světě. Lodi, jejíž vrak bude navždy připomínat, jak potěšilá je každá lidská pýcha ...

 

Slovo autora blogu: Na některé události kolem Titanicu existují rozdílné názory, snažil jsem se vždy vybrat tu verzi, která mi přišla pravděpodobnější ...

Zdroje: internet, filmy, dokumenty, časopisy.

Další články z této sekce...

ANKETA

Fascinuje Vás Titanic ?

Celkem: 180 hlasů

V této anketě jste již hlasovali.

Buď jste v této anketě již hlasovali, nebo hlasoval někdo se stejnou IP adresou. Pokud chcete hlasovat, zaregistrujte se prosím.

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

Události, které zapsaly do historie.
* Založen: 5.2.2012 9:23:57
* BlogRank: 1,23
* Přístupů: 54 503
* RSS: RSS zdroj
Redakce blogu

REDAKCE BLOGU

Celkem redaktorů: 1
Toplist