Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Stát se vším a nedělat nic. Dost možná první filozofickou hru na světě někteří milují, jiní zase nevěřícně kroutí hlavou, že se tahle hra může někomu alespoň trochu líbit. Namluveno slavným myslitelem, zrecenzováno vystudovaným filozofem. Připraveni?

Jakožto novopečený bakalář oboru filozofie a celoživotně zarputilý hráč jsem se nemohl dočkat, až si zahraju dle mnohých první filozofickou hru v historii. To, co na mě ve hře čekalo, jsem však neočekával ani ve snu. Troufám si tvrdit, že nic takového neočekáváte ani vy. A tak pro vás budou příští řádky zřejmě velkým překvapením.

Ještě dodejme, že hra pochází od jediného vývojáře. Je jím irský mladý muž jménem David OReilly. V herní branži je to úplný nováček a když nepočítáme menší projekt Mountain, je Everything jeho prvním větším počinem. Sám udává, že mu s vývojem pomáhal ještě jeden další člověk a vývoj celkem zabral 3 roky. Výtvorem je natolik nezvyklá hra, že pořádně ani sám nevím, jak recenzi uchopit. Dle některých ohlasů se vlastně ani nejedná o hru, ale spíše jen sdělení. Popišme si alespoň principy této aplikace.

 

 

Být čímkoliv

Není to sice na první pohled patrné, ale název Everything (Vše, všechno) bytostně naráží na náplň hry. Ve hře se totiž můžeme stát naprosto čímkoliv. V této hře se zřejmě stanete více objekty, než jste v kterékoliv jiné hře kdy byli. Budeme mikrobem, buňkou, dřevěným klackem, beruškou, mamutem, autem, balvanem, stromem, ostrovem, planetou, hvězdou a klidně i celou galaxií. Nic není příliš malé či naopak příliš velké, abychom se tím nemohli stát. Pokaždé, když se staneme druhem, kterým jsme ještě nebyli, se v tomto vtělení musíme alespoň pár sekund pohybovat, abychom si tuto roli vyzkoušeli. Teprve pak se můžeme převtělit dále. Pokud vás teď napadá otázka, proč se převtělovat z jednoho do druhého, k čemu je to dobré, pak odpovědí je – těžko říct. Jeden z důvodů může být uvědomění si, že ve vesmíru je vše propojeno. Můžeme sebe sice vnímat jako nezávislou uzavřenou jednotku, prostě jen svou osobu. Když se však potulujeme světem v roli mikroorganismu i planety, dojde nám, že člověk je vlastně pouhou složeninou různých atomů, chemických prvků. A naopak člověk s ostatními chtě nechtě tvoří rodinu, společnost, stát, život. Zároveň nám možná dojde, jak je náš život zanedbatelný. Uvidíme, kolik na světě existuje živého i neživého a že my jako jeden člověk jsme jen kapka v obrovském moři.

 

 


Myslet jinak

Z menší úvahy výše již asi začínáte tušit, že tahle hra se snaží sdělit hluboké myšlenky. To se obvykle činí pomocí knih, přednášek či rozhovorů. Zkusit to udělat za pomocí hry je neobvyklé, avšak zároveň inovativní. Otázkou však je, jak to přijmou hráči. Zatímco někteří se cítí být téměř až osvíceni a získají nový náhled na sebe i svět, ostatní v této hře spatřují nesmyslné žvásty. Ve hře každou chvíli narážíme na bubliny, které rozklikneme a přečteme si komentář či určitou myšlenku. Někdy jsou myšlenky celkem zajímavé, jindy nic moc neřeknou. Například nám velký balvan oznámí, že "nechce zemřít". Mnohem zajímavější jsou speciální a vzácnější ikony, díky kterým k nám po spuštění promlouvá samotný Alan Watts. Přesněji řečeno jej jen slyšíme, zatímco „hrajeme“ dále. Alan Watts byl významný anglický básník, filosof a spisovatel. Napsal 28 knih a jeho myšlenky mají dalekosáhlý dopad. Jeho videa na Youtube mají milióny zhlédnutí. Jeho myšlenky prostě mají co říct, ale někdy je potřeba hodně přemýšlet a jít do značné hloubky, což určitě není každému vlastní. Nemalým problémem pro mnohé je, že myšlenky jsou nám předávány anglicky a bez dobré znalosti tohoto jazyka nám bohužel částečně uniká podstata hry.

 

Nic nedělat. Jen plynout

Kdybychom se každou věcí mohli jen stát a nic víc by se nedělo, byla by to strašná nuda. Vývojáři nám tak umožnili také možnost pohybu, i když poněkud zvláštního. Zatímco mnoho živých objektů se pohybuje vcelku normálně, větší zvířata jako je třeba vlk či mamut, se přemisťují otáčením dokola. Jakoby ony objekty válely sudy. Navíc se však otáčejí po 90 stupních, což vypadá naprosto komicky. Zajímavé také je sledovat pohybování rostlin. Ty to řeší tak, že na původním místě se zmenšují a na následujícím místě rychle rostou. Mnoho velkých objektů jako je třeba dřevěná chata, se zase prostě posouvá vpřed. Jeden z nejlepších zážitků pohybu nás čeká při létání v roli ptáků, kdy máme dosti krásný výhled. Pokud nezapočítáme to, že občas záměrně zamíříme k blízké bublině, pak se hráč ve hře většinou jen tak náhodně pohybuje vesmírem, aniž by měl konrétní cíl. V tomto pojetí je hra takovou oddechovkou. Člověk vůbec nemusí být v pozoru, přemýšlet nad hádankami, střílet po nepřátelích, vymýšlet strategie a dělat celou řadu složitých rozhodnutí, které vyžadují jiné hry. Zde se prostě jen pohybujeme nebo jen stojíme a nic neřešíme. Zapnout lze i automat, který za nás pohybuje postavami, převtěluje se a dělá vše, co mu předem nastavíme. Na nás pak je se jen dívat.

 

 

Zazpívat, zatančit a najít kamarády

Kromě pohybování s libovolnou věcí, můžeme ještě vydávat jeden charakteristický zvuk. Jasně, že kráva zabučí, vlk zavyje a pes zaštěká. Jak ale dělá kámen, klacek, ostrov či planeta? Pokud jsme u jiného obdobně velkého objektu, tak nám daný objekt vedle nás na náš zvuk odpoví svým zvukem. S ostatními nakonec můžeme vytvářet i skupiny. Stačí se k nim přiblížit, zmáčknout příslušnou klávesu a již nás budou následovat tak dlouho, dokud je neodpojíme. Ve skupině pak stačí zmáčknout jediné tlačítko a spustit tanec. V různých formacích začnou všichni tančit a podoba tanečku se mění dle počtu objektů ve skupině. Proto zase jiným tlačítkem lze vytvořit další objekt ve skupině, čímž se změní objekt a tak i typ tance. Po zhruba dvou hodinách hraní se nám také odemkne možnost otevřít nabídku, vybrat si z již objevených objektů a okamžitě se tím stát. Nejsme tedy již zcela odkázáni na objekty potulující se kolem. Původně se totiž lze převtělit jen do věcí, které jsou poblíž.

 

 

Everything je velice kontroverzní hrou. Lidé, kteří si užívají hluboké přemýšlení, v tomto titulu objeví něco, co nemá obdoby. Naopak běžného hráče sice zaujme možnost stát se čímkoliv, zvláště když se pořád objevují nové a nové věci, ale ne každého plnohodnotně pobaví se jen pohybovat a nic moc nedělat. Celkově jsme od hry čekali trochu více, ale špatná rozhodně není. Celkový dojem hodnotíme na 70 %. Everything stojí 15 euro (asi 410 Kč) a vyšel pro Windows, Mac OS X a PlayStation 4.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist