The Evil Within 2

12.11.17, 05:00, autor: Jezkovotykadlo, rubrika: Herní sekce - Recenze
Kůže a kosti nacpané ve chřtánu, sadismus a zlo ve všech jeho podobách. Obyvatelé s úsměvy často i na několika hlavách a jejich nemilosrdné oči svítící do dáli. Vítejte v městečku Union, kde se po třech letech opět setkáme s bývalým detektivem Sebastianem Castellanosem, abychom zachránili jeho milovanou dceru.

Po úspěšném prvním dílu nám na stůl opět přistává hororová survival akce The Evil Within 2 z dílny Tango Gameworks. Otec série Resident Evil a režisér původní hry, Šidži Mikami, se ovšem pro tentokrát přesouvá do role výkonného producenta. Místo něj nastupuje John Johanas, kterého Mikami popisuje jako člověka s velkým talentem, a jehož úkolem bylo vychytání nedostatků a vytvoření kvalitnějšího pokračování.

V reakci na kritiku originálu a komplikovanosti jeho zápletky bylo cílem vytvořit osobitý příběh a usnadnit tak hráčům jeho porozumění. To se povedlo, příběh se oprostil od abstraktnosti, je poutavý a pozvolna do něj během hraní pronikáme. Děj navazuje na tragické události prvního dílu, kdy se Sebastian Castellanos musel vypořádat se ztrátou manželky a dcery. Nyní se jeho vzpomínky na minulost začínají vracet, a to nejen prostřednictvím alkoholu, ale i díky setkání s agentkou Kidmanovou. Ta přichází s tvrzením, že jeho milovaná dcera Lily, které měla zemřít při požáru jejich domu, stále žije a je ve velkém nebezpečí. Sebastian se k tomuto tvrzení staví skepticky, a proto je pro jistotu rovnou uspán a odvlečen do sídla společnosti Mobius. Zde ho donutí opětovně vstoupit do virtuálního systému STEM, jež umožňuje propojení milionů myslí, a jehož jádro tvoří neposkvrněná mysl nevinného dítěte – Lily. Ta však znenadání zmizela, přestala vysílat signály a STEM systém začal kolabovat. Agenti pátrající po tomco se stalo, přestali komunikovat a Sebastianovi se tak naskytne jedinečná příležitost znovu spatřit Lily a rovnou se jí pokusit pomoci.

Přes všechno nebezpečí, které mu hrozí, se náš hrdina nechá připojit k systému a vstoupí tak do imaginárního městečka Union. To je dle informací z místní brožurky obklopeno rozličnými přírodními krásami a místní přátelští obyvatelé na vás čekají přímo s otevřenou náručí. Po důkladném prozkoumání města musím konstatovat, že jediné přírodní krásy, co se tu daly spatřit, byly utržené nohy a ruce, které se povalovaly prakticky všude. Co se týká obyvatel, ti sice na vás čekají, ale místo otevřené náruče mají otevřenou tlamu a z hlavy jim raší množství chapadel. Jejich ohyzdnost je do pekel volající a člověk by ani nevěřil, jak rozmanitá zrůdnost může existovat.

Při pohybu po městě se nejčastěji setkáváte s nejrůznějšími zombíky, ale je zde i poměrně dost velkých i menších zmutovaných deformovaných oblud. Ty sice nemají kůži, ale zato z nich trčí mnoho a mnoho ručiček a nožiček. Jedním slovem nechutné.

Nepřátelé se zde mimo jiné vyskytují i ve formě jakýchsi vznášejících se duchů žen, jejichž prozpěvování v kombinaci s mrazivou atmosférou a strašidelnými zvuky je prostě dokonalé. Co se týká jejich inteligence, ta už tak dokonalá není. Občas se bez jakéhokoliv ukrývání podaří k některému zombíkovi přiblížit na nepatrnou vzdálenost a nějakou dobu mu trvá, než si vás vůbec povšimne. Také pokud vás „stvůřičky” detekují a rozběhnou se za vámi, tak jim bez větších problémů utečete, což se vzhledem k častému nedostatku munice může hodit. Schopnost rychlé detekce se však pochopitelně také odvíjí od různé úrovně obtížnosti, která je třístupňová a je tedy na vás, co si zvolíte.

Nejdůležitějším posunem oproti striktně lineárnímu prvnímu dílu je vytvoření otevřenějšího světa a tak i relativní svobody při pohybu po okolí. Ten vám zpříjemňuje šmejdění po barácích, rozbíjení beden, sbírání užitečných předmětů jako jsou lékárničky, munice nebo zbraně, ale i předmětů důležitých pro jejich výrobu. Zvláště potřebný je střelný prach, díky němuž si můžete vyrobit různé typy nábojů, kterých ve hře opravdu (stejně jako šípů) není nazbyt. Sběr bylin zase rozšiřuje vaše lékařské zásoby. Stejně tak můžete sbírat části zbraní, zvyšovat kapacitu zásobníků, dobu přebíjení, škody ohněm, úroveň poškození a tak dále. Všechno se odvíjí od typu zbraně a množství materiálu, který nashromáždíte. Zbraně si pak vylepšujete podle toho, co vám vyhovuje a celkově si všechno přizpůsobujete podle sebe. Kdo rád střílí na dálku, může vylepšovat sniperku, kdo na blízko pak brokovnici a kdo rád experimentuje, zaměří se třeba na kuše. Kdo si zase rád libuje v plížení se a nečekaných útocích zezadu, má k dispozici nůž na přežití nebo třeba ruční sekeru. Tento způsob zabíjení také není vždy stoprocentní a někteří nepřátelé zaútočí i poté, co už jste si skoro jistí, že je po nich.

Veškerou výrobu a vylepšování zbraní provádíte na ponku v bezpečných domech. Pracovat sice lze i na koleni, ale bude vás to stát více surovin. Určitě nepočítejte s tím, že ze sebe uděláte všestranného neporazitelného hrdinu. Hra se drží definice svého žánru a veškeré suroviny či možnosti vylepšování jsou proto omezené. Stejně jako v prvním dílu je i v tomto důležité získávat zelený gel z těl zabitých nepřátel nebo ho cestou sbírat rovnou po lahvinkách. Je totiž základním prvkem pro zdokonalování Sebastiana, což provádíme jak jinak než na invalidním vozíku. Pomocí rozvětveného systému skillů vylepšíme své bojové schopnosti, zdraví a jeho regeneraci, výdrž nebo kradmost.

Z hlediska vizuálního hra vypadá skvěle. Zejména stíny a světelné efekty dobře dokreslují nezapomenutelnou atmosféru. Pozitivní je i odstranění černých pruhů na obrazovce, které měly navozovat filmovou atmosféru v prvním díle a u hráčů příliš nezabodovaly. Musím říct, že hraní hry v pozdních hodinách je opravdu zážitek. Excelentní zvukový design neboli soubor hrůzostrašných skřeků, bouchání, chroptění, cvakání, šustění v kombinaci s tísnivou atmosférou vaše emoce rozhodně nenechá v klidu. Zároveň je potřeba vyzdvihnout hudbu, na níž se podílel i Pražský filharmonický orchestr a především závěrečný soundtrack, který dojemně celou hru ukončuje a připraví si pro vás pro tentokrát velmi příjemný emotivní prožitek

The Evil Within 2 skvěle zachycuje atmosféru zvráceného duševního světa a strach se vám vryje pod kůži již od prvního okamžiku. Zvukový a hudební doprovod vyvolává mrazivé pocity a společně s bizarností nepřátel vám pěkně rozpumpuje srdce. Oproti prvnímu dílu má hra osobitější a smysluplnější příběh, otevřenější prostředí a nesmíme opomenout ani rychlejší nohy hlavního hrdiny. Hra je zábavná, dynamická a dostatečně dlouhá, abyste si jí náležitě užili. Inteligence nepřátel je průměrná a neschopnost pronásledovat prchajícího hrdinu značně snižuje obtížnost. To jsou však jen drobnosti a v celkovém hodnocení si hra nezaslouží méně než 85%.

Vychází na platformách Windows, PS4, PS4 Pro, Xbox One.