Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

They Are Billions

26.01.18, 21:20, autor: .Steve., rubrika: Herní sekce - První dojmy
Mimořádně chytlavá survival strategie s jediným cílem - odolat miliardám nemrtvých, jež na nás dotírají ze všech možných stran. Zvládnete to?

Hned ze začátku je třeba upozornit, že strategický titul They Are Billions je stále ve vývoji a dostupný tak pouze v rámci předběžného přístupu. Zatímco řada her je v early access nehratelná nebo alespoň nezáživná, zde na nás již v aktuální verzi čeká prvotřídní hratelnost. A jak tenhle počin nezávislého studia Numantian Games vlastně dopadl? 

 

Bez tutoriálu je člověk vhozen rovnou na mapu, kde stojí jen jeho hlavní budova a pár jednotek vedle. Hráče tak čeká několik minut čtení si všech popisků a prozkoumávání ikonek spodní lišty. Pro vaši orientaci: vpravo dole je zobrazeno kolik máme jakého materiálu, stejně jako kolik toho či onoho aktuálně produkujeme. Uprostřed jsou k dispozici tlačítka sloužící pro výběr konkrétní budovy, kterou zrovna chceme stavět, dále pak popis právě vybrané věci či jednotky. Levá strana lišty slouží pro jednoduchou orientaci na mapě.

 

 

 

Kromě hlavní budovy potřebujeme také obydlí, jež přilákají nové obyvatele, takže získáme novou pracovní sílu. Zpočátku postačí pár stanů, které později vylepšíme na dřevěné chalupy nebo rovnou kamenné domy. Lidé však zároveň potřebují něco jíst a tak u lesů budujeme lovecké chaty, u vody rybářské příbytky a na travnatém prostranství zase farmy. Jenže lidé jsou skutečně náročná stvoření a tak vyžadují i elektrickou energii. Naše městečko tedy potřebuje elektrárny, třeba v podobě těch větrných. To vše samozřejmě musíme mít z čeho stavět. U lesů tedy vybudujeme pilu, u kamenných ložisek zase kamenolomy a tak podobně. Za jakoukoliv stavbu nebo výrobu zároveň zaplatíme i zlatem. To automaticky produkují příbytky a hlavní budova, takže obvykle stačí jen chvíli počkat. Drtivá většina budov potřebuje pracovní sílu a elektřinu, jenže obydlí zase vyžaduje jídlo... zřejmě už chápete, že vše je třeba budovat postupně, jinak se ve vývoji dočasně zaseknete a zdlouhavé řešení situace přece jen nahrává nepříteli.

 

S přibývajícím časem se na nás totiž vrhá čím dál tím více soupeřů. Nejdříve si nás nikdo nevšímá, poté sem tam nějaký ten vetřelec zabloudí naším směrem a nakonec se na nás hrnou takové masy, že o jejich počtu už nemáme ani páru. Možná vás stejně jako mě překvapí, že jeden jediný zombík v konečném důsledku dokáže zlikvidovat celou vesnici. Okamžitě totiž začne ničit nějakou tu budovu a než k němu doběhnou nejbližší jednotky, často se mu jí podaří zcela zničit. První komplikací je, že oni bojovníci chybí na původním postu, kde odráželi dotírající nepřátele. druhou komplikací pak fakt, že zničení budovy pro její obyvatele znamená okamžitou přeměnu na nemrtvé, kteří pak dále útočí na vše kolem. Obvykle mé jednotky skutečně nestihly zabránit prvnímu rozšíření a pak už se nákaza šířila rychleji, než jsem ji stíhal likvidovat. Obranu je tedy zapotřebí postavit opravdu precizní.

 

Kromě zdí z různých materiálů (dřevěné, kamenné apod.) je rozumné postavit také věž, do které vyšleme naše střelce. Díky věži jednotky uvidí dále, ale také dále dostřelí. Tolikrát zmiňovaní bojovníci fungují jako samostatní jedinci. Naverbovat jich přitom lze mnoho druhů. Na rozdíl třeba od Age of Empires, kde lepší jednotky byly podmíněny další érou, zde je možné vyrábět různorodé vojáky hned od začátku (i když některé skutečně odemkneme až po čase). K dispozici jsou například lučištníci, vojáci se samopalem, ale i sniper. Jelikož každá jednotka zabere jednu pracovní sílu, je výhodné nekvalitní vojáky propustit, aby zbytečně nezabírali místo. K obraně je možné použít i stroje, jako je třeba dřevěný balista, jež na soupeře střílí šípy. Je však třeba počítat s tím, že takový stroj se nemůže přesunout. To je problém, protože jednou za čas nás hra upozorní, že se z určité světové strany blíží horda nepřátel. A právě tam je třeba citelně posílit ochranu, tedy nejsnáze poslat tam vojáky. Stavět lze taktéž pasti jako jsou třeba dřevěné ostny, které zraní a především zpomalí blížící se hordy.

 

 

 

Nemůžeme ale všechny zdroje utrácet pouze za obranu, protože by se náš vývoj zpomaloval či zcela zastavil. Proto je třeba stavět budovy, které umožňují například zvýšit produkci všech okolních budov, nebo takové, kde jde odemknout různé nové budovy a jednotky. První budova pro výzkum se věnuje zejména stavbám s dominancí dřeva, v další výzkumné budově je ústředním prvkem zase kámen, takže si zde odemkneme třeba kamenné zdi či věže. Ještě je třeba zmínit, že nelze stavět kdekoliv na mapě, ale nejdříve jen v oblasti kolem hlavní budovy. Je to z toho důvodu, že každá budova vyžaduje napojení na elektrickou síť (kupodivu i dřevěný plot). Řešení spočívá v budování elektrických věží, které rozvádí elektřinu do dalších oblastí a rozšiřují tak oblast pro budování.

Při průzkumu okolí můžeme narazit na menší sklady, ve kterých jsou suroviny zdarma. Skrze ty stačí přejít kteroukoliv jednotkou a suroviny jsou okamžitě naše. Musíme si ale dávat pozor na to, že do našeho skladu se nevleze nekonečné množství surovin, takže v případě přeplnění se hodí produkující budovu pozastavit (třeba pilu) a uvolnit tak tuto pracovní sílu. Druhou možností samozřejmě je budovat něco, co vlastně ani tolik nepotřebujeme. Zadané stavby se staví samy od sebe, takže není stavba limitována počtem dělníků nebo volnou pracovní sílou.

 

Každý start hry znamená zasazení naší základny do jiné lokality. Jde přitom o kritický faktor, jelikož bránit dvě úzké přístupové cesty, zatímco máme blízko všechny potřebné suroviny k těžbě, je něco jiného, než stavět obranu na místech osmi. Už jen kvůli tomu, že v druhém případě je k úspěšné obraně potřeba vlastnit a rozprostřít daleko více jednotek. Logickou cestou tak je začít hru, prozkoumat okolí a pokud nebude příhodné, hru ukončit a začít znovu. Jednou přece jen bude natolik vhodně, abychom zde vybudovali světové uznávanou říši. Díky prakticky nepřetržitému útoku je hráč pod silným tlakem a musí se opravdu pořád snažit. To vytváří jedinečnou survival atmosféru, která prostě stojí za to.

 

 

 

K dispozici jsou čtyři rozdílné mapy, ale zpočátku je dostupná jen jedna. Pro odemknutí těch zbývajících je třeba dosáhnout vítězství při určité obtížnosti, která se udává v procentech. To se však lépe řekne, než udělá. Ačkoliv před započetím hry si lze zvolit obtížnost, celkově je obtížnost nastavena opravdu vysoko. Připravte se tedy na časté opakování hry i kvůli těm nejmenším chybičkám. Člověk si samozřejmě muže říct, že budovat celé město od začátku opravdu nebude... Jenže je to právě onen nelehký boj, který nám nedá to ještě jednou nezkusit. Tentokrát si dáme pozor a ukážeme nemrtvým, zač je toho loket!

 


They Are Billions přináší až překvapivě kvalitní spojení strategie, survival a jedinečné atmosféry. To vše v old-school grafice, okořeněno nefalšovanou hratelností, aneb co víc si zarytý hráč vlastně může přát? Nás herní počin skutečně velmi bavil a rozhodně jej doporučujeme každému pařmenovi už nyní v předběžném přístupu. Pevně věříme, že v budoucnu bude hra ještě o level lepší.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist