Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

Metal Gear Survive

19.01.18, 12:00, autor: Papírek7, rubrika: Herní sekce - Preview
Navzdory tvrdým podmínkám postapokalyptického světa i krvelačným zombie. Jen a pouze na vlastní síly budeme spoléhat v připravované survive akci ze slavné dílny Konami. Jak dlouho ale přežijeme?

Když Hideo Kojima odešel z Konami, zůstala po něm licence na jeho celoživotní dílo v podobě světa Metal Gear Solid. Podobně jako v případě režiséra Camerona, který nechtěl po vydání Avatara nechat jeho digitální svět na harddisku, stejně tak padlo rozhodnutí využít FOX Engine a potenciál pátého dílu Metal Gear Solid pro rozšiřující spin-off. A tak vznikl nápad v podobě Metal Gear Solid: Survive, na který se dnes blíže podíváme.

 

Hned v úvodu je potřeba vyjasnit důležitou věc: nečekejte od MSG: Survive plnohodnotnou hru pro jednoho hráče. To na první pohled dává vědět i grafika a její stylizace, která se od pátého dílu MGS: Phantom Pain kvůli použití stejného FOX Engine nepohnula ani o píď. Ale není to jen o vzhledu. I když Survive nabízí singleplayer zážitek, hlavní herní náplň se soustředí na co-op multiplayer pro čtyři hráče. Od taktické akce se tak herní žánr posunuje k survival hororu, založeném na spolupráci všech čtyř hráčů. Názory fanoušků na takto drastický krok se různí, zato Hideo Kojima se upřímně distancuje a raději si hledí svého projektu Death Stranding.

 

MGS: Survive je dějově zasazen na konec Ground Zeroes, kde je Snakeova základna napadena a zatímco  je samotný Snake zraněn, trosky základny společně s většinou vojáků zmizí v červí díře. Tím opouštíme veškerou dějovou spojitost s původní sérií a dostáváme se do alternativního světa, kde v poušti mezi troskami a opuštěnými obydlími bezduše chodí bezhlaví nemrtví.

 

 

Jeden proti celému světu

V singleplayeru je do tohoto nepřátelského světa přenesen i váš hlavní hrdina jen s minimální výbavou. Jeho úkolem se vzápětí stává vystavět základnu, co nejvíce ji rozšířit a ubránit se hordám nemrtvých nepřátel. K tomu lze využít mnoho prvků, které uměl již Solid Snake v původním pátém dílu, ale autoři slibují i prvky nové. Tedy kromě lovu zvěře, sbírání bylinek a materiálů pro stavbu základny, budete moct také pěstovat rostliny a vařit z nich. K tomu si připočítejte potřebu neustále shánět vodu a kyslíkové bomby, díky kterým dokážete přežít průchod jedovatou mlhou, ve které můžete objevit většinu zdrojů.

 

V neposlední řadě je potřeba myslet na výrobu zbraní a nástrah pro nemrtvé nepřátele, jinak vám vaši pracně postavenou základnu bez obrany zboří jako domeček z karet. Váš hrdina a jeho vybavení se tedy neustále vyvíjí a oproti jiným hrám je veškerý jeho progres využitelný i v hlavní multiplayerové části.

Co-op multiplayer aneb čtyři už jsou dav

Multiplayerový zážitek je založen na kooperaci čtyř hráčů najednou. Jejich úkol je vcelku jednoduchý – dostat se na určené místo, zde zapojit přístroj a ubránit jej za každou cenu. Pokud se vám to povede, mise končí a vy získáte vytouženou odměnu. Na počátku mise se ocitnete v lobby s dalšími třemi hrdiny a stejně jako v MGS V si vyberete základní vybavení, se kterým do mise půjdete, tedy kromě dopravních prostředků. Poté vás hra teleportuje na mapu a začíná první fáze, ve které máte za úkol dostat se na určené místo. Mapa je ale plná nepřátel, které je v této fázi dobré buď potichu odstranit, nebo obejít. Pokud se vám navíc podaří najít již nějaký materiál, rozhodně si ulehčíte další část mise.

 

V té na předem určeném bodě spustíte generátor, který jako vedlejší efekt své práce přiláká tří vlny nepřátel. Ty je potřeba odrazit, než generátor zničí. Již před aktivací generátoru je tak dobré připravit obranu a zásobovat se na tuhý boj s doslova desítkami nepřátel. Z nasbíraných věcí a odemknutých plánků tak postavíte například barikády s ostnatým drátem, turrety či vysoké ploty. Sami se během následujícího útoku můžete bránit zbraněmi jak střelnými, tak kontaktními. Nepřátele mají z nějakého důvodu místo hlavy krystaly, tedy vás nevidí a jsou schopni při slepém útoku na vás či generátor vběhnout do pasti. Tím vzniká nesčetně možností, jak se efektivně zbavit i více nepřátel najednou. Například postavíte ploty po obou stranách mezi domy, čímž vytvoříte úzký vchod, kterým nepřátelé vběhnou přímo do ústí vašeho turretu, nebo chytnete ovci a přivážete k ní balón, ale protože oproti MGS V není ve stratosféře nikdo, kdo by ji vyzvedl, zůstane bójka s chudákem přežvýkavcem volně viset dva metry nad zemí za doprovodu hysterického bečení, což přiláká nepřátele z širokého okolí pěkně kolem. Pak už stačí jedna třaskavina, plynový granát nebo kradmé přiblížení.

 

 

Když počet vítězí nad inteligencí

Naopak i horda tupých nepřátel dokáže svou surovostí překonat i takovou překážku, jakou je například plot a pokud se na něj nahrne moc nepřátel najednou, začne se plot ohýbat. To nemrtví začnou využívat k lezení přes něj, až ho pod svou vahou strhnou úplně. I jejich útoky nejsou bez následku a například poranění nohy od polomrtvého nemrtvého, který zvládl zaútočit i z posledních sil ze země, způsobí kulhání vašeho hrdiny až do konce mise, pokud tedy nemá možnost si to ošetřit.

 

Uprostřed vřavy, kdy se k vašemu tolik cennému generátoru blíží masa nepřátel, aby ho zničili, najednou pípne vedlejší úkol. Možná si říkáte, proč by chtěli autoři odvádět pozornost od středu dění, ale v takové chvíli je právě důležitá kooperace a pokud ve třech dokážete základnu dále bránit, můžete čtvrtého vyslat na průzkum. Třeba se zadaří a po proplížení kolem spěchajících nepřátel najdete v cílovém bodě kousek za základnou například mecha, se kterým rozdrtíte poslední vlnu nepřátel a otočíte výsledek v samotném finále mise.

 

Postupný průchod mise tak má evokovat několik pocitů, které se s každou novou vlnou nepřátel mění. Od počátečního pocitu kontroly situace až po dezorientaci a panický strach pod tlakem počtu nepřátel. Ke zdárnému konci mise je opravdu nutné spolupracovat nejen na úrovni „já ti kreju záda, teď je krej ty mně“, ale již od rozdělování úkolů v počáteční lobby a podle toho vybírání vybavení, až po označování bodů zájmu na mapě a vzájemné upozorňování na dění i jen pár metrů od vás.

 

 

 

Tvůrci slibují více typů misí i nepřátel, jak v multiplayeru, tak v kampani pro jednoho hráče. Otázkou ale zůstává, jestli je herní náplň natolik dostačující, aby na poli multiplayerových her obstála. Přece jen tower defence her, které se náplň MGS Survive přece jen podobá nejvíce, je na trhu mnoho a doplnění hratelnosti o již známé prvky ze hry MGS V nemusí hráče bavit stále dokola. Na druhou stranu pokud opravdu herní náplň bude variabilnější než jen „dojdi na dané místo, aktivuj generátor a ubraň 3 vlny“, možná tu máme adepta na poli co-op her pro čtyři hráče. Již například hra Pay Day 2 ukázala, že s jednoduchým konceptem „vběhni do banky, dej vrtat trezor, ubraň ho a zdrhni“, se dá velmi vyhrát a při správné partě spoluhráčů je zábava skrytá právě v kooperaci. Třeba i v tomto případě bude forma vítězit nad obsahem.

 

Aktuálně je možné vyzkoušet hru v otevřené betě. Více informací zde. Metal Gear Solid Survive vychází 22. února pro všechny tři platformy. 

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist