Mazda RX-7 1978 - 1985

Typ Mazda RX-7 s Wankelovým motorem, s velkou výkonností a ve své kategorii nejůspěšnější na světě, byla prvním automobilem řady RX, u kterého se využívala kombinace vysoké účinnosti motoru s kroužkovým pohybem pístu připomínajícím poháněcí soustavu turbíny a úrovně celkového ovládání vozu kategorie GT.

Tento automobil se tak stal pro Mazdu základem úspěchu zvláště ve Spojených státech. Bylo jich vyrobeno víc neý půl milionu.

 

 

V šedesátých letech měl motor s krouživým pístem pro svůj klidný chod a poměrně malý počet pohyblivých částí daleko větší ohlas než běžný motor s vratným pohybem pístu. Mezi nedostatky se však řadila větší spotřeba paliva a oleje, vysoký obsah škodlivin ve výfukových plynech i problémy s utěsněním vrcholů rotoru. Bylo jisté, že jejich vyřešení by si vyžádalo velmi dlouhý čas. Německý koncern NSU vlastnil licenci na výrobu Wankelova motoru, ale v roce 1961 ji odkoupila japonská společnost Mazda ze seskupení Toyo Kogyo, která používala tento motor ještě dlouhou dobu potom, co jej firma NSU přestala vyrábět. Dnes zůstává tato firma jediným výrobcem automobilů s motorem s krouživým pístem.

 

 

Počáteční představy

První ovoce výzkumu přinesl rok 1967 v podobě kupé 1105. Nebyl to jenom první automobil Mazdy s motorem s krouživým pístem, byl to také první automobil na světě, u kterého byla použita poháněcí soustava se dvěma rotory. Předběhl tak o několik týdnů skvělý sedan NSU Ro80, poháněný podobnou soustavou. Následujícího roku přišla Mazda s poněkud nevýrazným sedanem R100, rovněž s motorem Wankel. po něm přišlo několik podobně fádních typů RX. Obrat nastal až v roce 1978, kdy se na scéně objevil typ RX-7, pohledné kupé, které lehce dosahovalo rychlosti 201km/h.

 

 

 

Typ RX-7 se zcela nepokrytě zaměřil na obsazení stejných trhů jako vozy Datsun 280Z a Porsche 924. Elegantní kopé RX-7 s výklopnou zadní stěnou a s velice příznivou hodnotou součinitele odporu vzduchu 0,32 se stalo z tohoto hlediska nejlépe řešeným automobilem své doby. Pod nízkou kapotou byl zabudován motor s dvojicí krouživých pístů a s norminálním objemem 2,3litru. Nesl osnačení typ 12A a byl další vývojovou fází soustav použitých u jiných automobilů firmy Mazda. U motoru vozu RX-7 byla nejdůležitější těsnění vrcholů trojúhelníkových rotorů vyrobena z litiny odolné proti opotřebení místo z uhlíku, jenž se používal dříve. Motor byl osazen jediným spádovým karburátorem se čtyřmi plovákovými komoramy a měl výkon 75kW při 6000 ot/min. Přenos výkonu na tuhou zadní nápravu obstarávala pětistupňová převodovka s přímým řazením; samočinná převodovka se dodávala na objednávku. Zavěšení vpředu využívalo vzpěr MacPherson a rovněž vpředu byly použity kotoučové brzdy.

 

 

Zpočátku byl vůz RX-7 na trhu pouze v Japonsku a ve Spojených státech a do Velké Británie se dostal až ke konci roku 1979. Dostalo se mu všeobecného uznání za výkonnost při zryhlení z O na 96 km/h za přibližně 9 sec. Rovněž ovládání vozu sklízelo obdiv. Obavy z použití nekonvenčního typu motoru se povětšině rozptýlily, když se ukázalo, že tato poháněcí soustava potřebovala pro ujetí více než 161 000 km pouze běžnou údržbu. Řidiči potvrdily, že jednotka s dvojicí krouživých pístů běží tišeji se zvyšujícími se otáčkamy. Tento úkaz byl tak zavádějící, že vůz RX-7 byl vybaven varovným zvukovým signálem, která se spouštěl při překročení 6000 ot/min. Již méně vítané byly ale stížnosti na tuhé řízení s vysokou spotřebou paliva.

 

 

V roce 1981 automobil nedoznal žádných podstatných změn, i když byla příď tvarově obměněna a na zádi se objevil spoiler. Kotoučové brzdy byly použity i na zadních kolech a okna byla elektricky ovládána. V roce 1984 byla na trh uvedena verze o výkonu 119kW s přeplňovaným turbodmychadlem, určená pro americký trh. V roce 1985 se tento typ přestal vyrábět a byl nahrazen novou a větší verzí stejného jména RX-7.

 

 

 Mazda RX-7

 

Délka:                                                   4293 mm


 

Šířka:                                                    1651 mm


 

Výška:                                                  1245 mm


 

Rozvor náprav:                                      2413 mm


 

Rozchod kol:                              vpředu: 1422 mm 

                                                      vzadu: 1397 mm


 

Pohotovostní hmotnost:                          1 066 kg


 

Motor:                                             Wankelův motor s dvojicí krouživých pístů 2 x 573mm 

                                                          Objem 2292ccm,

                                                          Kompresní poměr 9,4:1

                                                         Největší výkon 75 kW/6000ot/min

                                                         Největší točivý moment 142 N.m/4000ot/min


 

Převodovka:                                   Pětistupňová s přímým řazením nebo třístupňová samočinná


 

Pohon:                                           Zadních kol


 

Nápravy:                             přední : Se vzpěrami MacPherson

                                              zadní : Tuhá náprava s vinutými pružinami


 

Největší rychlost:                            201km/h


 

Zrychlení z 0 na 96km/h:                  8,95 sec


 

Počet vyrobených kusů :                570 500

 

 

Komentáře(12)