The Elder Scrolls

... dělejte cokoliv chcete

 

Úvod do světa mýtů a legend

 

Dnes jsem si pro Vás připravil ohlédnutí za sérií PC her TES (The Elder Scrolls - Prastaré Svitky) od vývojářského týmu Bethesda Softworks. Série TES je žánrově 3D, first person, fantasy, akční, RPG hra (jediný rozdíl mezi TES a třeba WoW je, že TES je offline) se svým stylem skillování a levelování Vámi vybraného avatara, se kterým, jak je u těchto her zvykem, zachraňujete (v podobě válečníka, mága, zloděje nebo všeho dohromady) svět.

 

Celá série (čtyři plnohodnotné díly) se odehrává ve fantastickém císařství Tamriel, rozděleného na různé provincie. Každá provincie má svého původního obyvatele nebo chcete-li rasu, za kterou můžete hrát.

 

 

 

 

 

 

 


Humanoidi:

Black Marsh - Argoniánci   

-rasa ještěrů, specializacena magii a   

plížení, odolni vůči některým jedům a   

nemocem, schopni žít jak na souši tak pod vodou

 

 

 

Elsweyr - Khajitové

-humanoidní velké kočky, podobné 

od jaguárů až k tygrům; rychlý a

obratný národ; specializace hlavně

na plížení a loupení

 

 

High Rock - Orkové

-jedni z nelepších válečníků a kovářů 

v císařství; odolni vůči magii


 

 

Elfové:

Morrowind - Temní Elfové

-lhostejný, krutý národ elfů tmavé 

pleti; boj z blízka, na dálku jak lukem

tak pomocí destrukční magie;známí

také jako "Dunmeři", částečně odolni proti ohni


Valenwood - Lestní Elfové

-nejlepší lučištníci v císařství, velice

mrštní a hbití; povoláním hlavně

jako průzkumníci nebo zloději; známí

jako "Bosmeři"; odolni vůči nemocem

 

 

Summerset Isles - Vysocí Elfové

-"Altmeři"; prastarý národ, který

kulturně ovlivnil všechny ostatní; velice 

inteligentní a také arogantní stvoření;

snížená odolnost vůči ohni, elektickým šokům a mrazu


Lidé:

Cyrodiil - Imperiálové

-mistři přesvědčování, obchodování a 

diplomacie; velice dobrá lehká pěchota

 

 

Skyrim - Nordi

-zuřiví a houževnatí válečníci;

záliba v námořnictví; odolnost vůči

mrazu

 

 

 

Hammerfell - Redguardi

-válečníci tmavé pleti, stvořeni pro boj;

velká fyzická zdatnost

 

 

 

High Rock - Bretoni

-nejlepší mágové v císařství;

velká odolnost vůči cizí magii

 

 

 

 

 

Chapter One

 

ARENA

 

   

 

 

Vše začalo již v roce 1994, prvním dílem série Arena. Určitě někteří vzpomínají na DOSovské pixely velikosti buráku, které při rozlišení 320x200 opravdu nemohly být menší. Engine byl 3D, ovšem vše krom domů ve městech a krajiny, je řešeno tzv. "sprity". Sprit je 2D bitmapový obrázek, takže když začnete chodit kolem nějakého NPC, stromu, rostliny, atd., začne se za Vámi natáčet jako kytka za sluncem, stále se Vám bude zdát jako když stojíte právě tváří v tvář danému objektu. To je ovšem pohled z dnešní doby. V roce vydání byla Arena úchvatná RPG hra, s atmosférou, která se tenkrát dala krájet.


Po herní stránce je zde většina toho co známe třeba z Oblivionu:mimo hlavního příběhu je zde možné plnění úkolů pro různé frakce jako jsou Fighters Guild, Mages Guild, Thieves Guild nebo Dark Brotherhood. Obchodování, ukecávání NPCček a prolézání dungeonů (pro nezasvěcené - jeskyně, kobky, zkrátka vše co je pod zemským povrchem) Arena je také plná chyb. Ano, pověstná zabugovanost provází tuto herní sérii už od samého začátku. První verze Areny nešla kvůli chybějícím hlavním postavám ani dohrát. Naštěstí zde byl další bug, kterým se to dalo obejít a hru dokončit. Levelování vašeho avatara je zde však jiné než ho známe dnes. V Areně jste prostě sbírali XP a na určité hranici jste dosáhli nového levelu. Bylo jedno jestli mlácením, kouzlením, překecáváním nebo třeba loupením. Takže systém podobný tomu v Diablu. Ovšem herní plocha byla mnohem větší než v Morrowindu a Oblivionu, neb zahrnovala celý Tamriel. Co se týče zbraní a brnění je zde většina toho co známe dnes, snad krom Daedrické zbroje.

 

 

 

 

 

 

 

Na začátku příběhu Areny se probudíte jako vězeň v cele (nepřipomíná Vám to něco?). Po probuzení se Vám zjeví duch nejlepší žákyně hlavního císařova mága, aby Vám řekla, že její učitel císaře I všechny kolem něj poslal do nějaké jiné dimenze a uchvátil trůn. Je samozřejmě na Vás, abyste vylezli z vězení a něco s tím udělali. Prostě klasická záchrana světa, před hlavním záporákem.

 

Gameplay z Areny

 

 

 

 

 

 

 

Chapter Two

 

DAGGERFALL

 

 

 

 

Po Areně se čekalo dlouhé tři roky na pokračování. Po několika odkladech Daggerfall vyšel v roce 1997 a s ním přišlo mnoho změn. Ne však vychytání chyb ve hře. Daggerfall byl opět zabugovaný jak zákon káže a opět první verze hry nešla dohrát (přezdívka Buggerfall mluví za vše).


Po grafické stránce zde byl vylepšený engine z Areny, na kterém hra šlapala. Dalo se nově rozhlížet nahoru a dolů, domy již nebyly tak zoufale fádní a I "spritíky" pokročily - narozdíl od Areny byly sprity v Daggerfallu pečlivě renderované.


Herně se změnila zásadní věc a to jest levelování avatara. V Daggerfallu se skillovaly určité dovednosti jako třeba zacházení s čepelemi, plížení, destrukční magie atd. Když jste trénovali a trénovali své skilly, tak jste se vyskillovali až na další level a přidali jste si pár bodíků k Vašim atributům jako jsou síla, inteligence, obratnost, rychlost atd. Tento model je použit jak v Morrowindu tak v Oblivionu a doufám, že to tak zůstane I pro příští pokračování. Herní plocha zabírala opět celý Tamriel. Také jste si mohli koupit koně a jezdit na něm, nebo třeba dům, aby jste měli vždy kde složit hlavu. Co se týče potvůrek v Daggerfallu, tak se zde poprvé objevily Daedry (daemoni z jiné dimenze, někteří hodní, většinou však zlí) a s nimi Daedrické brnění - sen každého hráče se specializací na těžkou zbroj.

 

 

 

 

 

 

 

V příběhu šlo o mstu za vraždu krále Lysanda, který se jako duch poněkud nakrknul, vzal armádu nemrtvých a usadil se s ní ve městě Daggerfall. Vy při honbě za pomstou jste znovu našli ztracený artefakt Velké Numidium, které kdysi pomohlo císaři sjednotit nyní rozhádané provincie Tamrielu.

 

Trailer na Daggerfall

 

 

 

 


 


Intermezzo

 

V období mezi Daggerfallem a Morrowindem vyšly ještě dvě hry ze světa Elder Scrolls:

 

 

1. The Elder Scrolls Legends: Battlespire

 

Nějvětší propadák ze série TES vyšel na konci roku 1997. Propadák, protože Bethesda tři měsíce před vydáním Unrealu vyrukovala opět se "sprity" místo plně akcelerované grafiky a ani bugy neopustili svého hostitele. Herně probíhalo vše stejně, jen místo otevřeného světa jste měli předem naskriptované levely plné příšer, které jste museli projít.


Dějově se hra odehrává těsně před Arenou, kdy jako čerstvý žák Battlespiru (školy pro výcvik císařských stráží) čelíte hrozbě uchvatitele trůnu známého z Areny a daedrického boha Mehrunese Dagona (starý známý z oblivionu)


Gameplay z Battlespiru

 

 

 

2. The Elder Scrolls Adventures: Redguard

Rok1998 byl pro Bethesdu rokem hry vizuálně ala Tomb Rider. Redguard je opravdu taková Third person akční adventura s RPG prvky. Tedy vše se vrací do starých kolejí Areny a Daggerfallu (otevřený svět atd.) jen pohled na avatara je z třetí osoby a grafika leč opět trochu zastaralá je již plně akcelerovaná.


Tamriel je ve válce a Imperiálové z Cyrodiilu mlátí obyvatele všech ostatních provincií, za účelem získat hlavní slovo v císařství. Jednou z nejodolnějších provincií je Hammerfell, kde samozřejmě vy se svým Redguardským hrdinou mlátíte Imperiály za osvobození Vašeho kraje hlava nehlava.

 

Gameplay z Redguarda

 

 

 

 

 

Souhrně se tyto dva díly nepovažují za plnohodnotné nástupce Daggerfallu. To až příští pokračování.


Chapter Three


MORROWIND

 

 

 

 

Byla to vůbec moje první RPG hra tohoto typu a já z ní byl zkrátka "vyndanej". Ta grafika, ta volnost pohybu a rozhodování, těch dobře placených questů a těch dungeonů co jste mohli prolézt. Morrowind vyšel na konci roku 2001 a vizuálně konečně odpovídal době vydání, herní plocha se sice zmenšila jen na jednu provincii resp. morrowindský ostrov Vvardenfell, ale zato byl tento ostrov vykreslen v nádherné grafice, na kterou se opravdu dalo I dá dívat. A bugy? Pouze grafické a možná někde nějaký chybný questík se najde, takže od předchozích dílů značný pokrok.


S Morrowindem přišla velká novinka a to The Elder Scrolls: Construction Set. Tento prográmek dokázal vytvrořit nebo poupravit cokoliv ve hře, na co si jen vzpomenete. Chcete si vytvořit vlastní město nebo ostrov? Není problém. Chcete zvýšit sílu Vaší oblíbené zbraně? Do toho. Příjde Vám, že je ve městech a na cestách málo NPCček? Tak si nějaké přidělejte. Potřebujete nějakého obchodníka, který bude mít u sebe více penět než ostatní, abyste u něj mohli prodat I ty nejdražší zbraně a brnění? Máte možnost. Zkrátka Construction Set odstartoval mánii addonů a pluginů (souborů, které přidávají různě věci, questy, města, dungeony nebo NPC do hry) a v současnosti je jich pro Morrowind a Oblivion tolik, že byste pod nimi ani původní hru nepoznali.


Jinak je zde vše při starém. Opět si zvolíte svého avatara, vyberete mu skilly popřípadě přednastavené povolání a jdete zachraňovat svět. Jestli chcete jít po hlavní příběhové linii nebo jen tak plnit questy pro staré známe frakce (Fighters Guild, Mages Guild, atd.) anebo třeba pro obyčejné lidi co poktáte na svých cestách je uplně jedno, vše je jen a jen na Vás.

 

 

 

 

V příběhu jste opět vězeň, který byl deportován na ostrov Vvardenfell v provincii Morrowind, byl omilostněn a dostal za úkol se připojit k posádce císařovo elitních stráží Blades. Postupně se dovídáte, že původní obyvatelé ve Vás vidí reinkarnaci slavného hrdiny Nerevara. Vy jako nový hrdina musíte poslat zpátky do pekel padoucha Dagotha Ura, který by se svou armádou pekelníků rád, jak už to tak bývá, uchvátil celý Tamriel. Hádejte jak to celé dopadne.

 

Normální den v Morrowindu - moc povedené videjko

 

 

 

 


Dohrání Morrowindu za patnáct minut

 

 

 

 

 

K Morrowindu byli také poprvé diky onomu Construction setu vydány rovnou dva datadisky: Bloodmoon a Tribunal. (o nich se zde rozepisovat nebudu, stejně většina lidí text nečte a spíš se dívá na videa a obrázky)

 

 

Tribunal

    

 

 

 

 


Bloodmoon

 

 

 

 

 

 

 

Chapter four

 

OBLIVION

 

 

 

 

 

Tramtadadá. Přichází zlatý hřeb dnešního večera. Ano po včerejšku vždycky přišel dnešek a RPG od Bethesdy, krom Redguarda a Battlespiru, bylo v roce vydání vždy nejlepší. Oblivion pokračuje v tradici a řekl bych, (teď mě všichni gothikáři ubijou) že to je nejlepší hra na PC roku 2006. Naštěstí se zde bugy objevili ve stejné podobě jako v Morrowindu a samozřejmě nechybí ani Construction set.


Hra je více akční než předchozí díly a plně využívá fyzikálního enginu Havok, známého například z Half-Life 2, takže když sejmete na vrcholku kopce nějakého záporáka a budete ho chít obrat o jeho výbavu, nezbývá Vám nic jiného než se za jeho kutálející se mrtvolou vydat dolů po svahu. Oproti Morrowindu je zde malá změna v levelování. Zatímco v Morrowindu jste si ani náhodou nemohli dovolit vlézt na prvním levelu do nějaké jeskyně, nedej bože hrobky, v Oblivionu jste borci v podstatě od začátku. Důvodem je přizpůsobování okolí vaší úrovni (level scalling), tedy to že se všechny potvory i záporáci kolem Vás levelují spolu s Vámi. Tohle zjednodušení dělá z Oblivionu trochu arkádičku, což se některým líbí jiným zase ne, ale ten kdo trochu déle hrál Morrowinda, tak se systémem v Oblivionu určitě nesouhlasí. Tohle naštěstí řeší mod OOO (Oscuro's Oblivion Overhaul), který ze hry dělá celkem hardcore záležitost, ale není to nic co by se nedalo zvládnout. Herní prostor je větší než v Morrowindu, ačkoli se zase hraje pouze v jedné provincii a to v Cyrodiilu.

 

 

 

 


 

 

 

V příběhové linii se hlavní hrdina probouzí jako vězeň (už zase) v Imperial City (hlavním městě Tamrielu). Přes Vaši celu, která má tajný východ velikosti hrocha zrovna prchá císař se svou stráží před atentátníky z kultu Mythic Dawn, který uctívá boha a vládce Oblivionu (Tamrielské peklo) Mehrunese Dagona. Utěk nejvyjde a císař za pár minut páda sražen k zemi. Ještě předtím, než se to stane Vám dá Amulet Králu a řekne Vám, že musíte najit dědice trůnu jinak se za chvíli celý Tamriel bude smažit v pekle. Amulet Králů totiž přestal s císařovo smrtí působit a všude po Cyrodiilu se začly otevírat brány do světa Oblivionu a daedrických potvor je najednou plná provincie i plné císařství. Vy samozřejmě jako chrabrý hrdina všechno zařídíte a bude zase dobře. Je zde opět na Vás jestli se vydáte po hlavní linii od začátku (nedoporučuji) nebo se budete chtít stát obávaným šampionem v gladiátorské areně, velkým vůdcem Fighters Guildu nebo prostě jen tak půjdete s lukem a toulcem šípů do divočiny a budete lovit vysokou. Možnosti jsou obrovské a je jen a jen na Vás jak s nimi naložíte. Enjoy Playing!

 

Když porovnám TES IV: Oblivion s Gothicem 3, který vyšel o půl roku později než Oblivion a stejně na tom byl celkem dost bídně, tak je pro mě jednoznačný vítěz zástupce série TES. Mimochodem, doufám, že Gothikáři budou mé prohlášení brát s nadhledem.

 


Oblivion gameplay

 

 

 

Blbinky z Oblivionu:

 

Otrávené jablko

 

 

 

 


Pokud dosáhnete v gladiátrorské areně až na post Grand-Championa, začne Vám sloužit Adoring Fan (takovej bloňdatej Bosmer) je uplně jako stvořen pro dělání kravinek:

 

 

 

 

 

 

 

 

Domino Day - stojí za shlédnutí (construction set)

 

 

 

K Oblivionu také vyšly dva datadisky. První z nich Knights of the Nine je spíš takový balíček pluginů s novou frakcí, pro kterou děláte questy. Druhý z nich Shivering Isles je již plnohodnotný datadisk s vlastním světem (Mania a Dementia) a novým příběhem.

 

Shivering Isles trailer

 

 

 

 

Music

 

Série TES se může také pochlubit opravdu znamenitou hudbou jako doprovod ke hře. Zatímco hudba prvních dvou dílů série byla hodně na středověký způsob. Skladby v Morrowindu a Oblivionu by se spíš daly přirovnat k hudbě z Pána Prstenů.

 

Morrowind

 

 

 

Oblivion

 

        

 

 

Na závěr chci dodat, že Bethesda Softworks s vydáním Fallouta 3 počne připravovat další pokračování The Elder Scrolls a s tím začnou přípravy multiplayeru, který by v TES V měl být. Právě Multiplayeru se týká anketa tohoto článku.

 

Zdroj: bonusweb.cz; wikipedia a moje kebule

 

Komentáře(29)