Alan Wake

08.03.12, 06:47, autor: Malinka, rubrika: Herní sekce - Recenze
Po dvou letech strávených na konzoli Xbox se dostává akční hororový příběh New Yorského spisovatele také na PC. Již na začátek se dá říct, že naštěstí netrpí klasickými konverzními neduhy a navíc přináší příjemné bonusy v podobě obou vydaných DLC již v základním balení. Více se dozvíte v dnešní recenzi!

Je to již dva roky, kdy po dlouhém, pětiletém vývoji plném zvratů, vyšla exkluzivně na Xbox hororově ladění akční hra Alan Wake. Studio Remedy ale na konverzi nezanevřelo a poté, co skončila exkluzivita konzolové verze, servíruje nám také PC verzi. Protože ale víme, že konverze většinou trpí více či méně neduhy, přistupovali jsme k ní z počátku skepticky. Jak se ale dozvíte dále, naše obavy byly zcela zbytečné.

Protože od vydání xboxové verze je to přeci jen docela dlouhá doba, nebude na škodu připomenout si, o co vlastně jde. Hlavní hrdina Alan Wake je úspěšný spisovatel z New Yorku. Specializuje se na romány s hororovou tématikou a různé thrillery. Jeho knihy se prodávají velmi dobře, je známý po celé zemi, ale to nezabrání tomu, aby jednoho dne vyhořel a ztratil své psací schopnosti. Je jasné, že potřebuje pauzu a oddech a tak se společně se svou ženou vydává do malého městečka Bright Falls uprostřed hor, kde si chce odpočinout od psaní. To se mu ale tak úplně nepovede, protože jeho žena mu zakoupí klasický mechanický psací stroj. Od té doby se začnou odehrávat podivné události, které začnou nočním sražením chodce v horách, jehož tělo posléze zmizí, aby se záhy objevilo jako první z nepřátel Taken. To jsou postavy, které ovládá všudypřítomná temnota a které vám neustále jdou po krku. Navíc zmizí Alanova žena a všechny události začnou nabírat podivný spád.

Příběh je hodně temně laděný a čerpá z řady hororových klasik předních autorů jako je David Lynch a i když příběh je na poměry počítačových her nadprůměrný, není až tak objevný a často velmi klišovitý. Celá hra postupuje přísně koridorově a pouze občas máte možnost prohlédnout si některá zákoutí mimo hlavní cestu, většinou proto, abyste narazili na další nepřátele nebo našli nějaký potřebný předmět. Příběh je rozdělený do šesti kapitol, které jsou strukturovány jako seriálová minisérie a vždy končí upoutávkou na další díl a návratem do menu, které vám má dát pocit, že skutečně hrajete jednotlivé kapitoly. Tomu hodně pomáhá i neustále objevování nových otázek, které vám hra nevnucuje, ale které vás samy napadají a které se postupně vysvětlují v dalších dílech.

Na vaší cestě za poznáním ale narazíte na spoustu nepřátel, se kterými se budete muset vypořádat. Jsou to v první řadě běžní lidé, jejichž mysl je ovlivněna temnotou a pak také samotná temná síla, která umí pohybovat věcmi, klade vám překážky do cesty, ničí elektrické přístroje a v některých případech na vás zaútočí skutečně obrovské předměty. Do vaší výbavy postupně přibudou různé zbraně v čele s obyčejnou pistolí, brokovnicí, puškou a některými dalšími. Samotné zbraně ale proti temným nepřátelům nestačí, na ně platí pouze světlo. Jakmile tedy budete moci, musíte se skrývat v dobře osvětlených prostranstvích a zcela zásadním partnerem se vám stane baterka. Pouze ta totiž dovede oslabit nepřátelskou sílu tak, aby mohla být zničena běžnou zbraní. Pro oslabení nepřátel můžete využít také světlice a světelné granáty, kterých ale bude vždy nedostatek a tu a tam budete muset zkrátka zvolit prostý útěk s úhybnými manévry. Trochu nesmyslné je, ale to už je vlastnost původní hry, že Alan, pokud zůstane bez nábojů, nemá šanci se nijak bránit. Ve hře neexistuje chladná zbraň nebo zkrátka nějaká s neomezenou možností použití a přitom všude kolem se povalují lopaty, sekery a další zbraně, které by normální člověk v takové situaci použil.

Krásnou krajinu a okolí městečka Bright Falls si vlastně ani nemáte možnost prohlédnout ve dne, protože tyto seance za plného světla jsou značně omezené a umožní vám v podstatě pouze prohodit pár slov s obyvateli a provést základní vyšetřování toho, co se děje. Vše je to ale jen prostředek k tomu, abyste se dostali k další noční etapě a utkali se s temnotou. Souboje, které s ní svedete, jsou hodně akční a bohužel i stále stejné. Postupem času se zřejmě přistihnete, stejně jako my, že souboje vás už moc nebaví, řešíte je stejnými způsoby a vlastně se už těšíte, že budou za vámi. Je to škoda, protože by stačilo nějaké malé oživení a celkový dojem by byl ještě o něco větší.

Díky specifikům ovládání her na PC můžete pro zaměřování a vůbec pohyb použít myš a klávesnici. Velmi pozitivní vlastností hry je, že si můžete nastavit libovolnou strukturu tlačítek a také citlivost myši. Ta se ale dle našich zkušeností nedá nastavit ideálně a velký rozdíl je mezi běžným rozhledem a pohybem kurzoru při zaměření, kdy je myš výrazně rychlejší. Je tedy třeba zvolit dobrý kompromis. Pokud máte možnost, zkuste pro hraní využít gamepad. Nám to vyhovovalo více, a pokud máte kvalitní gamepad, získáte oproti kombinaci klávesnice + myš možnost svítit baterkou napůl (díky namáčknutí triggeru).

Jedním z hlavních rozdílů oproti konzolové verzi je vylepšená grafika a textury až do HD rozlišení. Občas sice narazíte na některé objekty, například stromy, které mají textury v rozlišení daleko nižším, ale celkově je grafika opravdu povedená a většina pohledů do dálky vypadá i po dvou letech skvěle. Oblast, kde Alan Wake skutečně exceluje, je práce se světlem. Kužel světla baterky se stane na většinu hry vaším průvodcem a každý stín vrhaný předměty bude již tak hustou atmosféru ještě potemňovat. Vše skvěle doplňují propracované zvuky a hudba, která s hrozícím nebezpečím neustále graduje.

A jako hlavní bonus obsahuje PC verze také dvě DLC The Signal a The Writer:

První DLC The Signal navazuje na původní hru tam, kde skončila a Alanovi se opakují jeho vzpomínky. Znovu přichází do města, první úkony jsou naprosto stejné, ale tentokrát se hlavní hrdina musí vypořádat s duchy ve své hlavě a utkat se znovu s temnotou. Příběh sice nepokračuje v příběhu původní hry a ani neodpovídá na některé nezodpovězené otázky, ale rozšiřuje události, které už jste prožili a určitě neurazí. Navíc ve chvíli, kdy si Alan uvědomí, že se vše se odehrává pouze v jeho mysli, začne toho využívat stejně jako na konci původní hry. Jak, to vám samozřejmě nebudeme prozrazovat, abychom vám nezkazili překvapení. The Signal rozšiřuje hru zhruba o další čtyři hodinky velmi dobré hratelnosti a strhující finále.

Ve druhém a závěrečném DLC The Writer je hlavní hrdina stále uvězněn ve své hlavě a i když mu jeho šílené podvědomí neustále posílá do cesty překážky a nepřátele, on sám je schopen si uvědomit co se děje a umí se s tím částečně vyrovnat a úspěšně směřuje k vlastnímu probuzení. Poslední epizoda příběhu je ale znatelně méně akční než předchozí a také bohužel zhruba o polovinu kratší. Navíc zakončení příběhu je poměrně slabé, a pokud jste celou hru očekávali nějaké zásadní vyústění, budete možná zklamáni a finále rozhodně nepřekonává fenomenální závěrečný souboj předchozího DLC.

PC verze Alan Wake nám udělala skutečně radost, protože se jedná o kvalitní konverzi a je vidět, že autoři si na jejím převodu dali skutečně záležet a nejedná se pouze o rychlokvašku vyrobenou za účelem zisku. Rozhodně potěší přítomnou obou rozšiřujících balíčků již v základním balení. Pokud jste ještě s hrou neměli tu čest na konzoli Xbox, rozhodně vám jí můžeme doporučit, jinak nemá smysl se k ní vracet, protože nic nového v podstatě nepřináší. Od nás si ale zaslouží výborné hodnocení 85%.