Runaway: A Twist of Fate

25.12.09, 00:00, autor: Malinka, rubrika: Herní sekce - Recenze
Třetí díl oblíbené kreslené adventury dorazil na anglický trh a i když česká verze vyjde až na jaře, můžeme se s předstihem podívat, zda se vyplatí počkat si, nebo se raději poohlédneme po něčem jiném. Můžeme dopředu trochu napovědět, že tentokráte na to půjdeme trochu dospěleji a rozhodně ne špatně.

Adventury ze série Runaway za sebou mají již slušnou historii a od doby, kdy před sedmi lety vyšla první hra, si našly řadu fanoušků, které nalákal zajímavý kreslený výtvarný styl, ale také promyšlenost příběhu a ve většině případů také většinou logické hádanky. Za třetím dílem, který by měl být vyvrcholením trilogie, stojí opět španělský tým Pendulo Studios a tentokráte zapracoval na několika změnách. Předně je třeba říci, že příběh bude tentokráte o něco temnější, i když si samozřejmě zachovává řadu vtipných momentů a hlášek.

Příběh začíná hodně podivně a to na místním hřbitově, kde jsme přítomni pohřbu Briana Basa, tedy hlavního hrdiny předchozích dílů, na kterém je přítomna druhá hlavní postava Gina. Jak se o chvíli později dozvíme, Brian není mrtvý, ale poněkud se zapletl do jedné vraždy a toho času je zavřen v přísně střežené psychiatrické léčebně, kde se zkoumá, zda to byl on nebo ne. Všechny indicie svědčí proti němu a je tedy na Gině, aby pomohla najít důkazy jeho neviny.

Hra se tedy opět dělí do dvou herních rovin a v různých časech. V jedné ovládáte sličnou Ginu pátrající po důvodech smrti jednoho boxera, důkazech o nevině Briana a obecně tak o dalších věcech, které po cestě naleznete. Nápomocen je vám i váš kamarád Gappo, který pomůže vyřešit nejednu hádanku. Druhá linka je za Briana, který je neprávem uvězněn v psychiatrické léčebně a snaží se z ní dostat ventilací, což není nic jednoduchého a útěk z Prison Break je proti tomu procházka růžovou zahradou. Oba hrdinové se společně setkají až na samém konci hry.

Příběh je rozdělen do šestice kapitol a každá kapitola je ještě rozdělena do několika dílčích bodů, které jsou prezentovány formou obrázků, jenž ukazují, co jste již našli nebo čeho jste dosáhli. Samozřejmě tyto body dopředu neznáte, takže se nemusíte bát, že vám příběh bude prozrazen dopředu. Otevřou se až ve chvíli, kdy je odhalíte. Příběhy jsou často přerušovány animovanými sekvencemi, které ukáží zásadní momenty mezi samotným hraním. Jsou velice pěkně vytvořené a nakreslené. Na druhou stranu mínusem je jistá strohost v prostředích kam se dostanete a rozhodně nečekejte cestování různě po světě jako v minulých dílech, což již dokládá podstata celého příběhu.

Podstatnou částí adventury jsou obecně rozhovory. Ty si zde užijete v široké nabídce a se řadou různých voleb během debaty. Výsledek je víceméně vždy stejný, ale můžete se dozvědět řadu nových věcí a také se vám můžou zpřístupnit některé možnosti, které do té doby nefungovaly. Díky temnosti celého příběhu oproti minule ubylo na vtipnosti, ale díky tomu vyniknout některé vtipné repliky, na které narazíte. V tomto ohledu nám hra přišla vyspělejší než minule, ale přesto nebyla nudná. Nejvíce srandy si asi užijete jako Brian v blázinci, kde narazíte na řadu velmi pitoreskních postaviček, které hodně připomínají postavičky z laboratoře v českém Poldovi 2. Je tu vetchý stařec, který jezdí s ping-pongovým stolem, obtloustlý chlápek, který trvale zapomíná a velmi vtipná je postava mima, který předvádí různé scénky ze slavných filmů jako je třeba Rocky nebo Matrix.

Další důležitý prvek adventu je sběr předmětů a hádanky. Především v prvním ze zmíněných prvků, sběru předmětů, trochu pokulhávaly předchozí díly a řada hráčů si stěžovala na nutnost pixelhuntingu, tedy lovení malých předmětů mezi jinými malými předměty. Autoři tento problém zcela eliminovali přidáním tlačítka „Hotspots", které označí všechny předměty, které jsou v dané scéně aktivní a se kterými můžete nějakým způsobem pracovat. Pokud si hru nechcete kazit, samozřejmě nemusíte této berličky využít, ale pro ostatní to může být sympatická pomůcka. Předměty se ukládají do inventáře, který je vyveden jako speciální obrazovka. Je docela přehledný a jeho vyvolání je poměrně rychlé pomocí klávesy tabulátoru. Jediné zdržení je, když sbíráte nový předmět a tento se vám ukládá přímo do otevřeného inventáře. Než se automaticky otevře a zavře, trvá to několik vteřin.

Hádanek najdete ve hře celou řadu a ostatně o nich celá hra je. Ve většině případů jsou jejich řešení skutečně logická, i když ne vždy jsou řešeny tak, jak by člověk v reálném případě konal. Přesto povětšinou na vše přijdete a nebudete muset pátrat po návodech na internetu, protože obtížnost oproti minule doznala citelného snížení a hra je tak přístupná skutečně pro každého. Oproti předchozímu dílu zmizely hádanky s číselnými zámky a dalšími prvky, které jste museli řešit na speciální obrazovce a oproti tomu přibyla jistá svoboda, kdy můžete plnit jednotlivé úkoly v libovolném pořadí. Sice je ve finále stejně musíte vyřešit všechny, ale určitá možnost volby tu je.

Pokud se přeci jen zaseknete, funguje zde instituce pomoci na telefonu. Při ní zavoláte pomocníkovi do kanceláří výrobců hry a ten se vám pokusí napovědět, co v záseku dělat. Samozřejmě neřekne vám přímo co máte dělat, ale pomocí jednoduché hádanky vás nechá trochu prohlédnout. Pokud by vám nepomohlo ani tohle, napodruhé vám již napoví i lokaci a případně předmět, na který se zaměřit. Trochu hloupé je, že nápověda není nijak omezena a můžete volat v podstatě stále. Volba je samozřejmě na vás a nemusíte ji využít, ale velmi snadno se k jejímu využití sklouzne. Na druhou stranu rady onoho chlápka jsou natolik vtipné, že často budete volat jen tak, abyste si poslechli novou radu.

Řada hráčů určitě na hře miluje osobitý grafický engine, který je v podstatě stejný od prvního dílu. Tentokráte se konečně dočkáme většího rozlišení až do hodnoty 1280*1024, včetně podpory řady širokoúhlých. Do scén přibyla řada 3D prvků, které skvěle dotváří vzhled jednotlivých pohledů a především dávají jednotlivým obrazovkám určitou hloubku, takže si nepřipadáte jako před statickým obrazem. Vylepšená práce se světlem a stíny dodává na zajímavosti především lokacím mimo denní světlo, například v hrobkách na hřbitově nebo také v rámci procházení psychiatrií. Trochu chabě na druhou stranu působí velmi slabé animace postav, které se stále opakují a například při chůzi postavy vypadají jako kdyby bruslily.

Hudební podklad si tentokráte zaslouží svůj vlastní odstavec, protože zahrnuje řadu žánrů od melodií z kreslených filmů, přes svižné a rytmy až po využití klasických hudebních nástrojů. Hudba příjemně podkresluje jednotlivé scény a jediná její vada je, že se nedá ztlumit na úkor ostatních zvuků ve hře. Anglický dabing se jako vždy povedl a tentokráte dokonce postavy otevírají pusu přesně v návaznosti na to, co říkají. Česká verze bude zřejmě pouze otitulkovaná a vyjít by u nás měla v první čtvrtině příštího roku.

Třetí díl Runaway se tentokráte skutečně povedl a krom velmi hezké grafiky nabídne i zajímavou detektivní zápletku, nové funkce pro vylepšení interakce s hrou a zajímavé rozhovory. Jediná vada na kráse je nižší doba hratelnosti, která se dostane zhruba pod deset hodin čistého herního času, samozřejmě v závislosti na vašich zkušenostech. Bohužel celou hru trochu kazí odfláknutí animace, přílišná jednoduchost (především díky všudypřítomným nápovědám) a celkově málo inovací od předchozího dílu. Přesto se jedná o velmi kvalitní kousek, řekli bychom řemeslně velmi dobře odvedenou adventuru, které ale prostě něco chybí. Hodnotíme 75% a fanouškům žánru určitě doporučujeme. Ještě zvažte, zda nepočkat na jarní českou verzi.