Škoda Favorit

Škoda Favorit je nestárnoucí legenda, která po našich silnicích jezdí ještě dnes a to v hojném počtu.

Škoda Favorit

 

   

 

Škodu Favorit zná opravdu každý. Je to malé, nápadité a i dnes designově velmi vydařené auto. Vyrábělo se v letech 1988-95. Během doby výroby tohoto krasavce jsme se dočkali několika způsobů provedení, ke kterým patří klasický a nejznámější hatchback, combi (Forman) a pick-up. Poté jsou tu prototypy jako například sedan nebo coupe.

 

Automobil Škoda Favorit byl oficiálně představen na strojírenském veletrhu v Brně roku 1987. Je to nástupnický model po Škodě 742, který pro tuzemsko představoval obrovský technologický skok kupředu. Je to jedno z prvních aut, které bylo schopné konkurovat automobilům ze zahraničí. Ještě dnes jej můžeme v zahraničí spatřit. Favorit byl zkrátka tak úspěšný, že poptávka po něm hluboce přesahovala počet vyrobených modelů. Můžeme tedy hovořit o jednom z nejúspěšnějších českých automobilech všech dob.

 

Ještě před vznikem prvního Favoritu bylo v tehdejším světě v módě, že auta měla pod kapotou příčně uložený motor a náhon na přední kola. Jedním z důvodů bylo, že taková auta dosahovala oproti jiným modelům podstatně menší rozměrů a tedy samozřejmě i hmotnosti. Škodovka vyjednávala se zahraničními automobilkami, jako jsou Renault nebo Fiat, o koupi licence a předloh pro vyrábění takovýchto vozů. Jenže jednání se nevyvedlo (díky bohu, kdo ví, jak by jinak Favorit vypadal) a tak Škoda začala navrhovat svůj první hatchback po svém.

 

 

Ono není až tak pravda, že Škoda dělala na autě sama. Vlastně takových věcí najdete na autě hodně málo. Například karoserie. Při její tvorbě byla podepsána smlouva s italskou firmou Bertone. V roce 1983 tuto firmu navštívili pracovníci Škody, aby si prohlédly první návrhy nového automobilu. Na konci roku pak byla odeslána do České republiky maketa v měřítku 1:1, přičemž karoserie byla hotova na silvestra následujícího roku.

 

To nejdůležitější, co dělá auto autem je však motor. Dobové dokumenty tvrdí, že měl být převzán ze Škody 120, jenomže na rok 1983 byly přijaty nové emisní normy, které zahrnovaly používání bezolovnatého benzínu a začala éra elektronických karburátorů a katalyzátorů. Na takový druh paliva nebyl tento motor vůbec stavěn, proto musela Škoda provést četné úpravy. Ani na to však nebyla sama, protože jim hodně pomohlo německé Porsche, které pomohlo motor odhlučnit a zavěsit. Ano, je to tak. Porsche stálo u zrodu Favoritu.

 

Ještě tentýž rok začaly u Škodovky testy, na kterých automobily jezdily trasy i přes 150 000 km. Vedle konkurenčních automobilů, kterými byly Volkswagen Golf a Fiat Uno, si český Favorit nevedl vůbec špatně. Vývoj Favoritu stál celkem kolem 2.5 miliardy korun (představte si tuto částkuu v tehdejší době, kolik by to asi čítalo dnes). Automobilka po tomto kroku značně schudla a hledala nového partnera, který by jim k výrobě nového vozu pomohl. Tím se stal německý Volkswagen a roku 1988 začíná sériová výroba Škody Favorit.

 

   

 

Favorit ve verzi hatchback měl obrovský úspěch, což dokazuje i počet aut, který jezdí dodnes. I tento fakt přispěl k tomu, že první Favorit ve verzi combi, pojemenovaný Škoda Forman spatřil světlo světa v roce 1990. Formanů bylo celkem vyrobeno kolem 220 000 kusů. Objem kufru měl dobrých 400 litrů a vyráběl se až do roku 1995, kdy jej, podobně jako Felicia Favorita, nahradila Škoda Felicia Combi.

 

Další užitkový vůz, který vycházel z klasického Favoritu byla Škoda Favorit Pick-up. Díly v něm použité byly téměř totožné s Favoritem, lákadlem tedy byl ohromě velký prostor v kufru. Tento prostor čítal 820 nebo 2380 litrů. Tento vůz samozřejmě nebyl určen širší veřejnosti, ale sloužil jako vůz ryze užitkovým a proto jich bylo vyrobeno "pouhých" 71 000 kusů.

 

Další verze Favoritu jsou spíše jen prototypy neuvedené do oběhu, vyjímečné vozy nebo takzvané domácí práce. Jeden z vyjímečných modelů, který stojí za zmínku je MTX Roadster. MTX Roadster byl něco jako coupe, které bylo opatřeno plátěnou střechou, po příplatku bylo možno přidat i střechu z laminátu. Roadster byl na tehdejší dobu vůz docela moderní, obsahoval totiž vymoženosti jako je centrální zamykání nebo elektrické ovládání oken. To vše za pouhých 300 000 korun (znovu vemte v potaz výši tehdejších platů a cen). Roadsterů MTX bylo vyrobeno celkem 200 kusů.

 

   

 

Dokonce byly vyrobeny dva Favority typu sedan. Ano, pouhé dva vozy, které byly o celých 200 kilogramů těžší než původní verze. Stejně jako všechny typy, součástkově vychází z hatchback verze. Dalším prototypem je pravé coupe Škody Favorit. V této verzi byl vyroben jediný vůz, který dostal béžovou barvu a v nynější době je vystaven v muzeu Škody v Mladé Boleslavy.

 

Škoda Favorit velmi ovlivnila českou ekonomiku i tehdejší a budoucí automobilové trendy. Nástupce Favorita, Škoda Felicia vycházela z podobného motoru, jenže je zde už použitá modernější a aerodynamičtější karoserie. Když sečteme všechny typy, vyjde nám úctyhodné číslo kolem 1.1 milionu vyrobených automobilů, což je na tehdejší poptávku a dobu hodně dobré. I přes toto vysoké číslo bylo Favoritů na silnicích málo a automobilka neobšťastnila všechny zákazníky.

 

 


 

Komentáře(23)