Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Přinášíme vám podrobný článek o revolučním zařízení, jež každému hráč umožní pohybovat se ve hrách pomocí reálných pohybů. Hraní se tak stává nejenom zdravější, ale především mnohem zábavnější. Ve spojení s virtuální realitou pak máme kombinaci, která nám umožňuje plnohodnotný vstup do jiné reality…

O zařízení Cyberith Virtualizer (někdy pouze Virtualizer) jsme vás v krátkosti informovali již dříve (viz zde). Dnes se však na toto zařízení podíváme obsáhleji a pořádně zblízka. Přesto je třeba očekávat i reálné limity článku. Vývojáři toho totiž za tři roky vývoje nějak extra moc neprozradili. Raději ukazují zařízení v akci skrze videa, než že by podrobně popisovali technické fungování zařízení.

 

Podívejme se na jednu ze známějších oblastí této inovativní platformy – historii. Prvotní nápad na vytvoření se zrodil již v roce 2012 a to v chytré hlavě Tuncayo Cakmaka. V průběhu jeho studií na Technical University of Vienna se již vznikaly první prototypy. Rok 2013 pak znamenal samotný vznik společnosti s názvem Cyberith GmbH. Brzy se přidali další vývojáři a pomalu začal vznikat kompletní tým, jehož členové jsou rozsetí po celé zemi, a ti se produktu dodnes věnují.

 

 

Přestože tedy vývoj již nějaký ten rok běží, z oficiálních stránek zde, nelze dodnes zařízení pořádně objednat. Sice můžeme zadat objednávku s řadou podrobností, například k jakému účelu stroj chceme, ale pak je třeba čekat na odezvu autorů. Dle diskuzí na internetu přitom příliš nespěchají a mnoho zájemců, co má zájem o řádnou předobjednávku, tak má zatím, zdá se, smůlu.

Přes určité sumy, které vývojáři získávají od australským sponzorů, si na sebe vydělali zejména díky fenoménu KickStarter.com. Na tomto serveru svou kampaň spustili 23. července 2014 a dosáhli neuvěřitelného výsledku. Za pouhý jeden, jediný den nashromáždili přes 50 % požadované sumy. Ta činila 250 000 dolarů. Nakonec kampaň skončila s vybráním úctyhodné částky 361 452 dolarů, což je v přepočtu téměř 9 milionů korun. Přispělo přitom 577 lidí. Stránku kampaně si lze prohlédnout i nyní – učinit tak můžete zde.

 

 

A o co se tedy přesně jedná? Uživatel si stoupne na speciální kruhovitou podložku, kolem které jsou tři panely. Z každého panelu vyčnívá tyč, která propojuje daný panel se speciálním kruhem (ne podložkou), jež je okolo boků hráče. Tento kruh je přitom pečlivě připevněn k uživateli a kruh i tyče tak okamžitě (a snad i pohodlně) kopírují jeho pohyby. Pro rychlejší a lepší pochopení se podívejte na přiložené obrázky či videa. Každá ze zmíněných částí – podložka, panely a středový kruh, mají vlastní senzory, jež neustále snímají jakékoliv změny.

V tomto uvázání se hráč může libovolně pohybovat. Může běžně chodit do všech směrů a to nejenom díky možnému otočení 360 stupňů (tedy čelem do všech směrů), ale také lze jíž do boku či dozadu (tedy couvat). Samozřejmostí je sprint, skrčení se či skok. Zařízení by mělo zvládnout i větší zátěž. Je totiž kovové konstrukce. Autoři zároveň uvádějí, že celý chod je velmi tichý a rozhodně tak neruší při hraní. Není tak třeba mít sluchátka na uších.

Na zmíněné podložce hráč může chodit díky jejímu mimořádně kluzkému povrchu. Těžko říct, jak hodně, tedy jak intenzivně, je tahle rovná plocha kluzká. Pokud by byla příliš, hrozilo by, že nám noha podjede a my dopadneme na tvrdou zem (např. kolenem). Na straně druhé, pokud bude kluzká málo, bude třeba vyvíjet na nohu jistou sílu, tlačit na ní, aby poodjela, což by zase bylo příliš vysilující. Doufejme tedy, že vývojáři dosáhli (nebo časem dosáhnou) ideálního kompromisu. Častá otázka je, zda člověk musí mít speciální ponožky / boty. Autoři odpovídají, že postačí ponožky jakékoliv. Použít však lze i boty, na které se navleče návlek. Jelikož však samotní vývojáři na svých videích zpravidla mají jen ponožky, je otázka, zda hra s botami není nějak problematická.

 

 

Virtualizer sám o sobě snímá jen pohyb těla. Pokud však chceme opravdu dát sbohem klávesnici i myši a nehrajeme zrovna hru, kde bychom pouze běhali či chodili, což by u některých her, kde je např. zapotřebí se před něčím schovávat a utíkat tomu (vrah, netvor), nakonec stačilo. V celé řadě dalších her však budeme využívat i ruce a to díky dvojici ovladačů. Pomocí ovladačů pak můžeme reálně sekat, posílat kouzla, natahovat luk a puštěním prstu vypustit šíp. Dokonce lze i dát někomu pěstí nebo ukazovat neslušné gesta.

Je možné mít před sebou obrazovku a dívat se tak na herní dění skrz ni. Takto však samozřejmě nemůžeme využívat otáčení do všech směrů, protože bychom se jednoduše otočili někam, kde obrazovka již není před námi. Pro maximální využití potenciálu zařízení Virtualizer se tak používá přilba virtuální reality. Vývojáři zvolili Oculus Rift, což ostatně patří mezi ty nejlepší a nejznámější zařízení (čemuž odpovídá i cena a nároky na HW). Helma však vyžaduje neustálé připojení k PC pomocí drátů, které při pohybu poněkud zavazí. Virtualizer to řeší tak, že dráty vedou přímo nahoru, nad hlavu hráče, kde je speciální tyč, jež dráty odvádí stranou. Otázkou je, jak to dopadne, pokud se hráč ve hře vícekrát otáčí doprava, než doleva. Nezamotají se dráty?

 

 

Na svých oficiálních stránkách zde autoři ukazují hned několik modelů. Ty jsou většinou určeny dle počtu hráčů. Máme tu model pro jednoho, dva i čtyři hráče. Posledním modelem pak jsou čtyři zařízení roztříděny do dvojic, mezi kterými je zeď. Na této zdi jsou čtyři obrazovky, tedy pro každého hráče jedna. V této variantě tak samozřejmě nejsou zapotřebí brýle pro virtuální realitu. Mimochodem – pokud vás projekt skutečně zaujal, na zmíněných oficiálních stránkách lze najít i volné místa v týmu.

 

 

Vývojáři už na svém Youtube účtu (odkaz zde) publikovali slušné množství videí, Zde ukazují, jak to vypadá, když hrají určitou hru. Bohužel z našeho pohledu můžeme jen hádat, jaké to je ve skutečnosti. Zdá se ale, že tento hardware pracuje bez problému snad s každou hrou, nevyjímaje nejnovější kousky. V akci jsme již mohli vidět hry jako GTA 5, Half Life 2, Portal, Dear Esther, Battlefield 4, Crysis 3, World of Warcraft, Outlast, Affected, Aliens: Colonial Marines či Acan's Call.

Cyberith Virtualizer má velké cíle. Dle vlastních slov vývojáři hodlají uskutečnit revoluci a změnit svět. Své říká i oficiální citát „Cyberith – reality is not enough“ neboli „realita nestačí“. Tohle zařízení se objevuje i na evropských herních akcích. Na Gamescom bylo k vidění roku 2013, 2014 i 2015. Narazit jsme na něj ale mohli i v Los Angeles na E3EXPO. Zda se skutečně jedná o revoluci, necháme na posouzení vámi.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist