Dead Space 3

28.02.13, 14:00, autor: kralik2012, rubrika: Herní sekce - Recenze
Na scéně se objevilo další pokračování známé hororové série a my se rozhodli mu podívat pod sukni. Vyděsilo nás to, co jsme tam viděli, téměř k smrti, nebo se titulu Dead Space 3 nepovedlo nabídnout dostatečně hustou atmosféru, kvůli čemuž bychom jej v úctě k předchozím dílům série v budoucnu raději přehlíželi?

Série Dead Space si v oblasti hororových her vytvořila nezastupitelné místo, takže může s každým dalším vydaným dílem prakticky už jenom počítat skvělá prodejní čísla a obrovské zástupy fanoušků, protože ji netíží to, zda bude mít její nový přírustek úspěch, neboť  je to jasná věc, o které se ani nediskutuje. Otázkou však je, zda i přesto její vývojáři zůstávají dostatečně obezřetní a pracovití a tvoří nová pokračování s takovou kvalitou, jaká je od nich očekávána. Na tuto otázku bychom si mohli odpovědět v dnešní recenzi, v níž se podíváme na nenovější díl nazvaný prostě a jednoduše Dead Space 3. Jedná se hru, která vás rozkouše a vyplivne plného strachu a chuti se zabít ze všech těch děsů, jež vás v ní potkali, nebo se v ní nemáte šanci leknout ani toho nejstrašidelnějšího, co si na vás vývojáři připravili?

Hru má na starosti jedna ze společností spadajících pod známého vydavatele Electronic Arts. Konkrétně jde o Visceral Games a z našeho pohledu jde o tvůrčí celek, z něhož by si jiní měli brát příklad, protože takové úspěchy jsou viděny u studií, jež svou první hru vydala sotva před pěti lety, jen málokdy. Pravdou je, že nemá s originálním Dead Space téměř nic společného, nicméně velká většina jeho vývojářů na titulu pracovala, takže EA udělalo dobře, když druhý a třetí díl série vložilo do rukou právě Visceral Games. Kromě toho mají tamější vývojáři za sebou zajímavý titul Dante's Inferno a v současnosti pracují i na trojici nových her Ripper, Army of Two: The Devil's Cartel a na dosud neoznámeném MOBA titulu, o němž se studio zmínilo prakticky pouhou náhodou a není ani zdaleka připraveno na to odhalit, s čím máme ve skutečnosti co do činění. Kvůli tomu tu ale samozřejmě nejsme. Nás zajímá jeho nedávno vydaná hororová akce Dead Space 3.

Příběh Dead Space 3 stejně jako v případě předchozích dílů sleduje události točící se okolo nešťastného technika, jímž není nikdo jiný než Isaac Clarke, který kromě opravování poškozených trubek pojících záchody na vesmírných stanicích s konečným řešením všeho, co jimi projde, musí soupeřit s tajemnou vesmírnou havětí mající potenciál zničit celou lidskou populaci. V tuto chvíli má ale mnohem sobečtější a osobnější podněty k bojování s nepříjemnými potvorami. V nesnázích je totiž jeho přítelkyně Ellie, které sice chybí oko, což je ale vykompenzováno tím, že jí od druhého dílu poněkud narostl hrudník, takže má Isaac důvody k tomu, aby ji zachránil, hned dva. Aby toho nebylo málo, po cestě se k Isaacovi připojí i další hrdina John Carver a, jak je známo, ve dvou se to vždy lépe táhne.

Jednou z nejrazantnějších změn oproti předchůdcům Dead Space 3 je bez diskuze prostředí. Opustili jsme stísněné prostory vesmírných stanic, což sice na první pohled může vypadat jako téměř jisté zabití veškeré atmosféry, bez níž by hororové série nebyly ničím, nicméně způsob, jakým se nám to autoři rozhodli vynahradit, je minimálně zajímavý. Dostáváme se totiž na ledovou planetu Tau Volantis. Většina lokací na ní sice sestává z otevřeného prostředí lemovaného ledovými vichřicemi, každopádně i tak dokázali tvůrci nabídnout hrst perfektních nezapomenutelných momentů, při nichž jste rádi, že máte po ruce ve skříni hrst náhradních trenek, protože bez nich by to ani v případě Dead Space 3 nešlo.

Překvapivě nejslabším článkem celého řetězce této hry je příběh, který je bez nápadu, předvídatelný a ve výsledku bohužel i nepříliš dlouhý. Základní dějová linie nevystačí na více než deset hodin a ani s vedlejšími úkoly, jež by se na druhou stranu daly pro jejich rozmanitost ocenit, se hra nad 15 hodinek čistého herního času nevyšplhá. Právě proto jsme se po většinu hraní obraceli výhradně na brutální atmosféru, která je zde jako obvykle založena čistě na lekavých momentech. Napínavé chvilky vyváděné k vrcholu tíživým soundtrackem a spoustou grafických efektů, což bývá oceňováno ze všeho nejvíce na jiných hororových hrách, zde bohužel chybí téměř úplně. Důvodem k tomu je především fakt, že se hra ve velké míře poohlíží na kooperativní režim, přičemž právě zničení atmosféry bylo něco, kvůli čemuž jsme se báli jeho implementování do hry. O tom ale teprve za chvíli.

Dead Space 3 se vyznačuje velice příjemným a poutavým soubojovým systémem. Proti vám se většinou postaví klasičtí nepřátelé, které dokonce můžete ještě znát z předchozích dílů. Na rozdíl od nich ale dojde řada i na obrovské bosse, kteří se obvzvláště příjemně vypořádávají, pokud máte po ruce druhého hráče. Atmosféře hororové hry bohužel tento prvek příliš nesvědčí. Na druhou stranu je ve všech ostatních momentech vždy skvělá zábava si zastřílet do nepřátelských řad při nutnosti uhýbat a zároveň vypočítávat postupy nepřátelů. Unikátní je v tomto případě nutnost si u každého z mnoha druhů protivníků vytvořit svoji vlastní taktiku, protože bez ní zemřete prakticky ihned a navíc si ani neužijete toho, co na hře dokáže upoutat ze všeho nejvíce - samotná čistokrevná akce.

Hra kromě toho přišla i se zajímavým systémem vytváření a vylepšování zbraní, kvůli němuž musíte sbírat po cestě všechny materiály, na něž narazíte. Ani v ten moment, kdy získáte vše potřebné na určité vylepšení kupříkladu svého obleku či své nejoblíbenější zbraně, ale nemáte vyhráno. Otázkou totiž zůstává, do kterého z dostupných vylepšení bude nejvýhodnější zainvestovat, protože je  možností ohromná spousta a v případě každého se najdou určitá pro i proti. Právě nesnadná rozhodování dělají z vylepšování zbraní nepříjemný kousek do pranice, který byste tu a tam ještě mnohem raději vrátili do starých dobrých časů, kdy jste měli prostě jen linii, po níž jste museli jít a vylepšovat vše, co vám přišlo do cesty. Tady jde o něco naprosto odlišného a je to jedině dobře.

Právě komentování toho, co si tvůrci počnou s kooperativním režimem, se stalo hlavní náplní příprav na vydání hry. Ještě předtím bylo nicméně uvedeno kooperativní demo, z něhož jsme si neměli šanci odnést nic jiného než pozitivní dojmy. Tvůrci skvěle skloubili atmosféru klasických hororových sérii, která sice bohužel v případě, že si během hraní povídáte se spoluhráčem kupříkladu na Skypu, své působení poněkud pozbývá, s akční hratelností a možností spolupracovat, díky čemuž se vám výsledků v podobě postupu hrou dostane rychleji a se značně zábavnějším podtextem. Kooperace zde v porovnání se singleplayerovým procházením hrou nabízí pouhých několik zlepšováků, každopádně už pro pocit z dobře odvedené spolupráce si snad každý mnohem raději zahraje s kamarádem než sám, protože v ten moment musíte počítat se značně děsivějším odrazem spadajícím do vašich snů.

Nesmírně pěkná je ve hře grafika, která vzhledem ke konzolím tolik prostoru k rozletu nedostala, nicméně pokud hře dáte šanci, scenérie, do nichž vás v některých momentech uvalí, vám doslova vyrazí dech. Obdobně skvělá práce byla odvedena i v případě dabingu, pro nějž vývojáři nabrali do týmu samé výborné hvězdy, které můžete znát především z průmyslu filmového. Závěrečným puntíkem je ale samotný soundtrack, bez nějž by hra měla jen polovinu své krásy. Většinu lekavých momentů vyostřuje právě on do nejzajímavějších otáček a i on má na atmosféře odpracován svůj kus, který je nejspíše ještě větší než ten, s nímž přispěly jiné části hry. Audiovizuál hry je jedním slovem fantastický, a pokud by si ze hry měl brát někdo v něčem příklad, bude to právě on.

Dead Space 3 rozhodně patří mezi hry, od nichž jsme v tomto roce čekali ze všech nejvíce. I když by se slušelo říci, že se jedná o důstojné pokračování série, pravdou je, že menší odklon autorů od singleplayeru a zaměření se na multiplayer způsobily mnoho nepříjemného a nemůžeme si pomoci, ale mohlo to být mnohem lepší. Příběh sám o sobě nestojí téměř za nic, což ale na druhou stranu dorovnává hustá atmosféra, která si v porovnání s dřívějškem nijak nepohoršila, což pro nás není ničím menším než překvapením. Kooperace jí sice lehce podlamuje nohy, nicméně ani v ten moment nemáte chuť hru vypnout jenom proto, že nenabízí žádný skutečně hororový efekt, který by vás donutil přehodnotit situaci o násobnosti vyměňování si trenek v průběhu týdne. Dead Space 3 si zaslouží slušných 70%. V žádném případě se nejedná o špatnou hru a z pohledu fanouška série nemá šanci neuspět, každopádně pokud se nad ní trochu více zamyslíte, uvědomíte si, že měli tvůrci na víc, a to je fakt, za který se platí.