South Park: Fractured but Whole

10.11.17, 13:00, autor: khanoxer, rubrika: Herní sekce - Recenze
Hry ze světa South Parku vycházejí už od 90. let. Dnes se podíváme na úplně poslední kousek Fractured but Whole. Vaším úkolem bude dělat selfie, kálet na záchodech i zneškodňovat soupeře pronikavými prdy...

Po 3 letech vás opět vítáme ve starém dobrém South Parku. Tentokrát však nepůjde o „klacek pravdy“, nýbrž paradoxně o to „být rozčtvrcen na části a přitom zůstat celý“. To však není jediný paradox, na který dnes narazíme. Naše cesta nemůže začít jinak, než tvorbou postavy. Ta byla podstatně rozšířena, jak o možnosti customizace vzhledu, tak o dostupná povolání. Už při samotné tvorbě postavy se jistě pobavíte při volbě obtížnosti, ale nechceme nyní spoilovat. Jakmile je postavička hotová můžete se vydat přesně tam, kde skončil Stick of the Truth (zmíněný klacek pravdy), takže je přechod mezi oběma díly dokonalý. Tentokrát je vaše známá základna Kupa Keep napadena a vy ustanete v roli krále, který jediný může útok odvrátit.

Celá záležitost vrcholí tím, že jako mocný Bajaja zabijete draka druhé strany. Problém je však v tom, že hra na hrdiny tím končí. Ztrácíte své schopnosti, koruna přišla o svůj význam a nikdo už s vámi nechce hrát. Ti moudřejší však dobře ví, že kde se jedny dveře zavírají, se jiné zase otevírají, a tak je jedním z prvních úkolů „zaplout do nové hry“. Ta, jak napovídají obrázky kolem, už není o imitaci hrdinů ve stylu dračího doupěte, kdy se po světě prohánějí mocní válečníci a čarodějové. Tentokrát se totiž hraje na mocné superhrdiny. I ti jsou rozděleni na 2 strany, ač ve skutečnosti máte nepřátel mnohem více. Představitelem strany „zla“ není nikdo jiný, než samotný Stotch Butters, nechvalně známý jako Professor Chaos! Kde je útočník, musí být i obránce a tak na druhé straně stojí mocný Coon v podobě Cartmana, který se ujal vedení ve jménu záchrany města.

Jakmile proniknete do této atraktivně pošahané záležitosti, čeká vás výběr povolání. Nutno podotknout, že celá záležitost je provedena velmi rozumně, a to tak aby hráč nemusel litovat své volby. Hra vás nechce zahltit, a tak z počátku dostanete na výběr jen ze 3 povolání. Ty v podstatě respektují běžné RPG archetypy, což znamená, že v roli warriora (neboli tanka) je tu Brutalizer. V kůži čaroděje je tu Blaster, který uděluje mocné ohnivé útoky na dálku, využívajíc přitom zejména svých pronikajících prdů. Speedster pak představuje někoho, kdo to rapidně přehání s cukrem. Je totiž extrémně rychlý jak v pohybování se, tak v úderech. U výběru povolání jsme strávili docela dlouhou dobu. Možnost vyzkoušení si povolání totiž bohužel chybí. Postupem příběhu se vám otevře podstatná možnost „multi-classování“. Jednotlivé ability a útoky, které používáte v boji, se vždy vážou na konkrétní povolání (classu).

Hra vám však nejdříve umožní kombinaci dvou povolání, což znamená, že 4 dostupné sloty pro schopnosti můžete naplnit libovolnou kombinací jejich abilit. Ještě později se vám však otevřou možnosti dalšího kombinování a nakonec se tak můžete dostat ke všem schopnostem. S těmi úzce souvisí tzv. mutageny, které si můžete představit jako vylepšovací čipy pro kyborgy. Jednotlivé mutageny zkrátka zlepšují konkrétní ability nebo jejich efekty. Pro maximální efektivnost se tak vyplatí aktivovat si ty, které korespondují s vašimi abilitami. Např. pro takového elementalistu bude vhodný mutagen zvyšující poškození blesky. Abyste však mohli vstoupit do světa superhrdinů, potřebujete ještě jednu věc… tzv. Coonstagram. Ten vám zprostředkuje profil superhrdiny, který budete svými rozhodnutími a činy vyplňovat po celou dobu hry.

Nezapomínejme ani na řádně temnou minulost, díky které získal každý správný hrdina své super-schopnosti. Můžete si být jisti, že to co prožije vaše postavička, by změnilo každého… Ale zpátky ke Coonstagramu – ten neslouží jen k vyvěšení vašeho profilu, ale zároveň vás zatíží poměrně otravnou záležitostí, kterou je sbírání selfie. Ano – opravdu musíte chodit po South Parku a poněkud zvrhle se jednotlivých lidí ptát, zda si s vámi nehodí selfíčko. Záležitost přitom nemůžete opomenout, protože čím více lidí se s vámi vyfotí, tím větší je vaše influence (vliv), což je nutná součást pro postup hrou. Vývojáři zřejmě chtějí, aby si hráč uvědomil, jak je focení selfíček nesmyslné. Jak vidíte, role superhrdiny není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát, a to ještě nic nevíte o záchodech…

Když to řekneme kulantně, jedním z vedlejších cílů hry, je vykadit se na všech dostupných záchodech v South Parku. Ty však nezahrnují jen záchody ve většině domů, kam můžete vlézt, ale třeba i takový Toi Toi na staveništi nebo záchod Morgana Freemana. Čtete správně – každou návštěvu záchodu přitom doprovází minihra, která radikálně zvýhodňuje vlastníky gamepadu. V případě klávesnice je totiž nutno mačkat opakovaně nebo v určitém rytmu jednotlivé klávesy. Různé záchody mají různě obtížné minihry, a když je potřeba myš (kterou na gamepadu zastupuje analog), jde už o dosti slušný výkon. Nutno podotknout, že záchod Morgana Freemana patří k těm neobvykle náročnějším. Nezmiňujeme ho přitom náhodou, protože právě Morgan Freeman má v South Parku vlastní fast-food s burritem. A právě na tomto místě se seznámíte se systémem craftování.

Materiál pro craftování naleznete po celém South Parku od skříněk až po popelnice. Vyrobit si toho můžete opravdu hodně, ať už jde o léčicí prostředky či zvukové miny. Obecně jde o věci, které vám pomohou zejména v boji. Pokud budete zdatný crafter… vyfotí se s vámi nakonec i zmíněný Morgan Freeman. Můžeme říci, že pokud jde o základy hry, koncept je věrný předchozímu dílu série. Pokud se však něco poměrně razantně změnilo, je to bojový systém. Ten je stále tahový a nutno říci, že více než předchozí South Park připomíná aktuální Divinity: Original Sin, a to včetně afekce prostředí. Přesto řada věcí funguje jinak. Tou hlavní pravděpodobně je herní pole. To už není „plně otevřené“, ale je rozdělené na čtverce, což s sebou přináší v zásadě 2 fakty. 1) Téměř každá abilita nějak funguje v prostoru respektive ve čtvercích. Jsou tedy útoky, které lze vést jen do strany nebo naopak jen nahoru či dolů. V případě „AoE“ abilit pak většinou do kříže. 2) Je celkem snadné si zablokovat nepřítele.

V praxi to vypadá tak, že stojí-li nepřítel na okraji herního pole a jedna z postaviček na něj zaútočí, přičemž zůstane stát před ním, další to již nebude moci udělat. Pozice, ze které lze útočit je totiž obsazena a žádný útok přes ní tak neprojde. Jediný způsob je použít abilitu, která „míří jiným směrem“ (např. šikmo) ale taková nemusí být vždy nutně k dispozici. Nový bojový systém je tak rozhodně taktičtější, ale po delší době může působit mechanicky. Klacek pravdy zdaleka neměl boje tak propracované, ale paradoxně byly živější. Samozřejmostí je typický humor, četné reference a spousta ironie.

Nakonec, verdikt je velmi jednoduchý – pokud jste fanoušky South Parku, a nebo jste se prostě jen náramně bavili u klacku pravdy, pak je pro vás nový Fractured but Whole povinností. Nelze říci, že by zážitek ze hry byl úplně identický, ale rozhodně vyrůstá ze stejných základů. 59,99€ nám za hru na Steamu nepřijde zrovna málo, ale i tak si nový South Park udržel to, proč mělo smysl jej hrát – osvědčený humor a oddechový netradiční herní zážitek. A právě proto si dnes odnáší 70%.