NHL 09

04.10.08, 00:00, autor: Malinka, rubrika: Konzole - Recenze
Nová konzolová verze NHL od EA Sports se dostala na naše televize a my jsme měli možnost ji detailně otestovat. Je lepší než předchozí ročník a jak dopadne letos v silné konkurenci hokeje od 2K? Více v naší dnešní recenzi.

Po mnoha letech recenzování počítačové verze NHL od EA jsme se letos konečně mohli podívat i na tu konzolovou, která již několikátým rokem nese přídomek next-gen. Hned první setkání s NHL09 se nese v duchu pozitivních pocitů. Hra je kompletně přeložena do češtiny (vyjma dabingu, ale to ani moc nevadí, protože ho stejně nikdo moc nevnímá) a tak je snadné orientovat se v rozrostlé herní nabídce a v rozsáhlých nastaveních. První věcí, kterou od vás hra vyžaduje je vytvoření svého charakteru. Můžete si své herní já kompletně pojmenovat, nastavit si na kterou stranu hraje, zvolit si číslo dresu a definovat několik dalších parametrů. Jeho využití přijde na řadu později.

Ihned po vytvoření charakteru máte možnost zúčastnit se začátečnického tréninku, který předvede krásu moderního ovládání „skill stisk". Tento trénink doporučujeme projít klidně vícekrát především nováčkům, kteří s ním nemají zkušenosti. Kontrola hráčů spočívá v samotném ovládání bruslení a hokejky. Levý analogový klobouček představuje vaše nohy s bruslemi a pravý klobouček ovládá hokejku. Rychlý pohyb pravým kloboučkem zleva doprava provede blafák, respektive můžete „míchat" hokejkou jak chcete, zatímco vertikální směr je určen pro střelbu. Lehké naklopení dopředu provede rychlou střelu zápěstím a pokud chcete vystřelit pořádně, náklonem dozadu napřáhnete. V průběhu střely také upřesňujete zaměření pomocí druhého kloboučku. Ovládání to není zcela jednoduché, protože ovládacích tlačítek je hodně a je třeba koordinovat několik pohybů rukou současně, ale jeho správné zvládnutí vás skutečně vtáhne do hry a dá vám pocit, že hráče skutečně ovládáte. Pokud přeci jen neholdujete podobným inovacím, je možné si zapnout klasické ovládání z roku 94, kde na vše stačila jen dvě tlačítka (ach, to byla klasika).

Útočení je jedna věc, ale pro výhru je třeba bránit svou svatyni. I na obranu „skill stick" pamatuje. Pravý analogový klobouček umožňuje provázet různě tvrdé útoky na protivníkova hráče přímo určením směru úderu. Fyzikální engine vyhodnocuje, zda postava v daném směru dokáže vyvinout příslušnou sílu a dle toho určuje, jak protivníka udeříte. Nejlepší je samozřejmě trefit se přímo zepředu a provést tak efektní bodyček, zatímco do boku soupeře tak maximálně pošťouchnete. Z dalších obranných zákroků je třeba zmínit možnost přizvednou protihráči hokejku, případně při bruslení zpět vypíchnout puk přímo ze soupeřovi čepele. A pokud je krize nejvyšší a vaše svědomí to vydrží, je možnost provést faul a vyvolat rvačku. Ta je provedena v pohledu z boku a je zde klasický ukazatel výdrže, který má každý hráč jinak široký. Podle schopností hráče stačí jedna až několik ran aby padnul k zemi a vítěz je miláčkem publika, nicméně trest ho nemine. Jinak jsou bitky docela nudné a nijak často se do nich nebudete pouštět.

Umělá inteligence je kvalitním soupeřem a opět si lze zvolit z několika nabízených obtížností od amatéra po profesionála. Při samotném zápase dokáže umělá inteligence reagovat na vaše herní postupy a přizpůsobit svůj herní styl vašemu. Například pokud často útočíte po stranách, bude tam obrana zesílená a prostor se otevře uprostřed. Pokud budete bránit blízko u branky, bude se protivník snažit rozstřílet zdálky a nebude se zbytečně cpát do vřavy. Nejvyšší umělá inteligence je již skutečnou výzvou i pro hokejové mistry a je schopná si svižně přihrávat a připravit velmi pohlednou akci. Skutečně nečekejte tupou jízdu na branku a snahu o střelu z každé pozice.

Nabídka herních modů se dočkala několika změn. Kromě klasického rychlého zápasu, turnaje a relativně nového módu dynastie jsou to dva skvělé módy Be-A-Pro a jeho online verze. Nejedná se sice o zcela nové herní možnosti, ale jejich zpracování doznalo spousty změn. V módu Be-A-Pro využijete vaši herní postavu, kterou jste si založili na začátku hry (nebo můžete založit jinou, meze se nekladou). S touto postavou se přímo účastníte zápasů, z pohledu třetí osoby sledujete svého hrdinu a ovládáte jeho pohyby. Za výsledky dosažené v zápase získáváte zkušenosti, které můžete investovat do několika klíčových vlastností, jako je schopnost bruslení, rychlost a držení puku. S postupem času můžete sledovat jak se vaše postavička vyvíjí a zvládá složitější herní manévry. Jedná se o takový jednoduchý rpg systém, jehož stav sledujete na klasické hokejové kartičce vašeho hráče. Za svého hráče postupně procházíte celou sezónu a jedná se o skutečně kvalitní, použitelný a hlavně zábavný herní mód. Jediným problémem je občas chaotická kamera, ale nejedná se o nijak závažnou vadu na kráse.

V předchozím odstavci probraný mód „Be-A-Pro" má také svůj online protějšek, který se jmenuje vzletně „EA Sports Hockey Leaque". V něm také ovládáte svého vlastního hráče a společně s dalšími pěti složíte celý tým, který se utká s jiným týmem plným lidských hráčů. Společně s přáteli si můžete založit svůj tým, zvolit mu dres a úderné motto a vrhnout se do víru online ligy. Pokud nemáte dostatek živých hráčů, můžete volná místa doplnit umělou inteligencí, ale to už není ono. Možnost hrát šest proti šesti měla být chloubou letošního ročníku, ale NHL2K9, kterou jsme nedávno recenzovali, EA předběhla. Další bod, kde hokej od 2K Sports předbíhá letošní hokej od EA je síťový kód. Pokud jsme ho vychválili v recenzi na NHL2K9, tak teď to můžeme jedině podepsat. V NHL09 se často setkáte s lagováním hry, případně výpadkem hráčů, což je problém, pokud se do jednoho zápasu připojuje hned 12 hráčů. Všemu moc nepřidá poměrně chaotický systém menu pro online hru, který je v podivném kontrastu s přehlednými a pohlednými menu pro single hru. Zřejmě na každém pracoval někdo jiný.

Z dalších novinek, které stojí za zmínku je to přehledné úložiště vašich nejlepších okamžiků, které lze spravovat a upravovat a také spousta komunitních možností, které využijete především ve spojení s online ligou. Po každém zápasu se také můžete od virtuálního rádce dozvědět, kde váš tým udělal chybu a naopak v čem je jeho síla, podle čehož můžete korigovat své činnosti v další třetině. Dále by se daly jmenovat desítky drobných vylepšení a úprav, které jedině přispívají k dotaženosti celé hry.

Po grafické stránce není co vytknout. Již tak kvalitní next-gen engine byl ještě dopilován a především co se týká animací doznal značného rozšíření. Hlavně při pohledu z klasické kamery nahoře nad kluzištěm je radost dívat se na tu „droboť", která se pochybuje po hřišti, postrkuje se, přihrává si a vůbec vše vypadá jako opravdový zápas. Horší je to při detailním pohledu například v animačce nebo herním předělu. Postavy vypadají poněkud toporně a mají strnulý výraz, ale v obličejích stále více připomínají své reálné předlohy. O zvukový doprovod se stará především komentář, jejž se ujali komentátorští matadoři Gary Thorne a Bill Clement. I s chatrnou znalostí angličtiny si užijete jejich vtipné poznámky a komentáře. Občas se některé věty opakují, ale rozhodně to není tolik jako u NHL2K9.

Možná se vám zdá, že se celá recenze nesla v kladném duchu. Ano, je to skutečně tak. Ač je to možná k nevíře, v NHL09 se povedlo skloubit to nejlepší co hokeje přináší a nebýt nedokonalého síťového kódu, jednalo by se o takřka dokonalou hru. Možná nám to nebudete věřit, ale NHL09 je jeden z nejlepších hokejů všech dob a hodnocení 90% si zaslouží zcela jistě (těch 10% je za chyby v online hře).