Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Nechal se vystřelit v malém letadle jako puma. Měl zlomená žebra a neměl padák. Ani na minutu si nepřipustil, že by se tento pokus nepovedl. A nakonec jako první překonal onu legendární hranici zvuku. To byl Chuck Yeager.

                 Chuck Yeager – muž, který prolomil zvukovou bariéru

 

 

 

 

Psal se rok 1947 a u amerického letectva byl připravován supertajný pokus. Týkal se překonání zvukové bariéry. Nadřízení z letectva ukázali na Charlese Yeagera, přezdívaného Chuck a na letadlo Bell X-1, které se svojí délkou 9,5 metru a s rozpětím křídel 8,5 metru nebylo nic moc velkou krasavicí. A přesto se Chuck s tímto raketovým letadlem prořítil za hranici zvukové bariéry rychlostí 1126 km/h. Příběh muže, který pojmenoval každé své letadlo po své manželce Glennis, protože byla jeho talismanem a nejdražší osobou na světě, si můžete nyní přečíst.

 

                                         

 

 

Dva dny před tímto pokusem si Chuck vyrazil na vyjížďku na koni. Co čert nechtěl, Chuck spadl a zůstal v bezvědomí. Při pádu si zlomil dvě žebra, takže pokus byl v ohrožení. I když mu jeho kamarád zvěrolékař druhý den žebra obvázal, nemohl tento kapitán amerického letectva bolestí skoro ani dýchat. Ještě horší bylo, že nemohl hýbat pravou paží. Co teď? Chuckovi bylo až moc jasné, že pokud by se o jeho zranění dozvěděl někdo ze základny, bude pokus odložen. A pokus byl naplánovaný na 14. října 1947 – kapitán rozhodl – poletí.

 

Na pokus čekalo i oranžové letadlo Bell X-1. To mělo být vypuštěno z pumovnice letadla Boeing B-29 Superfortress a po krátkém bezmotorovém letu mělo začít stoupat. Úkol kapitána Yeagera nebyl v jeho momentálním stavu zrovna moc lehký. Musel nejdříve sešplhat po krátkém žebříku, který vedl z letadla B-29, do miniaturní kabiny X-1. Když už byl v kabině, měla se za ním spustit dvířka na odnímatelném laně. A v tuto chvíli přišel právě ten těžký úkol. Kapitán měl tyto dvířka zavřít pravou rukou. Úkol snadný i pro malé dítě, ale pro dospělého muže, který má zlomená dvě žebra a pravou ruku téměř nepohyblivou, to byl úkol nadlidský. Chuckovo kolega, letecký inženýr Jack Ridley, přece nemohl nechat svého kamaráda na holičkách. A tak přemýšlel, až dostal spásný nápad – co kdyby Chuck zavřel dvířka levou rukou a to za pomoci nějaké tyče. Tak se tito dva spiklenci vydali po hangáru, až našli koště. Výborná věc na zametání a jako pomůcka při překonání zvukové bariéry také. Jack uřízl přibližně 30 centimetrů a tento kousek pasoval do dvířek, jako by tam odjakživa patřil. Pak vlezl Chuck do kabiny a raději jeho funkčnost několikrát vyzkoušel. Zjistil, že násadu ovládá levou rukou celkem dobře a dvířka dokáže v pohodě zamknout. Nyní už nic nebránilo v tom pokus uskutečnit.

 

                 

 

Nastal den D. 14. října v 8 hodin ráno odstartovalo B-29 z letecké základny v Mohavské poušti. Bombardér nesl jak letadlo X-1, tak Chucka Yeagera. Kapitán Yeager, kterému bylo v té době 24 let a mohl se pochlubit už mnohými vyznamenáními, trpěl velkou bolestí. Ale to by nebyl válečný pilot, aby své zranění nenesl optimisticky. V oranžovém raketovém letadle odlétal bezpočet hodin a hodně usiloval o to, aby se stal prvním člověkem, který překoná rychlost zvuku. Jen pro představu – u hladiny moře je to něco kolem 1220 kilometrů v hodině. Se stoupající nadmořskou výškou se pak rychlost zvuku snižuje. Kapitán Yeager plánoval, že poletí ve výšce 12 200 metrů nad mořem a rychlost jeho letadla by mohla být přibližně 1126 kilometrů v hodině.

 

Číslo, které vyjadřuje rychlost letadla v porovnání s rychlostí zvuku, se nazývá Machovo. Název má po rakouském fyzikovi Ernstu Machovi, ale to určitě každý moc dobře zná ze školních lavic. A z filmů známe, že letadlo letící právě rychlostí zvuku dosahuje jednoho Machu. Letadla, která nejsou dobře postavena právě pro lety nad rychlost zvuku, mají pak problém s rozkmitáváním křídel a trupu rázovými vlnami. Proudění vzduchu okolo letadla přestane být při jednom Machu stabilní a třesení letadla vede ke ztrátě stability a letadlo přestává být řiditelné. Takže oranžové letadlo X-1 mělo aerodynamický trup a proudnicové tvary. Předpokládalo se, že se právě těmto problémům vyhne. Na druhou stranu ale letadlo zase projevovalo nebezpečnost v tom, že  velmi prudce zmítalo s pilotem a Chuckovi v těsné kabině hrozil těžký úraz hlavy i s možným následkem bezvědomí. Proto Chuck nosil ještě přes leteckou přilbu velkou koženou helmu na americký fotbal.

 

 


Letadlo B-29 se konečně přibližovalo k nadmořské výšce 2100 metrů a tak se kapitán vydal směrem k pumovnici. A z ní se spustil po žebříku do kabinky letadla X-1. Když si sedl do sedačky, zlomenou násadou od koštěte zavřel horní víko. V kabině byl neuvěřitelně ledový vzduch. Chuck si musel v rukavicích nasadit kyslíkovou masku. Seděl v nejstudenějším letadle na světě. To, co ho v kabině tak strašně podmrazovalo, byly stovky litrů tekutého kyslíku – paliva, které bylo uloženo přímo za jeho zády a to při teplotě mínus 182 stupňů. K dispozici neměl žádné topení, žádný rozmrazovač, žádný zahřívač. Nyní musel na čtvrthodinky zatnout zuby a soustředit se jen na svůj úkol. Že sedí v mrazícím boxu si prostě nesměl uvědomovat.

 

             

 

B-29 letělo už ve výšce 4600 metrů a pořád stoupalo. Když bylo ve výšce 6100 metrů, začal pilot – major Bob Cardenas – pomalu odpočítávat. …pět, čtyři, tři, dva, jedna…odhoz! Pak zmáčkl na tlačítko, s letadlem X-1 to pořádně cuklo, jak se uvolnilo a začalo samo padat prostorem, přední částí vzhůru. Samovolný pád trval něco kolem 150 metrů a pak konečně získal nad letadlem Chuck kontrolu. První, co udělal, bylo, že sklonil příď dolů a zažehl všechny čtyři komory. V tu chvíli měl dost velký strach – palivo by totiž mohlo při zážehu vybouchnout a z letadla i z něj by nezbylo vůbec nic, co by stálo za slovo. Vše ale proběhlo přesně tak, jak mělo a letadlo X-1 začalo nasávat tunu paliva za minutu.

 

Kapitán Yeager už se svým letadlem stoupal rychlostí 0,88 Machu a X-1 se začala třást. Ale Chuck věděl, co má dělat a tak zapnul stabilizační zařízení a letadlo se ve výšce 11 000 metrů uklidnilo. Pak vypnul dvě komory raketového motoru a když byl ve výšce 12 200 metrů, stoupal už rychlostí Mach 0,92. Na další vyrovnání letadla došlo ve výšce 12 800 metrů. V tu chvíli spustil třetí komoru raketového motoru a dostal se na rychlost Mach 0,96. Vše šlo podle plánu a rychlost stále stoupala.

Jak později popisoval sám kapitán Yeager, vše šlo jako po másle. Když letěl nadzvukovou rychlostí, byl let tak klidný, že by při tom mohla jeho babička klidně štrikovat ponožky a ještě k tomu popíjet kafíčko. Když byla hranice zvuku překonána, začal Chuck letadlo zpomalovat. Po všech těch obavách, co měli lidé kolem něj a i on sám, se nakonec ukázalo, že překonat hranici zvukové bariéry je jako poklidná jízda po dálnici. Snad jen o trochu rychlejší.

 

 

 

 

Před přistáním odhodil kapitán zbývající palivo – to aby se předešlo možnému výbuchu – a za 7 minut už letadlo sedělo na dně vyschlého jezera. Kapitán Yeager alias Kája otevřel lidem cestu k dalším leteckým a vesmírným výzkumům.

Stal se hrdinou dne. A nejenom hrdinou dne, stal se nejslavnějším zkušebním pilotem všech dob. Ve své době byl tento pokus úplné šílenství. V očích dnešního člověka to byl jednoznačný hazard se životem. X-1 bylo vlastně jen takové oranžové torpédo s motory, kde katapultovat se v nebezpečí bylo absolutně nemožné – ostrá křídla by pilota rozsekala na kousky. A padák? Nad tím by se kapitán jen pousmál. K čemu padák, vždyť vše bylo přece dopředu dobře naplánované a pokus se povedl na výbornou. A jeho slova popisující první okamžiky po přistání hovoří opravdu za vše…,,Stal jsem se hrdinou dne. Jako obvykle pro mě přijely hasičské vozy a jako obvykle jsem cestu k hangáru absolvoval s hasičským náčelníkem. To teplé pouštní slunce mi opravdu dělalo dobře. Ale žebra mě bolela.“

 

 

      

 

 

              

 

 

 

zdroje:http://en.wikipedia.org/wiki/Chuck_Yeager   http://tn.nova.cz/magazin/historie/kalendarium/chuck-yeager-legendarni-pilot-ktery-prekonal-legendarni-hranici.html

Další články z této sekce...

ANKETA

Víte, kolik Machů má první kosmická rychlost u Země?

Celkem: 225 hlasů

V této anketě jste již hlasovali.

Buď jste v této anketě již hlasovali, nebo hlasoval někdo se stejnou IP adresou. Pokud chcete hlasovat, zaregistrujte se prosím.

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

BlogyProfil blogu
xD
* Založen: 13.4.2009 12:48:02
* BlogRank: 6,39
* Přístupů: 2 440 910
* RSS: RSS zdroj
Redakce blogu

REDAKCE BLOGU

Celkem redaktorů: 1
Toplist