Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

Eifel Rallye před 30 lety

30.07.10, 15:27, autor: aigen, vyšlo v blogu: Rally
Věděli jste, že dřívější život továrních vozů se dělil na pět životů? Nebo že švédský jezdec Björn Waldegaard má na svém kontě neskutečných 23 vítězství ve světových rally?

 

Eifel Rallye před 30 lety

 

 

Dřívější tovární vozy ze 70. let měly pět životů. První život závodních automobilů nastal v rukách automobilových firem, kde s velkou námahou a pěčlivostí zaměstnanci sestavili vlastníma rukama závodní automobily, které byly rovněž postaveny na vlastní kola a techniky vzápětí otestovány. Poté byly automobily předány do rukou závodním jezdcům, aby snimi mohli startovat ve světovém šampionátu. Tratě rallye byly natolik náročné, že závodní automobily musely být nahrázovány novými automobily. Svůj druhý život tovární automobily sloužily několik měsíců pro tréninkové účely. V třetím životě byly tovární automobily prodány některému z renomovaných ladičů nebo importérů. Ti jej pak používali v domácím šampionátu. Po sezoně či dvou sezonách musely být automobily nahrazeny jinými, neboť neodolávaly své konkurenci. Ve svém čtvrtém životě byly automobily prodávány do soukromých rukou. Pokud jezdec vlastnící tento automobil nijak nezničil nebo se snim nenamotal kolem stromu, tak tomuto automobilu nastal pátý život. Ten za malou částku koupí převážně amatéři. Ti ho v podstatě využívají dokud se nerozpadne.


   

 

V malém městečku v pohoří Eifel se konala akce, která spočívala v představení veřejnosti část historických soutěžních automobilů ze 60. až 80. let. Za volant si sedali amatéři, ale také hlavně sběratelé těchto historicky závodních automobilů, kteří uměli pořádně potěšit diváky divokými smyky.

 

Celá řada automobilů se mohla pochlubit svou bohatou minulostí. Např. S Talbotem Sunbeam Lotus dojel Guy Frequelin čtvrtý s Korsicou 81, Stig Blomgvist osmý s automobilem RAC 82. Tento velice rychlý automobil získal v roce 1981 titul mistra světa značek. Kromě vozů Renault Alpine, Ford Escort, Triumph TR7 či Lancia Stratos poutaly na sebe největší pozornost vozy skupiny B z let 1984 až 1986. Jenže než mohly prokázat svůj potenciál, tak jim po několika tragických nehodách zakázala mezinárodní federace FIA startovat. Při Eifel Historic chyběl pouze Ford RS200. Také byly k vidění revoluční Audi Quattro A1 a A2 nebo Peugeot 206 T 16.

 

 

Hvězdy Eifel Rallye

Největší hvězdou měl být finský jezdec Juha Kankkunen, který prožil éru skupiny B za volantem Peugeotu 205 T16, se kterým v roce 1986 vybojoval svůj první titul mistra světa. Nicméně tento jezdec musel kvůli pracovnímu vytížení svoji účast odvolat. Rovnocennou náhradu byl Björn WaldegaardToyotou Celica Twin Cam Turbo, s níž před 18 lety vyhrál Rallye Pobřeží slonoviny. Specialista africké soutěže a první mistr světa roku 1979 má na svém kontě 23 vítězství ve světových rallye. Další čtyři ze Safari a Švédska, tři z Pobřeží slonoviny a Rallye Monte Carlo a dvě ze San Rema, Akropolic a RAC.

 

   


Mimochodem na startu rally usedali také tehdejší hvězdy jako jsou Auriol, Presto, Mikkola, Eklund, Chatriot, Warmboid, Darniche či Ragnotti – tito jezdci měli stejné ohlasy jako dnešní světový jezdci Loeb, Solberg či Hirvonen.

 

V dobách železné opony jen málo kdo z naších rodičů, strýčků či dědečků měl štěstí vidět všechny tyto automobily v akci, ale naštěstí po změně politické situace a díky obětavým sběratelům můžeme dnes vidět tyto originály alespoň v roli veteránů.

 

Zajímavosti z výsledkových listin:

  • prvních 8 ročníků v rámci MS (1973 – 1979) zvítězily vozy Ford Escort RS
  • 3× v historii obsadily kompletní stupně vítězů piloti na vozech Ford Escort a to v letech 1973, 1975 a 1978
  • podobný „kousek“ se povedl v roce 1995 značce Subaru, když kompletní stupně vítězů obsadily vozy Subaru Impreza 555

 

 

 

 

Zdroj: Časopis autohit a různé internetové stránky.

 

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

BlogyProfil blogu
* Založen: 30.3.2009 17:43:20
* BlogRank: 2,14
* Přístupů: 493 044
* RSS: RSS zdroj
Redakce blogu

REDAKCE BLOGU

Celkem redaktorů: 3
Toplist