Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

Fall of Light

16.10.17, 18:00, autor: Jezkovotykadlo, rubrika: Herní sekce - Recenze
Na začátku byla nesnesitelná křičící prázdnota. Pak temnou nicotou prostoupilo světlo a nastolilo řád. Duše nedočkavých hráčů přestaly křičet a začaly se formovat kolem svých počítačů. Tu zrodila se hra Fall of Light a vy se můžete na okamžik stát její součástí.

Tento metaforicky ověnčený a příběhem řízený dungeon crawler pochází z dílny dvoučlenného nezávislého studia Runeheads. To bylo v Itálii založeno teprve v tomto roce a jedná se tak o jeho vůbec první titul. Sami vývojáři přiznávají, že jejich inspirací při tvorbě hry byla kombinace kultovního RPG Dark Souls s prvky akční adventury ICO, tedy koktejl soubojů, temné atmosféry a hádanek. Hráč se ocitá v ponurém světě, kde zkoumá různé podzemní místnosti, chrámy, lesy odloučení či močály zpustošení. Všude se nachází nebezpeční nepřátelé i smrtící pasti, je tak zcela nutné mít oči na stopkách.

 

 

Vizuální zpracování hry za použití strohé low-poly grafiky, tedy grafiky tvořené nízkým počtem mnohoúhelníků, do této atmosféry celkem dobře zapadá. Naopak absence hudebního podkladu, kdy se na většině míst ozývá maximálně tak houkání sovy nebo vlka, je znatelná. Až příliš dost často mi na mysl vyvstával mylný pocit, že mám asi vypnuté reproduktory.

 

Příběh je vyprávěn podobně jako Dark Souls, tedy prostřednictvím NPC, které najdeme rozptýlené po celé mapě, a proto si jej musíte vyhledat sami. Jako u mnoha jiných her, zaobírá se i tento bojem dobra se zlem, v tomto případě tu konkrétně stojí Temnota proti Světlu. V okamžiku kdy si Temnotou dovolilo prostoupit Světlo, odehrálo se třináct epoch míru. Svět prosperoval a vzkvétal, avšak jen to chvíle, než se objevil čaroděj, jehož jméno byla Bolest. Zvyšoval svou moc, až nakonec vyhlásil Světlu válku. Střet byl devastující a mnoho statečných mužů při něm zahynulo. Přesto bylo světlo nakonec uvrženo do temnoty a všude převládly stíny. A tak nastala čtrnáctá epocha Temnoty.

 

 

Vy máte nyní za úkol vtělit se do kůže starého válečníka Nyxe a doprovodit svojí fosforeskující dceru Aether na poslední místo na Zemi, kde se ještě nachází sluneční světlo. Aether je indigové dítě, éterická bytost, bojácné klubíčko, anebo také pěkná koule u nohy. Osobně bych ocenila, kdyby Aether byla trochu větší sprinterka, ale alespoň zde existuje možnost chytit jí za ruku a běžet pohromadě, což se mnohdy hodí. Je dobré si svoje otcovské povinnosti plnit důsledně, protože jakmile ji ztratíte z dohledu a vydáte se vstříc nepřátelům na vlastní pěst, zpravidla uslyšíte její úpěnlivé kvílení a naleznete její tělo rozpláclé či levitující pod nadvládou Stínů. Pokud jí včas nezachráníte, situaci vám to může nepříjemně zkomplikovat. Plačící Aether je uvězněna do závěsné klece a vy budete mít hodně práce se k ní zase probojovat. Samotné souboje jsou totiž opravdovým oříškem. Obtížnost hry na normální úroveň je zbytečně vysoká a v kombinaci s nepříliš dobrým ovládáním, nedostatečnou kontrolou nad postavou a tím i častým promácháváním zbraní, se dočkáte mnoha a mnoha úmrtí. Proto kdo nerad prohrává, nebo mu snad selhává srdce, asi by se této hře měl vyhnout obloukem. Musím se přiznat, že mně osobně hra chvílemi vysávala úplně stejně jako zlé Stíny Aether. Kromě toho vás nepřátelé pronásledují na každém kroku, takže chcete-li si jen zaběhnout osvobodit svojí dcerunku a stihnou-li vás během toho ještě zabít, musíte počítat s tím, že se počet původních nepřátel znovu obnoví a poběží za vámi celá tlupa, kterou už jste předtím tak obtížně zlikvidovali.

 

 

 

Boj neulehčuje ani úhel kamery a při soubojích vám některé předměty ve vašem okolí mohou zaclánět. Tento pohled je nepříjemný i v budovách, kdy v některých pozicích nevidíte na nepřátele tak, jak byste potřebovali a stáváte se tak snadným terčem. Inteligence nepřátel je poměrně vysoká, ale občas se může stát, že pokud stojíte na některých schodech, tak za vámi prostě nevylezou. Tato situace se mi naskytla třeba v chrámu kněžky, ale nemůžu říct, že by mi to nějak moc vadilo.

 

Ukládání hry a obnovení života umožňují oltáře, kde rozžehnutím ohňů zároveň doplníte i své zdraví. Nezbytně nutná je však přítomnost dcery Aether, jinak si tam můžete stepovat, jak dlouho budete chtít, a nic se dít nebude. Bohužel se tím obnoví i duše a životy všech dosud zabitých nepřátel a utrpení začíná nanovo. Vzhledem k vyšší obtížnosti soubojů, mi tohle připadalo opravdu šílené a vidím to jako velký nedostatek hry. Dále bych také upřednostnila teleportaci mezi jednotlivými oltáři, protože vracení se na dřívější místa je zdlouhavé a nedej bože, že vám při tom ještě Stíny unesou Aether.

 

Naštěstí se vám ve hře poměrně brzy naskytne příležitost získat amulet Stínů a od té doby začnete přijímat část duše zabitých nepřátel. To je velice užitečné, protože se od této chvíle budete moci uzdravovat a také získáte na zlomek času neomezené množství energie, kterou potřebujete na rychlé útočení. Bojový systém nabízí výběr z deseti zbraní, z nichž každá má samozřejmě odlišné schopnosti. Můžete pomocí nich nepřítele omráčit, způsobit mu krvácení, kritický úder, srazit soupeře či okamžitě zabit. Nepřátelé se liší v rychlosti útoku a je proto důležité zvolit k jejich zabití vhodnou zbraň. Zbraně jsou k dispozici pomalejší i rychlejší, jednoruční či obouruční a samozřejmostí je štít na obranu a možnost kotrmelcování. Celkem můžeme mít v inventáři pouze dvě zbraně a je potřeba s nimi experimentovat, abychom zjistili, jak co nejúčinněji zlikvidovat daného nepřítele. Na výběr máme meč, sekeru, luk, dýku a další.

 

 

 

Co se týká hádanek, většinou jejich rozluštění nedá moc velkou práci. Jde zde často o spolupráci mezi dcerou a otcem, takže zdůrazňují jejich vzájemnou vazbu a nerozlučitelné spojení. Obvykle je zapotřebí pouze zatáhnutí za páku, stoupnutí na dlaždici nebo nějaké to odsunutí předmětu a odhalení tajného vchodu. Často se v blízkosti nachází i smrtící past, takže pokud nebudete dostatečně bystří, možná okusíte pořádnou popáleninu nebo ostří nějakého toho bodáku.

 

Fall of Light kombinuje hry Dark Souls a ICO celkem úspěšně. Obsahuje však některé frustrující aspekty, které nelze pominout, ať už je to vyšší obtížnost, nedostatečná kontrola nad postavou nebo špatné načasování útoků. Toto vše ještě znásobuje nevhodný izometrický pohled kamery. Nepotěší ani absence hudebního podkladu. Na druhou stranu má hra kvalitní roztříštěný příběh nutící k zamyšlení a celkem přijatelnou grafiku. Nudit se u ní nebudete, ale rozčílit vás určitě může. Proto všem zájemcům doporučuji nejdříve si vyzkoušet demoverzi, která je bezplatně ke stažení na Steamu a až pak se rozhodnout, zda do toho jít. I přesto, že moje světlo během hraní chvílemi pohasínalo, hra si vysloužila hodnocení 65%. Vyšlo na platformách Windows a MAC.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist