Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

T-34/76 a T-34/85 podrobněji

21.06.07, 00:07, autor: Ismarc, vyšlo v blogu: Obrněná technika 2.sv.
Sice mě předběhl c@mper ale mám to v počítači už týden a když už jsem si s tím dal trochu práci tak to nenechám uhnít na hdd.Předem upozorňuji že nemám zapotřebí nic kopírovat tohle si prostě pamatuju (ať chci nebo ne) protože je to mé hobby-dost se tomu věnuji,a vždy jsem čerpal informace pouze z knih.Bylo jich víc než dost a vypisovat je by byl pro mě porod.Také chci říct to že ne všechny informace jsou tam na píď přesné (taky si nepamatuju ÚPLNĚ všechno) a pokud k tomu někdo chce něco dodat tak proč ne.

T-34/76 a T-34/85

Úvod: Přeskočím řeči o prototypech a přejdu rovnou k prvně vyráběným „téčkům“.Vyrábělo se několik verzí,vzor 1940,1941,1941/42,1942,1942/43,1943.Lišily se hlavní výzbrojí,vybavením a různými druhy věží.T-34 byl první tank který užíval velmi účinného skoseného pancéřování,také byl první střední tank který používal dieselový výkonný dvanácti válec.Měl výbornou pohyblivost (pojezdové ústrojí typu Christie převzaté od Američanů) a rychlost,malou siluetu,výkonný kanón (až do roku 1943),snadno se udržoval a měl výborný dojezd.Osádka tanku se skládala ze čtyř mužů a to : mechanika/řidiče,střelce z kulometu/radisty,nabíječe a velitele tanku který plnil zároveň i funkci střelce.Nevýhodou tanků T-34 byl velmi stísněný prostor,nepříliš vysoká spolehlivost,chybějící radiostanice až do vzoru 1943 a také to že velitel zastával zároveň střelce.Výzbroj se skládala na počátku kratším kanónem L-11 který po zhruba 400 kusech výroby nahradil delší a účinnější kanón F-34,oba byly ráže 76,2mm.Sekundární výzbroj tanku tvořily dva kulomety DT vzor 1928 (Děgtarjev Tankovyj) ráže 7,62mm s kadencí 600 ran za minutu.Pro kanón se do tanku vešlo zhruba 70 granátů,pro kulomety okolo 4000 nábojů (oba údaje jsou zkreslené není to přesné množství).Pohonnou jednotku tvořil původně letecký dieselový vznětový dvanácti válec o výkonu 500 koní (motor byl velmi hlučný) s označením V-2-34,pomocí něhož se mohl stroj pohybovat přes 50km/h na silnici.Převodové ústrojí bylo pěti stupňové s jedním stupněm pro jízdu vzad,a bylo zpočátku problematické kvůli velké poruchovosti.Později se ale podařilo poruchovost zmírnit (při špatném seřízení převodovky si řidič musel při řazení pomáhat zkráceným perlíkem).Převodové ústrojí bylo stejně jako náhon vzadu,na rozdíl od většiny Amerických a německých tanků.Pancéřování se pohybovalo v rozmezí od 15mm do 60mm (nejslabší části jako vždy strop a dno tanku,nejsilnější čelo věže) skosením se výrazně zlepšila jeho účinnost.Celkově se za druhé světové války vyrobilo přes 30 000 kusů všech různých druhů T-34 včetně různých upravených verzí jako například plamenometný tank OT-34 (Ogněmotnyj tank) který měl místo příďového kulometu plamenomet.V roce 1943/44 už byl kanón F-34 neúčinný proti novým německým tankům jako PzKpfw VI a PzKpfw V též zvané tanky „tygr“ a tank „panter“,kvůli tomuto nedostatku se v roce 1944 modifikovala věž tanku T-34 (trup zůstal téměř beze změn) na prostornější kvůli novému kanónu (věž také získala místo pro střelce,takže ho už nemusel zastávat velitel čímž se zvýšila celková bojeschopnost) vyráběly se dva typy- kanón D-5 T,a častěji používaný kanón ZiS-S-53 oba ráže 85mm.Kanón ZiS-S-53 byl převzat z původně protileteckého ruského kanónu,odlehčený a upravený tak aby se do nové věže vešel.Kanón byl velmi účinný,dokázal probít téměř jakýkoliv německý tank (pro příklad tygra probil z boku ((80mm tloušťka pancíře v 90° úhlu)) na 1,5km) ale pro samotný kanón se nevyráběly tříštivo-trhavé granáty jako u většiny tanků,místo nich se používaly pouze tříštivé.Samotná věž měla silnější pancéřování než její předchůdce z T-34/76,její pancéřování dosahovalo tloušťky až 90mm (čelo věže).Celkově tedy vznikly dvě nové verze „téček“,vzor 1944 a vzor 1945(lišily se od sebe drobnými úpravami).Na podvozku T-34 vznikly i stíhače tanků SU-85 a SU-100 (Samochodnaja ustanovka).Tanku T-34 právem náleží místo mezi nejlepšími tanky druhé světové války.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

* Založen: 14.2.2006 23:35:16
* BlogRank: 1,18
* Přístupů: 14 340
* RSS: RSS zdroj
Redakce blogu

REDAKCE BLOGU

Celkem redaktorů: 1
Toplist