FIFA 12

08.10.11, 07:22, autor: xjohn, rubrika: Konzole - Recenze
Příchod nového pokračování fotablové série FIFA už berou všichni hráči jako takovou každoroční samozřejmost. Ani letos se tomu nestalo jinak, ale máme pro vás dobrou zprávu – v případě FIFA 12 byste totiž měli zpozornět. EA Sports odvetli mimořádně kvalitní práci a došlo k posunu kupředu. Konkrétní změny a názory na aktuální díl pro vás rozebíráme v této recenzi.

Electronic Arts nás tradičně během uplynulých měsíců před vydáním nové fotbalové hry ujišťovali, jak velké a razantní novinky nás letos čekají. Někteří lidé už jsou vůči tomu možná obrněni a neskočí jim na to, ale hned takhle na úvod dnešní recenze fotbalového mistra jménem FIFA 12 musíme řici, že tentokrát nelhali. Celý uplynulý rok vývojáři tvrdě makali a odvedli hodně velký kus práce. Inu, konkurent od Konami to letos opravdu nebude mít lehké, protože počin od EA přichází s dost razantními inovacemi a změnami.

Některé z novinek FIFA 12 jsou představeny hned v úvodu, kdy vás čeká krátký tutoriál, v němž se naučíte alespoň základním prvkům ovládání hráče. Pojďme se přesunout přímo na fotbalový stadion, abychom si hned řekli, jak se tedy nový ročník hraje a co konkrétního nám nakonec přinesl. Asi stěžejní novinkou je systém taktické obrany, která naprosto mění fungování defenzivy. A z počátku hraní si na tuto novinku skutečně musíte zvykat. Především je potřeba přizpůsobit se tomu, že už v obraně nestačí pouze přiběhnout k útočícímu hráči a držet nějaké tlačítko. Systém působí o hodně komplexnějším dojmem a vyžaduje větší schopnosti, vaše pohotové reakce a v neposlední řadě jde prostě také o cvik a trénink. Především na těžší obtížnost budete trvat docela dlouho, než se vám bude dařit kvalitně bránit a obírat spolehlivě protivníky o míč.

Při obraně musíte jednak správně a pohotově kopírovat trasu a pohyby, ale ve správnou chvíli hlavně stisknout tlačítko, abyste druhého hráče s míčem neminuli, ale sebrali mu míč. Z počátku vám to asi opravdu nepůjde úplně skvěle, ale ve finále se vám hra odmění skvělou hratelností a především - to musíme zdůraznit - o stupeň větší fotbalovostí, než kdykoli dříve. Vyplatí se tak překousnout počáteční problémy vznikající především při obraně, nebo si prostě zvolte ze začátku klidně lehkou obtížnost (jako jsem to udělal já), abyste se mohli všem novým technikám dobře naučit. Novinkou v této fázi je například i možnost lehce přidržet utíkajícího hráče před vámi, naprosto nová úroveň realismu tak vzniká hlavně co se týká osobních střetů, soubojů a strkanic.

Právě s tím se pojí i další věci - častější souboje zákonitě přinášejí i více faulů, žlutých karet, pak červených karet a nemějte srach, že byste si z počátku řádně neozkoušeli i vaše schopnosti v kůži gólmana při chytání penalt. Pokud by vám snad nový systém obrany vysloveně nevyhovoval, pak ho můžete kdykoli vrátit zpět a používat původní jednodušší a přímočařejší po vzoru minulých ročníků série FIFA. Byla by to ale určitě škoda!

Značná vylepšení a změny k lepšímu přišly i v oblasti umělé inteligence. Pochopitelně to závisí především na zvolené obtížnosti, ale i na amatéra, kterého bychom doporučili snad jen v případě úplných nováčků, se počítačem řízení spolu i proti hráči chovají logičtěji a fotbalověji. Další novinku FIFA 12 před vydáním taktéž značně propragovanou alespoň co se týká názvu určitě znáte: Player Impact Engine. Ta se mi osobně ve finále nezdá až tolik revoluční či převratná. Jedná se přímo o systém (reálných) pohybů hráčů, speciálně pak při vzájemných střetech. O vylepšování této oblasti se EA snaží snad už od začátku novodobé historie série FIFA, tentokrát opět došlo k určitému pokroku, ale dokonalé to stále ještě není. Občas se stávaly dost bizardní a na pohled divné situace, kdy se hráči srazili zvláštně, nebo dokonce „skrz" sebe. Tentokrát se to všechno posunulo o něco kupředu, o tom žádná, ale stále mají v této oblasti vývojáři na čem pracovat.

Změny přímo na hřišti se týkají i útočné stránky, byť zde nejsou až tak převratné jako v obraně. Každopádně stále lze střílet opravdu nádherné góly, které jsou skvělou odměnou za těžce odvedenou dřinu na hřišti. Především rány opravdu z dálky jsou prostě parádní podívanou.

Ani letos nesmí chybět široká nabídka herních módů. Základním a nejtradičnějším se stala kariéra. V ní si můžete udělat vlastního hráče, začít třeba v nějaké horší lize a týmu a postupně se pak vypracovávat až na vrchol toho, co lze dosáhnout. Během zápasů pak lze ovládat jak svého virtuálního profesionála (hráče), tak celý tým a ještě před startem si musíte vybrat vaši pozici v klubu, jinak řečeno zdali chcete fušovat do řemesla také trenérovi. Ani zde nechybí novinky, konkrétně týkající se správy vašich mladých talentů a systému scoutingu. Za solidně odvedenou práci musíme pochválit i co se týká systému zranění, jen s tou výdrží je to nějaké zvláštní. Můj vlastní hráč se totiž dost často unavoval (přitom výdrž neměl špatnou), takže jsem s ním mohl hrát pomalu jen každý druhý zápas, protože mne trenér odstavil. Zajímavé, že v případě počítačem řízených fotbalistů se nic takového nedělo a to jsme v zápasech končili všichni se stejnou úrovní staminy.

Fotbal je týmovým sportem a stejně jako jen málo lidí by šlo samo ve skutečnosti na stadion, tak i tento virtuální fotbal je ideální při hraní ve více (skutečných) hráčích. K dispozici je samozřejmě jak kooperace v rámci jedné konzole (počítače) - až sedm lidí! - a nechybí ani množství herních módů. Loni se představil režim FIFA Ultimate Team, jež vyšel až dodatečně coby stažitelný bonus. Tentokrát už se stal součástí základní diskové verze a musíme uznat, že jde o parádní zábavu. V něm představují hlavní roli speciální kartičky symbolizující jak hráče, tak trenéry a další předměty či bonusy užitečné pro fotbalový klub. Vy si založíte jeden vlastní a potom vás s ním čeká hraní doplněné zajímavým manažerováním. Celý systém má daleko od skutečných fotbalových manažerů, ale je neuvěřitelně chytlavý, zábavný a návykový. Postupně musíte vylepšovat svůj kádr, což lze pomocí kartiček s hráči. Jednak si můžete kupovat jejich balíčky (ať už za mince vydělané ve hře, nebo za skutečné peníze na PS Store), ale také obchodovat s ostatními hráči na in-game aukci. Zápasy (respektive turnaje) pak můžete hrát jak sami, tak online proti ostatním hráčům a odměnou za výhry budou právě mince na další nákupy. Během všech herních módů navíc získáváte zkušenosti a levelujete, což slouží především jako takový srovnávací mechanizmus pro rivalitu mezi vámi a vašemi kamarády.

Tradičně skvělou práci odvedlo EA co se týká prezentace. Všechna menu jsou naprosto dokonale přehledná a moderní. Vylepšení přišlo i po grafické stránce přímo na hřišti. Precizní jsou i vymodelované tváře hráčů, i když skutečně reálně vypadají jen ty největší hvězdy světového fotbalu. Ostatně zhlédněte video v této novince srovnávající právě obličeje reálných fotbalistů ve FIFA 12 vs. Pro Evo 2012. Přesto i v oblasti grafického zpracování událostí na hřišti musíme říci, že počin od EA má letos navrch.

Doposud jsme se bavili o letošním pokračování řekl bych z obecného globálního pohledu. Nesmíme ovšem zapomínat i na náš český úhel pohledu. V tomto směru můžete být spokojeni opět s kompletní lokalizací, i když hlášky dvojice komentátorů (Bosák, Svěcený) se často opakují a jsou snad úplně stejné jako loni. Bohužel dost nemilou věcí se stala absence české Gambrinus ligy a tedy i všech jejích týmů a hráčů. Důvod je v tomto směru prostý - Českomoravský fotbalový svaz chtěl za licenci neuvěřitelné peníze a vzájemně se s EA nedohodli. Velká škoda a pro nás nepochopitelná i zbytečná póza ze strany ČMFS.

FIFA 11 nebyla vůbec špatnou hrou, ale EA Sports neusnuli na vavřínech (jak bývalo dříve zvykem) a několik měsíců slyšené sliby skutečně naplnili. Díky všem novinkám zmíněným v průběhu dnešní recenze tak můžeme říci, že jsme naprosto spokojeni a FIFA 12 působí o dost fotbalovějším zážitkem. V tomto sportovním žánru se moc osvědčilo konkurenční prostředí a EA se už povedlo udělat si před rivalem Pro Evolution Soccer značný náskok. Vypíchnuli bychom systém taktické obrany, vylepšenou fyziku, řadu dalších nových featurek i přímo zabudovaný režim Ultimate Team. Naše konečné hodnocení tak zní 92%.