Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

Gumboy Crazy Adventures

27.08.06, 00:00, autor: sunny99, rubrika: Herní sekce - Recenze
Tak a máme tu další českou hru od společnosti Cinemax. Dobrou nebo špatnou? Těžko říci, rozhodně však zajímavou! Tentokrát je to logický rychlík s pěkně vykutáleným hrdinou v hlavní roli...
Kuli kulilíč
Dnešní trh je přímo zaplaven vynikajícími tituly, většinou strategickými či akčními. Můj mozek si tedy automaticky přivykl očekávat v každé hře drsného Rambo hrdinu a nebo přinejmenším nějaké ty mimozemšťany a správňáky, co jim ukážou, že ta invaze opravdu nebyl dobrý nápad. Proto ačkoli je Gumboy hrou z naprosto odlišného soudku, nikdy by mě ani nenapadlo, že se jednoho dne vžiji do kůže gumového míče. Co se však dalo dělat, zatnul jsem gumu a rozkutálel se vstříc hopsavým zítřkům.

Herní náplň
Už podle slov autorů v jednom nejmenovaném videu je jasné, že tu někdo má rád Elastomanii. Gumboy však není žádná sprostá kopie, je to hra postavená na podobném, leč k nepoznání vylepšeném principu. Neovládáte totiž motorku, ale hopík, který vám za notného přispění realistického enginu nabídne už v základu velké možnosti. Můžete se kutálet sem a tam, odrážet se od stěn, kam se nevejdete, tam se pokusíte nějak vmáčknout a pokud ani to nejde, tak je všude okolo kupa boostů a předmětů, které vás tam už nějak dostanou. Pointa tu vězí ve slůvku nějak. Ve zhruba čtyřiceti rozmanitých úrovních + deseti výukových musíte přijít na to, jak se dostat až do cíle za použití všeho toho harampádí, co se válí kolem. Navíc jsou tu také škůdci a pasti, které vám to rozhodně nemají v plánu ulehčit. Pokud mluvíme o boostech, nenechte se mást. Nejde o vylepšení životů nebo síly útoku, nýbrž o změny tvaru či hmoty, kterou je míč naplněn, což se silně projevuje jak na ovladatelnosti, tak na schopnosti dosáhnout míst, která by byla jinak nedosažitelná. Třeba hvězdička dokáže svými rohy sáhnout do různých skulinek a pokud se s ní správně natočíte, můžete se doslova prodrat některými průlezy. Zato míč je vhodný k rychlojízdě a skokům odrazným, což se o kostce rozhodně říci nedá. Díky její velikosti a těžkopádnému ovládání poslouží lépe jako hlubinná sonda, nejvíce však samozřejmě záleží na materiálu. Například při vodní náplni gumboy přibere na váze a nebude mu činit problémy proniknout do těch největších mořských hlubin, pokud jej však naplníte vzduchem, pod hladinu jej nedostanete ani s nasazeným betonovým kruhem. Naopak cesta vzhůru pro něj bude hračkou a tak se dostanete i na jinak nepřístupná místa. A jak se chová klasický gumák asi znáte z dětství.


Tvar a náplň ale nejsou jediné důležité složky hratelnosti. Jak jsem se již zmínil, po úrovních jsou různě rozmístěné všemožné boosty, které jsou velice originální. Například maska na „obličej“ Gumboyovi zaručí dlouhou výdrž pod vodou aniž by hrozilo riziko utonutí, štít ho ochrání před lávou a ohněm, semínko škytavičníku způsobuje škytavku, přičemž po každém škytnutí gumboy vyskočí a třeba lepidlo mu zase pomůže udržet se na stropě a jiných pro nás při naší gravitaci ne zrovna běžných místech. Je toho spousta a bylo by na dlouho to popisovat, ale ke svému překvapení jsem nenašel snad jediný prvek, který by nebyl nějakým způsobem zajímavý a ve své podstatě i docela veselý. Nejlepším příkladem budiž ono zmiňované semínko škytavičníku. Bez nějakého toho questování by se ale ze hry stala jen bezduchá ztřeštěnost a tak budete muset v každé úrovni plnit nějaký quest, který z ní vlastně udělá bláznivou roztomilost. Navštívíte magický les, svět fazolí, letní louku, podzemí a podzemní jeskyně, kde na začátku si vždycky popovídáte s tím, jenž z vás po zbytek úrovně udělá pošťáka (odkutálej se támhle a přival se s tímhle) a to velmi neobyčejného. Pomineme-li ne zrovna pošťákovský charakter hrdiny, zjistíme, že ani ty zásilky nejsou tak běžné. Lesní skřítek po vás bude chtít sezbírat hvězdný prach (později vám pomůže neztratit se v krtčích tunelech), který se krásně třpytí a vůbec všelijak světélkuje a vykouzlí vám na obrazovce hotový ohňostroj.


Luční víla vás zase zaúkoluje přivalením několika kapek ranní rosy a stromový ent vás pošle sezbírat poztrácené chichotající se fazole. Korunu tomu pak nasadí zkamenělá želva (nebo co to je), která strašně touží po diamantech a za odměnu vás teleportem pošle přímo do pekla (posledního levelu). Určitě to zní zajímavě a v kombinaci s velice specifickým grafickým i zvukovým zpracováním to dokonce působí dost pohádkově, nemohu si ale pomoci. Připadá mi že designéři úrovní odvedli velice dobrou práci co se grafické podoby týče, ne však už po stránce hratelnosti. Většina z nich je trapně jednoduchá, zbytek je nechutně obtížný. Je jen pár výjimek, u kterých se opravdu výsostně pobavíte a ještě budete mít dobrý pocit, jak pěkně jste to vyřešili. Zbytek buď dokončíte za dvě minuty pouhým bezmyšlenkovitým ježdění odtud tam nebo, v tom horším případě, vám desetiminutová mise zabere hodinu, protože se budete muset dostat na místo, kam se dá dostat prostě jen za té správné konstalace hvězd.


Provedení
V tomto ohledu asi není moc co vytýkat. Nejedná se o žádný technologický zázrak, ale také jde o důkaz, že 2D má stále co říci a že rozhodně nepatří jen do kanceláře. V tomto případě by nám 3D jednak naprosto zničilo tu nádhernou atmosféru a roztomilost grafiky, ale také by nás zbavilo jakéhokoli přehledu v mapě a taktéž potřebná rychlost a výška skoku by se odhadovaly jen velice těžko. Nicméně zvukům by neuškodilo nějaké oživení. Je mi jasné že nemůžeme pustit technaře do kouzelného lesa, ale třeba letní louce by nějaká rychlejší veselejší hudba určitě neuškodila. Takhle mám pocit, že je to ta samá usínačka jako v krtčích tunelech. Na namluvení postav se asi nic moc říci nedá. Rozhodně je hodně chudé a Gumboy se svým slovníkem čítajícím akorát „ťuky ťuk“ a „bimsala bim“ není tím nejukecanějším hrdinou, za kterého jsem kdy hrál - na druhou stranu, co byste chtěli po gumovém míči, stromu a zkamenělé želvě za proslovy, že ano. I tak to má ale něco do sebe a garantuji vám, že na zmutovaný entský hlas a rozradostnělé vílino „Jééé“ se budete těšit jako malé děti na pohádku. Přesto mám bohužel ten pocit, že i když nám má Gumboy rozhodně co nabídnout, je vhodný spíše ke koukání než ke hraní. Mé pocity z něj jsou velice rozpačité, ale není to zase tak strašné. Pokusím se mé myšlenky shrnout v následujícím odstavci.


Závěr
Posledních pár odstavců vás podle mě muselo zcela neodvratně přesvědčit o tom, že tato hra není moc dobrou volbou. Pravda je ale naprosto jinde. Ku prospěchu Gumboye mluví jednak velice příznivá cena a jednak její budoucí potenciál. Jistě, zatím jsem se o něm nezmínil, ale to jen proto, že si rád nechávám to nejlepší nakonec. Autoři se již v průběhu programování gumboye nechali slyšet, že bonusové balíky jsou již v přípravě a že prý by měly obsahovat kvanta a kvanta map. Je sice velká škoda, že je nezahrnuli již do základní verze a to se také neodvratně podepsalo na hodnocení, ale nemohu jen tak ignorovat to co se na nás chystá. Dále si myslím, že by se nám mohl dostat do rukou i editor levelů, na kterém by obyčejný hráč díky fanouškovské scéně mohl jedině vydělat, opravdový nadšenec by si pak zase měl s čím hrát. Připadá mi to jako poměrně logický krok, ale nemohu samozřejmě nic slibovat. To vše se uvidí až časem a podle diskusního fóra distributora je ten čas už velmi, velmi blízko. Pokud tedy rádi mírně potrápíte ty šedé breberky ve svém mozku a nebojíte se kratšího čekání, pak vás od koupě již nemůže nic odradit. A jako poznámka na závěr: Gumboy je dokonalou hrou pro kratší mírumilovné odreagování a jak jsem úspěšně odzkoušel na svém testovacím bratrovi, také výbornou zábavou i pro malé školáčky. Ostatně, zkusit si to můžete sami v demu.

Hodnocení: 69%

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist