Alpha Prime CZ

14.12.06, 00:00, autor: Ammoni@c, rubrika: Herní sekce - Recenze
Což takhle dát si trochu sci-fi? Proběhnout se po cizí planetě, skolit pár robíků, odhalit několik podivných tajemství a hlavně uchránit si svůj život. Pokud vás zajímá odpověď na otázku, jak se povedla nová akční střílečka od českých tvůrců, jste na správném místě.
Když se před nedávnem objevila demoverze [442MB], zahrál jsem si ji s nebývalou chutí a nadchla mě. Přece jen pořád ještě nevychází z českých luhů a hájů tolik her a každý nový přírůstek je třeba uvítat s radostí a očekáváním. Po nedávném poměrně chladném přijetí Armed Assault se k nám dostává nová hra, která je ovšem svým zaměřením a stylem z úplně jiného soudku a zaujme převážně hráče, které Arma naprosto neoslovuje. Její název je Alpha Prime, vytvořili ji v týmu Black Element Software a jde se čistou a nefalšovanou akční sci-fi střílečku.

U podobných her není příběh zase tak běžnou záležitostí a dá se říci, že jeho absence není pokládána až za takový nedostatek. Naštěstí čeští vývojáři zvolili jiný přístup a dějová linie tvoří docela solidní síť, která je protkána celou hrou. Na základní myšlence příběhu se dokonce podílel Ondřej Neff, velká osobnost české sci-fi literatury. Nebudu prozrazovat o co všechno v ději půjde, takže jen začátek. Hlavní hrdina si vesele pochlastává v baru, když se objeví jeho bývalá přítelkyně, která se má za několik dnů vdávat za svého nového přítele. Z rozhovoru vyplyne, že se nejedná o náhodnou návštěvu, ale že potřebuje významnou pomoc. Zachránit jejího součastného přítele, který uvízl kdesi v dolech na Alpha Prime a riskovat tak holý život. No řekněte, kdo z vás by něco podobného podstoupil a rovnou s ní nevymetl podlahu. Mno, ale náš hlavní hrdina je charakter, takže sedne do kosmického modulu a vydá se vstříc nebezpečí.

Dějová linie naštěstí není hnána vpřed jen mezi levely v intrech, ale mnohokrát během hraní vás kontaktuje několik dalších postav, které svým jednáním posunou děj zase o kousek dál. Postupně zjišťujete, že s historkou co vám byla v baru naservírována, nebude všechno úplně košer a pomalu budete objevovat co se to tam sakra děje a proč všichni pořád melou cosi o tajemném Glomarovu srdci. Z postav stojí za speciální zmínku mírně zbabělý Ital, jehož slovní projev prostě nemá chybu a velmi často mi při jeho účinkování na monitoru cukalo v koutcích, což se mi při sledování intra pěkně dlouho nestalo. Koncovka CZ v názvu neznamená, že by hra byla v češtině kompletně. České jsou „pouze“ titulky, což v tomto případě a vzhledem k hodně kvalitnímu dabingu nikomu vadit nebude. Překlad je proveden hodně citlivě, někdy se mírně odchyluje od toho co postavy říkají, což bývá i proto, aby některé vtípky vyzněly lépe.

Dostáváme se k samotnému hraní. Rozjezd je trošku pomalejší, ale to podle mě zase tolik nevadí, hráč se alespoň postupně dostane do hry. Ta začíná ztroskotáním vesmírného modulu, takže začínáme na povrchu planety, beze zbraní a kyslíku. Ten se musí při pohybu venku v pravidelných intervalech doplňovat ze speciálního kontejneru umístěného na stěně. Vnáší to do hry mírný taktický prvek, kdy naše počínání a hlavně souboje venku musíme plánovat dopředu a třeba schovávání někde v temném rohu nepřipadá v úvahu, alespoň ne moc dlouho. Hlavní činností ve hře jsou ovšem souboje. Nepřáteli nám jsou hlavně strážní roboti, později i speciální jednotky nebo třeba technici. A jsme u hlavního „problému“ celé hry a tím je zatraceně velká obtížnost. Nevím co si autoři představují pod pojmem jednoduchá, ale pro mě to znamená, že je jednoduché a snadné hrou projít, což ovšem není pravda. Znalý a zkušený hráč to nebude vnímat tak palčivě, ale nedokážu si představit, jak by se u hraní tvářil tatík, co k počítači sedne jednou za měsíc. Jak je známo, hlavní prodeje a tržby většinou nedělají hardcore hráči, kteří s rukou na myši i spí. Na normal obtížnost, na kterou jsem hrál, je pak situace ještě složitější. Místnost kde je několik silných a ozbrojených nepřátel v podstatě není možné překonat hned napoprvé a většinu jsem jich dělal hned několikrát. Postupem času se to stává docela frustrujícím zážitkem a i když vás něco nutí hrát a dostat se dál, časté opakování některých úrovní a load-save maraton zážitek ze hry kazí. Co dál rozhodně zamrzí je i nepřítomnost multiplayeru, to je věc která se v dnešní době neodpouští a projeví se negativně v konečném hodnocení.

Nepřátelé jsou velmi silní a hlavně pobrali docela hodně inteligence. Dost často se utíkají schovat, vykukují za rohem, ostřelují vás za běhu atd. Umělá inteligence se tedy rozhodně povedla a často budete skřípět zuby jak moc. Dokonce mě překvapilo, že některé jednotky, když od vás běží pryč, ještě se otočí a přes rameno vás stihnou ostřelovat. Málokoho pak jde zabít na jednu ránu, třeba i takovou střelu z brokovnice na pár metrů ustojí téměř všichni. Kulek ze samopalu je potřeba více než desítka, což v souvislosti s tím, že se do vás roboti i speciální jednotky trefují velmi přesně, jen podtrhuje předchozí odstavec o obtížnosti. Usnadnit nám to pak má zajímavá hackerská pomůcka. Jde o malé zařízení – počítač, který umí prolomit ochranu některých zařízení a strojů. Můžete se třeba napojit na kamery před vstupem do místnosti a podívat se, kde jsou rozmístění nepřátelé. Díky tomu můžete v některých místnostech odpálit ventily na potrubí právě ve chvíli, kdy kolem nepřítel prochází a ušetřit tak pár kulek, kterých občas bývá po čertech málo. Další jeho funkcí je ovládání některých strojů, jako je třeba jeřáb nebo vysokozdvižný vozík. Ostatně činnost s ním je jedna z mála, která by se dala pokládat za logický úkol. Dalším usnadněním je sbírání přípravku s názvem Hubbardium, které dokáže zrychlit organismus. Pokud ho máme k dispozici, můžeme si ho libovolně dávkovat a zapínat tak vlastně Bullet Time effekt. Přípravku ovšem není zase tolik a jeho zásoba ubývá velmi rychle, takže jeho použití je spíše okrajovou záležitostí, když už opravdu není jiná možnost a zásoba zdraví je povážlivě tenká.

Pořádné zbraně patří ke koření každé fpsky. Tak co máme k dispozici v Alpha Prime? Jako chladná zbraň je tu kladivo, kterému se v podstatě nedostane využití. Dále pistole, která najde uplatnění hlavně v počátečních fázích hry a později je díky zdatnosti nepřátel téměř nepoužitelná. Brokovnice bude jistě miláček, který najde uplatnění hlavně na blízko a v menších místnostech. Samopal, který má rotační hlaveň je v podstatě hlavní zbraní celé hry a naplnění své zhoubné činnosti najde na střední vzdálenost. Na dálku tu máme ostřelovací pušku, která nemá klasickou optiku, ale displej podobný těm u videokamer. Granátomet je sice silná zbraň, ale vzhledem k mizivému množství střeliva se k práci dostane jen několikrát. Poslední je plamenomet, který sice krásně vypadá, ale s jeho použitím už je to daleko horší a slouží spíš k zastrašení nepřátel, kteří nechtějí skončit jako pečené prase na grilu. Úplnou tečku tvoří granáty, které najdou použití hlavně v případě, kdy mají nepřátelé potřebu se sdružovat do skupinek.

Design úrovní je docela zajímavý, i když co interesantního chcete vymyslet v komplexu planetární základny. Je tedy alespoň vidět snaha autorů, aby každá místnost byla něčím zajímavá a nepůsobila pocitem prázdnosti. V podstatě každou volnou věc můžete vzít do ruky a přenést na jiné místo nebo když do ní strčíte prostě spadne. To jen přispívá k větší reálnosti prostředí a někdy je i důležité pro další postup ve hře – to když třeba musíte najít a přenést nové baterie ke generátoru. Obrovskou pochvalu zaslouží engine, který je dílem českých vývojářů a velmi pozitivně mě překvapil. Podporuje moderní efekty a velmi často kouzlí úžasné scenérie. Náročností na hardware pak hra patří k tomu střednímu, na co jsme zvyklí. Na Athlonu XP3000+, 2GB RAM, Radeon X850XT-250 jsem dosahoval kolem 60-70FPS. V některých částech hry, hlavně venku je ale náročnost podstatně vyšší, framerate občas padalo až k hodnotě 20FPS.

Jsme na konci dnešní recenze. Alpha Prime mě příjemně překvapil a vyklubal se v dobře hratelnou a zábavnou střílečku, která ovšem nepřináší nic nového, jen dobře kombinuje známé věci z jiných her. Pro mnohé hráče pak bude překážkou k vychutnání si výborné grafiky velká obtížnost a rozhodně zamrzí nepřítomnost multiplayeru. Pokud výše uvedené překousnete, doporučuji hru k zakoupení. Do našich obchodů přichází za sníženou cenu, dalo by se říci že odpovídající kvalitám hry. A české hry je dobré podporovat!
Hodnocení: 75%