Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

Paradise

15.05.06, 00:00, autor: Collak, rubrika: Herní sekce - Recenze
Adventura ze staré školy od mistrů tohoto žánru, naplněná strhujícím příběhem, oslňující vizuální stránkou a šikovnou hrdinkou, jenž se vydává na Africký kontinent, ukrývající svá tajemství v prachu pouště. Hádanky čekají na každém rohu a o společnost se postará leopard, jenž se vrací na místě svého zrození.
Pero geniálního umělce Benoita Sokala dlouho opomíjelo krásy Afriky. Nyní nás svými dech beroucími obrázky zavede do toho světa plného mysticismu. Hlavní roli se ujímá mladá žena Ann Smith. Země, jenž nese rysy arabského světa, se zmítá na pokraji občanské války. Diktátorský režim jakoby ukazoval jednu ze dvou tváří Afriky. Její krutost je v ostrém kontrastu s panenskou krásou její přírody. Mezi nimi proplouvá naše kráska a snaží se zodpovědět celou řadu otázek. Už od prvního okamžiku na vás příběh i herní prostředí silně zapůsobí. Zcela intuitivně jste vtaženi do hry, aniž byste si to vůbec uvědomili.


Největší výzvou pro Annu je dozvědět se něco o vlastní osobě. Trpí dočasnou ztrátou paměti a všichni ji mají pouze za bohatou Evropanku, kterou zachránili z vraku letadla v džungli. Nyní se nachází v paláci, jehož pán momentálně churaví. Během prvních rozhovorů s místními zaměstnanci – otroky, se dozvídá o odlišnostech tamního světa. Zanedlouho zjistí, že všem hrozí nebezpečí, protože se k městu blíží jednotky rebelů rozsévající smrt...
Vůbec prvním cílem Ann je rozhovor se svým zachráncem. Kvůli nemoci však není možné se k němu dostat, a tak je nutno poradit si malou lstí. Každý správný arabský princ má přeci harém a pokud bude Anna vypadat jako jedna z jeho žen, možná že proklouzne do vladařovi komnaty. S pomocí jedné z otrokyň tedy vymyslí plán, jak proklouznout skrz ostražité stáže. Rozhovor s princem je událostí, jenž dá vše konečně do pohybu. Ve snaze uprchnout před válkou se vydává směrem na jih. Společníka ji bude dělat tajemný leopard z princových zahrad.


Oproti svému předchůdci, Syberii, je Paradise o poznání temnější. Krásné scény v sobě mají vždy kousek něčeho tajemného, jenž vyvolává pocit stesku. Pochmurná atmosféra je cítit všude kolem a dodává příběhu temný nádech. Ann není žádná hrdinka a její křehká duše ve vás místy vyvolá lítost. Díky dočasné amnézii se stává snadno manipulovatelnou a tak jí i příběh vykresluje. Sokalovi se daří skvěle manipulovat s událostmi a rozhovory přesně tak, jak je třeba, abyste neztratili zájem. Tedy pokud překousnete trošku pomalejší začátek, jenž poněkud zdlouhavě odhaluje celou zápletku. V těchto chvílích se většinou rozhoduje o osudu hry. Ti trpěliví jsou pak odměněni propracovaným vyprávěním.


Paradise je přesně tím, čím byl její předchůdce Siberia. Je oslňující klasickou adventurou, ve které není místo pro nové herní trendy. Fascinující stojaté obrazy tvoří kulisy trojrozměrným hercům, kteří si spolu vykládají a poodhalují indicie vedoucí k dalšímu pokroku v příběhu. Jednou za čas je třeba rozřešit logickou hádanku nebo zprovoznit nějaký přístroj. V tomto směru nečekejte nic převratného. Ovládání přesně odpovídá tomuto trendu a bohatě si vystačíte s pouhou myší, jejíž kurzor se promění ve chvíli, kdy narazíte na nějakou interaktivní věc. V podstatě jste tedy jen stopaři a posluchači obrazů, kterou jsou vám předkládány. Najít aktivní věc není nikterak jednoduché, zvláště pokud je vám poskytnout až příliš velký prostor a mnoho předmětů. Dá to sice trochu práce, ale Paradise není příliš složitá a až na pár zákysů si většinou poradíte na první pokus. Většina zádrhelů plyne z toho, že prostě něco přehlédnete nebo něco špatně použijete. Největším problémem je rozlehlost a množství oblastí, do kterých máte přístup. To vám umožňuje dělat a spouštět mechanismy, jenž jsou momentálně nevyužitelné a přijde na ně řada až mnohem později. Jiné věci se zase objevují náhodně na místech, kde předtím neleželi.


Jak již bylo řečeno, Paradise má trošku pomalejší a nervy lehce zkoušející začátek, kdy je nutné skousnout určité věci. Docela zdlouhavě působí přesun mezi jednotlivými obrazy, kdy s postavou běžíte přes prostranství a hra několikrát změní úhel pohledu. Nahrávání obrazů je bleskové, ale engine si nepamatuje, co jste vlastně chtěli a postavu automaticky pozastaví. Obrovskou představivost museli mít autoři při vymýšlení skládaček, jenž jsou na každém kroku. Bohužel vodítek není příliš mnoho a tak se snadno ztratíte. Ovšem kreativitu nelze autorům upřít. Všude ve světě na vás budou čekat mechanismy, nad kterými zůstává rozum stát.


Grafické zpracování je na té nejvyšší úrovni, jakou si lze u dvojrozměrné hry představit. Detailní malby jsou rozpohybovány drobnými animacemi, aby se narušil statický dojem. Trošku mrzuté je pevně dané nízké rozlišení. Až na drobné výjimky budete hrou pouze listovat a užívat si dalších a dalších oslnivých scén. Trojrozměrné pojetí je k dispozici jen ojediněle v momentech, kdy hrajete v kůži někoho jiného. V těchto vzácných chvílich se ukazuje zastaralost a nedokonalost, a grafika je zde hodně slabá. Skvělý hudební doprovod dokonale dokresluje kulisu rozporuplné Afriky a mysticky tajemného příběhu. Paradise má prostě úchvatnou atmosféru, jenž jde ruku v ruce s dějem.


Paradise je grafická novela, jenž se čte jedním dechem. Její dokončení je otázkou několika mála dní. Fascinující zpracování, dokonalý příběh a silné charaktery. Prozkoumat tento svět podrobněji je ale velice obtížné, skrz přesně definované možnosti. Volnost mohla být o něco větší, tak, abyste neměli dojem, že jste pouze návštěvníkem luxusní galerie, která vám při určitém pokynu servíruje další kousky. Není zde žádných velkých chyb. Drobností je ale víc než dost. Ve finále však vše působí velice dobře a pokud hře propadnete, zanechá ve vás skvělý dojem. Občas to ani nepřipomíná hru, ale skvěle vykreslenou knihu, jenž vás hned tak nepustí. Pokud patříte mezi fanoušky advenutr, jistě si k ní cestu najdete. Ostatní pak dají asi přednost něčemu jinému. Možná, že se to zdá téměř nemožné, ale klasické adventury mají pořád mezi hrami své místo a byla by škoda, kdyby o něj přišly. Dokud bude dobrých autorů bude i dobrých her. Naše hodnocení je 75%

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist