Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

Gran Turismo Sport

03.11.17, 18:00, autor: Malinka, rubrika: Konzole - Recenze
Po dlouhých čtyřech letech se majitelé Playstationu 4 konečně dočkali plnohodnotné hry ze série Gran Turismo. Nový díl výrazně mění zaběhnuté pořádky a přímo směřuje k online závodění. Bude to ale proti silné konkurenci stačit na úspěch?

Dlouhé čtyři roky čekali fanoušci série Gran Turismo na pokračování určené pro poslední generaci konzolí a tak teprve nyní mají šanci ponořit se do nového titulu s podtitulem Sport. Aktuální díl bude do jisté míry přelomový a dost možná i určující pro další rozvoj série. Autoři z Polyphony Digital totiž dali vale předchozímu stylu hry, napěchovanému vozidly, tratěmi i mnoha detaily a přesunuli vše směrem ke kompetitivnímu závodění online. Vše podtrhuje, že hra je oficiálně licencovaná FIA, což znamená nejen dodržování specifických pravidel a nařízení, ale také to, že pod hlavičkou FIA se budou odehrávat skutečné závodní eventy s reálnými odměnami a poháry.

 

 

 

Kompletní licence FIA má i jedno negativum a to je nutnost být nonstop připojen do online systému. Hra totiž neustále hlídá, že nikdo nepodvádí a jak se na trati vlastně chová. Hodnotí tak každý aspekt jízdy pod dohledem virtuálních komisařů. Hru lze hrát také offline, ale jen ve velmi omezeném rozsahu poměrně jednoduchého arkádového modu, který vás má především připravit na online zápolení. Je tu tak velký odklon od série, která započala v roce 1997 prvním dílem pro první Playstation, který obsahoval na danou dobu neuvěřitelných 140 vozidel. Další díl navazoval o dva roky později dokonce se sedmi sty vozidly, což odstartovalo sběratelské zápolení, kdo bude mít nejplnější garáž. Zatím poslední díl vyšel ještě na Playstation 3 a i ten obsahoval poměrně široké online možnosti, ale teprve současný díl je na online hraní vyloženě zaměřený.

 

 

 

 

Gran Turismo se vždycky chlubilo poměrně sympatickým jízdním modelem, který měl sice daleko do hardcore simulátoru, ale nebyla to ani prostá arkáda. V tom pokračuje i aktuální díl, který se snaží být přístupný jak pro úplné amatéry, tak pro závodní profíky. Pokud nemáte se závody větší zkušenosti, naskočíte do hry poměrně snadno a už po pár závodech budete okruhy projíždět docela elegantně. To je rozdíl oproti konkurenci například v podobě Project Cars, kde se vás hra snaží brutálně pokořit každým aspektem a vyžaduje od vás maximální soustředění. Gran Turismo se naopak snaží umožnit všem, aby si hru užívali. Je tu tedy široká nabídka asistentů od přibržďování po projíždění zatáček, které si můžete postupně, jak získáváte schopnosti, vypínat. Hra navíc poskytuje příjemnou odezvu, která není nijak přehnaná a přesto je dostačující. Vozidlo tedy ovládáte velmi přehledně, cítíte jeho váhu, dotáčivost v zatáčce a nerovnosti povrchu. Nejvíce si užijete samozřejmě ve spojení s kvalitním volantem a pokud se do hry více dostanete, můžete během hry přepínat palivové mapy, měnit pneumatiky a získat tak nějakou tu výhodu navíc.

 

Pokud ale očekáváte, že se svezete po známých okruzích luxusními supersporty, musíme vás trochu zklamat. Hra obsahuje celkem 160 vozidel, což se nezdá jako málo, ale jen zhruba 60 jsou licencované reálné vozy, zbytek jsou fiktivní vozidla navržená přímo pro hru podle některých existujících vozidel nebo koncepty. Stejně tak reálných okruhů je několik, je to Interlagos, Suzuka, Willow Springs, Brands Hatche, klasický Nurburgring a dalších deset smyšlených herních tratí. Arkádový je také model poškození, který zahrnuje jednoduché mačkání plechů i kosmetické vady.

 

 

Ta pravá síla hry je v online závodech, kdy začínáte jako amatér v závodní kategorii E a samozřejmě se musíte postupně propracovat výše. Postupy mezi jednotlivými kategoriemi jsou na základě hodnocení vaší řidičské schopnosti, kdy vás hra hodnotí neustále v reálném čase během závodu a přičítá vám kladné body za dobré zatáčky, manévry, ale stejně tak vás penalizuje za srážky, vyjetí z trati nebo narážení do mantinelů. Na konci závodu se tak může stát, že pořadí se ještě pořádně zamíchá podle získaných bodů, takže výsledek zcela neodpovídá skutečnému pořadí dojetí. Systém je ale i trochu nespravedlivý, a to především v nejnižších soutěžích, kde jezdí největší amatéři a je tam největší divočina. Pokud do vás někdo narazí, a že se to děje často, narazíte do obrubníku, soupeře, nebo jen vyjedete z trati, okamžitě obdržíte záporné body, i když za to vlastně vůbec nemůžete. Vaším hlavním úkolem tedy je dostat se co nejdříve ze začátečních kategorií, protože čím výše jste, tím kvalitnější závody vás čekají.

 

Za vyhrané závody získáváte kredity, za které si kupujete nová auta nebo tuníte ta, co už vlastníte. Slovo tunning ale není úplně vhodné, protože namísto kupování jednotlivých komponent do vozidla, zde prostě jen zaplatíte vylepšení rychlosti, výkonu či za zlepšení jiného aspektu. Vylepšování vozu je tak bohužel ořezáno na naprosté minimum. Dále ještě získáváte mileage body, za které si můžete odemknout jinak nedostupná auta, nálepky, barvy a další doplňky. Všechna vlastněná vozidla si můžete samozřejmě detailně prohlédnout, využít je v propracovaném fotomódu a také v modu Scapes umístit na reálnou silnici, přičemž hra vyrenderuje finální snímek tak kvalitně, že není rozpoznatelný od skutečnosti.

 

 

 

 

Vzhled hry a vůbec detaily byly vždycky autorským podpisem série Gran Turismo, takže není s podivem, že i nejnovější díl vypadá skvěle. Vozidla, stejně jako tratě, jsou detailně propracována, a i během nabitého závodu se hra nijak nezpomaluje. Engine podporuje dokonce plné rozlišení 4K na Playstationu 4 Pro a také na kompatibilních zobrazovacích zařízeních HDR. O to překvapivější je, že prozatím hře chybí změna počasí - například déšť, který zpravidla okoření každý závod. Občas také narazíte na to, že modely vozidel v garážích jsou mnohem detailnější, než při samotném závodě, ale to je zřejmě úlitba plynulejšímu hraní. V současnosti je spíše už raritou možnost splitscreenu na jedné obrazovce. Velká výtka ještě směřuje k HUD, který zabírá dobrou třetinu obrazovky a není možné ho efektivně vypnout, což vadí především při výhledu z vozidla, který je jinak skvěle propracovaný. Bohužel se zde opět ukazuje, že hra je více arkádovka než-li simulátor a tak budou hardcore hráči asi naštváni.

 

Tím se dostáváme k otázce, pro koho je hra vlastně určena. Na každém detailu je vidět, že autoři se snažili vyjít vstříc co nejširšímu publiku, ale ve finále vlastně kompletně neuspokojí nikoho. Pro začátečníky bude hra možná moc svázaná s profesionálními závody a neumožňuje nějaké to single řídění. Pro zkušenější hráče je však naopak příliš omezená. Neumožňuje pokročilejší ladění vozidla, tuning, ani pouhé vypnutí HUD. Pokud bychom měli vybrat ze zmíněných dvou skupin, lepší asi bude pro začátečníky, protože není tak složité naučit se dobře jezdit, jako u konkurenčních závodních sérií. Dobře ale zvažte, zda máte dostatek času a chuti účastnit se online klání, protože pro single hraní se určitě podívejte jinde.

 

 

 

 

Celkově je ale Gran Turismo Sport povedená hra. Autoři navíc ami prohlásili, že hra není kompletní a to nejlepší nás teprve čeká. Doufejme, že na hře budou dále pracovat, pravidelně přidávat nový obsah, pořádat kvalitní oficiální turnaje a vůbec udržovat komunitu naživu. I z poslední doby totiž víme (viz Destiny 2), že plné servery v prvních dnech neznamenají, že to tak vydrží dlouho, a to je u online hry velký problém. Za nás hodnotíme 70 % a určitě se na hru ještě v budoucnu podíváme.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist