Stardew Valley

27.03.16, 14:00, autor: .Steve., rubrika: Herní sekce - Recenze
Staňte se farmářem v jedné z dosud nejlepších her roku 2016. Zasaďte brambory, zalijte fazole, nakrmte dobytek a staňte se tím nejlepším hospodářem v okolí. Grafika strašná, atmosféra a hratelnost vrcholová. Svět Stardew Valley už na vás čeká.

Stardew Valley je ukázkou toho, jak se dělá vrchovatě kvalitní titul bez přehánění o tom, jak bude vyvíjená hra přelomová a špičková. Zatímco o titulech jako je například The Division, jsme vás informovali téměř denně, o Stardew Valley jste se něco mohli dozvědět opravdu zřídka. A není divu, hra nepochází od žádného známého studia a ani se nepyšní neustálými velkými řečmi či propracovanými trailery. Tihle autoři očividně měli jediný cíl – vytvořit co možná nejlepší herní zážitek. A to je ta nejlepší cesta.

Nezávislé vývojářské studio Chucklefish Games, někdy také označováno jako Chucklefish Limited, se sídlem v Londýně, si hru samo vytvořilo i vydalo. A přestože za sebou mají jen hrstku prakticky neznámých her, nyní se zdá, že sakra dobře ví, jak vytvořit pořádnou hru. Úplně první dojem ze hry přitom tak trochu klame. Nejdříve nás totiž uvede nepříliš propracované intro, po kterém si můžeme vytvořit svou postavu, ačkoliv toho moc upravit nelze a konečně zavítáme do městečka Stardew Valley, kde nám již definitivně dochází, že grafika téhle hry je skutečně pravěká. Začněme ale od začátku.

Příběhová linie zpočátku sleduje skomírajícího dědečka, který naší postavě věnuje dopis, jenž máme otevřít, až skutečně budeme upřímně chtít udělat v životě pořádnou změnu. Jednoho všedního nudného dne v při práci v počítačové firmě nám pak dojde, že uzrál ten pravý čas. Uděláme tlustou čáru za svým dosavadním životem a začneme znova. V dopise je nám odkázána hezká, ač zcela neudržovaná farma v malém městečku Stardew Valley.

Začátek hry se nese v potřebě rozkoukat se a pochopit, co zde lze vlastně dělat. Do začátku dostaneme několik druhů nářadí a jen několik málo semínek, které máme zasadit, každý den zalívat a čekat, až z toho něco vyroste. Zatím tedy můžeme vyčistit pozemek naší farmy, který je zaneřáděný kameny, kusy kmenů, trávou i stromy. Kameny rozbijeme krompáčem, kmeny i stromy rozštípeme sekyrou a trávu zase posekáme kosou. Rychle nám zde dochází, že naše stamina není nekonečná a pokud si energii nedobijeme snědením nějakého dobrého jídla, budeme se muset jít rovnou vyspat a pokračovat až druhý den.

Přestože ze začátku můžeme sázet jen jeden druh rostliny, po pár dnech již můžeme nakupovat různé druhy sazenic a začít tak pěstovat třeba brambory. Později lze zasadit dokonce i stromy nesoucí ovoce. Některé druhy rostlin poskytují jednorázovou sklizeň, zatímco jiné déle rostou, avšak plody poskytují opakovaně. Pěkná je i možnost nadměrného plodu, díky čemuž se hráč těší a je napjatý při každé sklizni.

Zatímco naše první rostlinky rostou a my nemáme peníze na další semena, dostáváme úkol prozkoumat tohle malé městečko a především pozdravit místní. Je tu totiž celá řada unikátních postav, z čehož má každá svůj domov (většina bydlí po několika v jednom domě), svou práci, příběh i vztah k nám. Například nošením dárků dané osobě nebo příchodem na jeho narozeninovou oslavu si můžeme přilepšit. To nám umožní osobu navštívit u něho doma. A pokud vše půjde dobře, dokonce si můžeme najít i nevěstu či ženicha, kteří se do našeho domečku následně přestěhují.

Některé postavy mají své obchody, do kterých často zavítáme, abychom zde koupili semena, sazenice, vybavení nebo si například nechali postavit nějaký ten baráček – například něco pro ubytování domácích zvířat. Dokonce si lze rozšířit a vylepšit vlastní obydlí. Celou řadu věcí si ale postavíme sami, jako je například plot i branka k němu, strašáka do pole odhánějícího ptáky a vše nesmíme zapomenout patřičně osvětlit umístěním pochodní kolem. Nechybí ani chodník či dřevěná truhla pro naše věci. A aby toho nebylo málo, pobyt na našem pozemku nám zpříjemní domácí mazlíček (kočka nebo pes), kterému však musíme pravidelně dolévat vodu.

Jak čas plyne, sklízíme stále větší úrodu, takže si můžeme dovolit nakoupit ještě více sazeniček, více zasít a více sklidit. Zároveň narůstá i množství práce. Tahle hra ale rozhodně není jen nudným kolotočem kolem naší farmy. Je tu neskutečné množství zpestření, jako jsou neustálé nepovinné úkoly, ve stylu najdi sekeru, kterou jedna postava ztratila či ulov (na prut) vzácnou rybu. Splnění úkolů znamená i tučnou odměnu. K tomu se pojí i různé mini-hry, například při zmíněném chytání ryb. Nejde o nic složitého či světoborného, ale je to zase něco jiného, co zabraňuje stereotypnosti. Další parádní vychytávkou jsou různé slavnosti, které se ve městě pořádají. O akci jsme předem informováni a jakmile přijdeme, najdeme zde různé stánky s možností něco speciálního si zakoupit, případně si můžeme zahrát i nějakou hru s tématikou slavnosti (třeba hledání schovaných velikonočních vejcí v limitovaném čase), za což můžeme něco vyhrát.

Ve svém domečku máme televizi, na které si můžeme pustit předpověď počasí. A nemění se zde jenom počasí, ale i roční období, což přímo ovlivňuje naše malé zemědělství. Ve hře se objeví i magie a nevysvětlitelné nadpřirozené události nahánějící hrůzu. Tomu všemu se pokusíme přijít na chloupek, ale nechceme nyní uvádět žádné spoilery.

Náš hrdina se prováděním jisté činnosti (farmaření, těžení, rybaření…) neustále zlepšuje a následně dosáhne i nového levelu. S tím se zlepší daná schopnost, případně se naučí něco nového - třeba něco vyrábět (např. nový sendvič). Narazíme i na skutečné protivníky a zažijeme tak drsný boj. Zdraví si lze doplnit nějakou dobrou svačinkou, kterou si můžeme vlastnoručně vyrobit či zakoupit u někoho jiného.

Stardew Valley má tolik možností, že vlastně nevíme, co zmínit dříve. A jelikož prakticky vše z toho je promyšlené, propracované a hlavně zábavné, nikdy nenabydeme dojmu, že by nějaká činnost byla suchou vatou, snažící se jen uměle vytvořit obsah navíc. A právě to je ta správná zbraň proti stereotypnosti. Zároveň je   dispozici přehledné menu, inventář, kalendář i shrnutí všech úkolů, takže je vše neustále snadno k dispozici a především s obzvláště snadnou orientací.

Stardew Valley zkrátka dokazuje, že lze vytvořit opravdu kvalitní herní kousek i bez všudypřítomných reklam, videí a velkých řečí. Vývojáři odvedli opravdu pořádný kus práce a vytvořili sympaticky vypadající hru s dvouhodinovým originálním skvělým soundtrackem a minimem chyb. I zde se samozřejmě najde nějaká ta moucha, například někdy musíme jít přes celé město a chůze naší postavy není nejrychlejší, také je to občas nudnější, než je nutné. V souhrnu se však jedná o unikátní titul s tématikou farmaření, který si od nás právem zasloužil hodnocení 90 %. Naše doporučení je samozřejmostí, zejména při férové ceně 15 dolarů (asi 370 Kč).