Cities XL 2011

25.10.10, 15:52, autor: xjohn, rubrika: Herní sekce - Recenze
O nějakém novém pokračování SimCity, nejúspěšnější hry tohoto žánru budovatelsko-ekonomických strategií, se zatím nic neví. Těžko říci, proč Maxis v této sérii nepokračuje, mají totiž rozhodně své fanoušky. Ty se nyní pokouší uspokojit studio Monte Cristo se svým počinem, který si toho právě ze SimCity bere více než dost. Jak se Cities XL 2011 hraje, vám prozradíme v recenzi.

Žánr městských budovatelských strategií to nemá v posledních letech vůbec jednoduché. Wright vytvořil v roce 1989 legendární SimCity, které se dočkalo několika pokračování včetně zatím nejnovějšího SimCity 4 a datadisku na něj. Od jeho vydání ale také uplynulo pár let, během nichž se pokusilo prosadit pár konkurentů, v naprosté většině šlo ale o marné pokusy, jež skončily krachem. Logicky by se tak zdálo, že tento žánr potřebuje razantní změnu. Tvůrci ze studia Monte Cristo loni přišli s dost přelomovým projektem Cities XL, které mělo být prvním a dost ambiciózním SimCity v masivním online podání. Nápad to nebyl vůbec špatný, potvrdila se ale známá věc, že dobrý nápad ještě vůbec neznamená úspěch.

Nakonec byl tedy provoz Cities XL záhy po spuštění také ukončen, servery vypnuty a do herních análů se mohla zapsat další MMO, která prostě neuspěla a skončila krachem. Musíme ale uznat, že hra nebyla až tak marná co se týkalo hratelnosti, problém byl spíše ve zpracování online funkcí a možností. A tak nás ani nepřekvapilo, když tvůrci letos začátkem léta oznámili nový díl, tentokrát už jako pouhou offline hru pro jednoho. Hned po jejím prvním spuštění jsem si skutečně připadal jako v původním originále, všechno vypadá prakticky stejně, jen chybí jakékoli slovíčko online a jste na všechno sami. Jak se Cities XL 2011 hraje, s jakými dalšími změnami a novinkami tvůrci přišli? O tom si budeme povídat na následujících řádcích.

Po zahájení hry se díváte na planetu připomínající Zemi, i když rozložení pevniny, moří a oceánů není stejné. Na celé této planetě naleznete puntíky připomínající možná místa pro založení nového města. Většinou jsou vždycky tři čtyři u sebe, protože pro celou hru je dost stěžejní propojení a obchodování mezi vícero různými městy. Právě to mělo být nejdůležitější online funkcí a nyní, když toto úplně chybí, můžete prostě jen obchodovat mezi dvěma a více různými městy, všechny jsou ale jen a jen vaše. Když už se dostanete na podrobnější mapu, čeká vás konečně stavební a budovatelská část. Takže hurá stavět první silnici a kolem ní vyznačovat zóny představující jednotlivé typy budov. Skutečně tento základ funguje naprosto stejně jako v Sim City, i když celá řada faktorů je tady propracovanějších. Pro váš rozvoj jsou nejdůležitější hlavně obytné budovy, dělí se tady na tři typy podle vzdělanosti jejich obyvatel, každá navíc ještě na další tři podle hustoty zabydlení plochy (malý domek, velký dům a věžák). Všechny tyto možnosti se vám otevírají postupně s tím, jak se zvyšuje celková populace vašeho města. Při prvním hraní je tohle odblokovávání zábavné a hodně motivující. Bohužel když už stavíte několikáté město, čekali bychom, že budeme mít nějaké věci už od začátku, což tady neplatí. Vždycky prostě jedete hezky od nuly a jak se zvyšuje vaše populace, máte přístup k novým věcem.

Samozřejmě s pouhým stavěním obytných budov byste se daleko nedostali. Rázem se sem začínají stěhovat první obyvatelé a ti potřebují v především práci. Takže musíte stavět zase jiné zóny - třeba farmy nebo těžký průmysl pro zaměstnání nevzdělaných dělníků, kanceláře pro střední třídu a „řídící budovy" pro ty nejvzdělanější. Samozřejmě pak přichází i celá řada dalších potřeb a s tím zároveň příležitost konečně pořádně naplnit vaše finanční konto. Stavíte tak obchody, nebo konkrétní budovy pro zábavu obyvatel, jejich sportovní vyžití, ale i policii kvůli bezpečnosti, nemocnice, hasiče, atd. Však to každý fanoušek podobných budovatelských strategií (nebo spíše městských simulátorů) dobře zná. V Cities XL 2011 všechno funguje přesně tak, jak byste čekali a jak jsme zvyklí z jiných her. K žádnému překvapení nakonec nedošlo.

Celá hra nabízí dost propracovaný koloběh a provázanost všech faktorů. Podstatným faktem je, že nemáte v rámci jednoho města prakticky žádnou šanci uspokojit všechny potřeby jeho obyvatel. Ostatně funguje to tak i v reálném světě a bez obchodování a spolupráce s ostatními městy to daleko nedopracujete. Uveďme si příklad, vaše město se rozkládá na krásném prosluněném pobřeží oceánu. Takže se budete zaměřovat dejme tomu na turismus, můžete pěstovat dostatek potravy na farmách, není problém také přilákat do města nejvzdělanější lidi a trochu v ústraní můžete postavit i nějakou tu skládku a najdete vhodná místa pro získávání pitné vody. To je ale pouze část z toho, co všechno musíte řešit. Ostatně v tomto případě byste si sami pod sebou podkopali půdu pod nohama, pokud byste třeba do tohoto krásného, skoro až romantického města pyšnícího se krásnou přírodou a lákadly pro turisty, začali stavět ohromné zóny s těžkým průmyslem a k tomu ještě nějakou uhelnou elektrárnu. Doslova by vám to zasvinilo ovzduší a všechno budování výše popisovaného by přišlo vniveč. Navíc třeba se zde ani nenachází dostatečná úložiště ropy k produkci benzinu. To všechno jsou hlavní důvody a podněty pro obchodování. Takže něčeho produkujete přebytek, tak to „vyměníte" za to, čeho máte zase nedostatek. V online hře to fungovalo docela dobře, tady je problém, že musíte mít zároveň sami postavená nějaká jiná města, abyste s nimi mohli obchodovat. Ve skutečnosti tak nejde jedno město vybudovat k dokonalosti, ale musíte se průběžně přepínat mezi několika různými a v každém se zaměřit na něco jiného.

Docela zklamáni jsme fungováním ekonomiky. V tomto směru totiž hra spíše vůbec nefunguje. Jednak při stavění města, druhak pak během popisovaného obchodování. Většinou při stavění nenarazíte na problémy s financemi a po dost krátké době jsme se dostali do takové pohody, že nebylo potřeba vůbec šetřit a peníze přiskakovaly na účet takovou rychlostí, až jsme je nestačili utrácet. Obchodování se surovinami probíhá pomocí tzv. tokenů. Takže skutečně spíše jen barterujete něco za něco, než že bychom mohli mluvit o přímém obchodování. Pokud byste tedy čekali nějakou budovatelsko-ekonomickou simulaci, jste na omylu, tady skoro jenom budujete a stavíte.

Už jsme zmínili celou řadu faktorů, o něž se musíte starat. Ale je toho ještě o poznání více. Abyste měli nad vším jasný přehled, nabízí se celá řada tabulek a především barevně odlišených schémat města, skrz které poznáte, jak jste na tom v určitém odvětví. Jak vaše město roste, dost rychle se stává nemalým problémem dopravní situace. Hned od začátku tedy dobře rozmýšlejte hlavně prostor na velké silnice, aby to se zácpami nevypadalo jako v Praze. Kvalitní dopravní infrastruktura je totiž základem úspěchu v reálu, ale i v Cities XL 2011.

Novinek opravdu není příliš. Oproti minulému dílu jsou vylepšení spíše kosmetického rázu a musím se přiznat, že se mi docela těžko hledaly. Přeci jen po roce už nepoznáte, jaké drobnosti tady přibyly navíc. Základní kostra ale funguje úplně stejně, ba naopak toho Cities XL 2011 obsahuje méně než jeho předchůdce - multiplayerový kód totiž úplně zmizel a o ten jsme ochuzeni. Dočkali jsme se tak drobností jako jsou různé nové stavby, ale tvůrci také vyladili dílčí spojitosti tak, aby byla celá hra ještě uhlazenější a lépe fungující.

Po grafické stránce také nedošlo k žádným výraznějším změnám či vylepšením. Přesto hra vypadá hodně slušně a nemusí se za svůj grafický kabátek stydět. Na poměry tohoto žánru nabízí hezké a při velkém přiblížení i kvalitní a detailní zpracování. Ostatně podívejte se sami na okolní obrázky. Právě grafiku bychom v podání tohoto studia nečekali takto propracovanou, možná škoda, že raději nezapracovali víc na hratelnosti.

Velké množství inovací jsme ani neočekávali. Tvůrci věnovali hodně času a financí vývoji původní hry, ta v online podání zklamala, a tak přicházejí s offline variantou. O té nemůžeme říci, že by nebyla zábavná, ale možná chtělo hru ještě trošku více upravit pro potřeby hraní pouze jednoho hráče. Dokázali bychom si třeba představit, že by počítač také stavěl různá města po zemi, s nimiž byste mohli alespoň obchodovat stejně, jako tomu bylo při online hraní. Nakonec nás Cities XL 2011 docela bavilo, bohužel né příliš dlouho. Při budování prvního druhého města si určitě všichni fanoušci tohoto žánru přijdou na své, objevování a odemykání nových možností dokáže zaujmout. Bohužel tohle posléze odpadá, prokouknete všechny mechanizmy a s tím mizí většina zábavy. Všichni příznivci Sim City si chvíli přijdou na své, ale těžko mluvit o tom, že by hra byla úplným nástupcem slavné série. 70 %