Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Pokud je kostel vaším druhým domovem a v posmrtných vizích se válíte na nebeském obláčku, raději se Agony vyhněte velkým obloukem. Zde se otevírají brány pekla se vší ohyzdností. Ulámané části těla, démonická stvoření, týraní lidé i mrtvá novorozeňata. Dokážete vyprostit svojí trýzněnou duši z hlubin pekelných?

Jestliže si libujete v kontroverzních hrách, jejichž morbidita rozhoupe leckterý slabší žaludek, Agony pro vás zajisté bude tou správnou volbou. Tohle opravdu není hra pro každého a připravte se, že v ní spatříte to nejpekelnější peklo, jaké snad může v lidské fantazii existovat. Vaším průvodcem po tomto unikátním prostředí může být v současnosti dostupná krátká demoverze. V ní vklouznete do role trýzněné duše, která je postupně schopná ovládat místní zatracené ubožáky nebo mysl primitivních démonů a převtělovat se do jejich těl. Nepamatujete si svou minulost, ani z jakého důvodu jste tady a vaší snahou bude dostat se odsud prostřednictvím mystické Červené bohyně (Red Goddess), kterou se tak snažíte najít. Tuto bohyni a zároveň jednoho z hlavních bossů si můžete detailněji prohlédnout v krátkém traileru níže.

 

 

 

Cesta podsvětím bude tak trochu anatomická procházka. Všude kolem vás se budou nacházet lidské ostatky, nohy, ruce, prsty, kosterní pozůstatky všeho druhu, anebo třeba působivě vyhlížející ústní dutiny. Zuby se zde vyskytují poměrně často a místy vytváří i jakési průchozí brány. Některé však bývají zarostlé a je proto třeba propálit se skrze ně odhozením zapálené pochodně, kterou je také možné použít k odpoutání pozornosti nebo zahnání poletujících kobylek. Nepočítejte však s tím, že s démony budete moci bojovat podobným způsobem zahánění nebo snad dokonce zbraněmi. Mechanismus ovládání zdejších bytostí velmi ovlivní způsob hry a bude se tedy odvíjet od volby bytosti, kterou chcete posednout. Kupříkladu pokud posednete mučedníka, který je jednou z nejslabších bytostí, budete velmi zranitelní. Naopak ovládání démonů poskytne hráči možnost hrát více agresivně, a to například ničením okolních nepřátel speciálními schopnostmi jako je vymrštění do vzduchu či zapálení. Většinu času však budete trávit v lidské podobě hledáním informací o tomto zvláštním světě a jeho obyvatelích. Proto budete volit stealth akci, kdy se za pomoci schovávání pod mrtvá těla, v tmavých koutech nebo díky zadržování dechu, proplížíte na bezpečné místo. Jakmile vám však dojde dech, démoni toho umí rychle využít a smrt vás v tomto případě nemine. Nemusíte se z toho však hroutit, protože vaše duše může opětovně vstoupit do jiného hostitele a hra pokračuje dál.

 

Samotní démoni působí dost děsivě a jejich absurdně vyhlížející hlava, vypadající skoro jak lapací systém masožravky, dokáže nahnat hrůzu, a to především pokud si pěkně pochutnávají na nějaké utržené noze nebo ruce. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že v tomto pekle není nahota rozhodně nic zakázaného a mnozí pánové zde naopak ukojí své zvrácené choutky pohledem na obnažené démonky s dinosauřím ocasem. A pokud ne, určitě se zde nebudete cítit osamělí, protože kromě týraných lidí a dětí, tu není problém narazit na jedince zavalené kameny, rozličná pekelná monstra, zvířata a občas se k vám dokutálí i nějaká ta hlavinka.

 

Hra bude rozčleněna na čtyři odlišné úrovně, které budou rozdílně vizuálně ztvárněny a budou mít různý ústřední motiv. Jednou z takových oblastí by měl být například tmavý les. Zajímavou součástí průzkumů těchto lokací bude setkávání se s úseky s pozměněnou gravitací. Tyto oblasti jsou zbarvené do fialova a umožňují vznášet se nebo chodit po stěnách. Díky tomu pak můžete objevovat nové cesty a dosud nepoznané oblasti, anebo se také pěkně zamotat v pekelném propletenci chodeb. V některých oblastech zase můžete narazit na hádanky, jejichž vyluštění nezabere průměrně inteligentnímu jedinci moc času. Jedná se o tajemné symboly, jejichž odkrytím a dokreslením do hlavního obrazce otevíráte další z cest do nitra pekla a tajemných místností. V průběhu hry také můžete sbírat sošky a malby.

 

Po audiovizuální stránce je hra nesmírně vydařená. Tiché kvílení mučených duší a občasné skřeky démonů v kombinaci se stínovou atmosférou a místy krvavým nádechem okolního prostředí podtrhují hororovou atmosféru a působí hodně tísnivě. K tomu všemu zní jako doprovod dusivá znepokojující hudba, za kterou stojí výborný polský skladatel Draco Nared.

 

 

 

 

Co se týká příběhového pozadí, hráč by měl být pravděpodobně odrazem skutečné historické osobnosti, která zatím nebyla blíže upřesněna. V průběhu hry budete sbírat informace o své minulosti, a tedy proč od vás Bůh odvrátil tvář a uvrhl do zatracení. Vývojáři se při tvorbě pekla inspirovali informacemi a poznatky z různých náboženství, barokním a renesančním zájmem o liturgii v literatuře a zejména čerpali ze slavné Dantovy Božské komedie. Zde započala snaha vytvořit komplexní svět plný surrealistických výjevů a zlých bytostí.

 

Za hrou stojí polské nezávislé studio Madmind, které je poměrně nové a bylo založeno teprve v roce 2016 Tomaszem Dutkiewiczem. Skládá se ovšem z devíti veteránů, kteří se podíleli na hrách jako Witcher 3, The Division, Sniper: Ghost Warrior 2, Alien Rage, Enemy Front, Godfire: Rise of the Prometheus, Real Boxing 2 a další, takže je tento akční survival horor z pohledu první osoby zajisté v dobrých rukou. Hra navíc běží na Unreal Enginu 4 a vývojáři si práci s touto technologií nemohou vynachválit.

 

Polské studio vytvořilo zajímavě a originálně vyhlížející hru, která zobrazuje svět, jaký bychom nikdy nechtěli na vlastní kůži navštívit, avšak z virtuálního hlediska je hra naopak velmi lákavá. To potvrzuje i její úspěšnost na Kickstarteru, kde se na ní místo potřebných 66 666 dolarů vybralo 182 642 dolarů, tudíž jistou cílovou skupinu se zřejmě oslovit podařilo. Úspěšný byl i oficiální gameplay, který se zanedlouho stal virálním a hra také zabodovala na Gamescom 2016, kde obsadila druhou příčku mezi Top10 nejlepšími hrami.

 

Vývojáři Agony sází na návrat k hororovým kořenům, snaží se volit neopakovatelné motivy, čerpat z knih a náboženství a nezaměřovat se tolik na akci. Důraz bude kladen na důvtip a získávání nových schopností. Hra s největší pravděpodobností nadchne fanoušky survival hororů, krvavých scén, milovníky Amnesia nebo Outlast. Po mnoha odkladech se na ní snad už konečně můžeme těšit 30. března 2018, a to na platformách PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Další články z této sekce...

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

IKONKA

Ikonka GP
GamePark.cz
Toplist