Čekejte prosím
Čekejte, prosím...
Logo sekce

Age of Empires - královna strategií

08.09.09, 12:30, autor: Tomasfire, vyšlo v blogu: Greenfox
V roce 1997 Ensemble Studios vydalo vůbec jednu z prvních realtimemových strategií Age of Empires...

Age of Empires

 

Kdo by neznal legendární strategii, která prošla rukama snad každého pořádného hráče. Doufám, že mezi Vámi mnoho takových není a když se přeci někdo vyskytne, tak o to pečlivěji by měl článek číst.


  

 

Historie této, troufám si říct, nejznámější strategie se započla psát roku 1997 kdy népříliš známé studio Ensemble se dohodlo na spolupráci s gigantem Microsoft games a první díl byl na světě. Jak si jistě dokážete představit úspěch měl obrovský a proto o rok později vyšel datadisk se jménem Age of Empires: The Rise of Rome. Celkový počet prodaných kopií se vyšplhal k číslu přesahující 25 milionů, určitě působivé číslo. Co takovou prodejnost způsobilo? Tak zejména vysoká hratelnost, kterou  zajistil způsob, jakým můžete vyhrát. Ano, většina z nás šáhne po klasickém krveprolití, ale hračičkové, ti zdaleka ne. Přeci jenom posbírat všechny relikvie, dá chvíli práci, nicméně pak už soupeře nemusíte vůbec řešit. Trochu opačný způsob je opevnit se a postavit div světa, charakteristickou stavbu velkých rozměrů (staví se opravdu dlouho), kterou když po určitý čas ochráníte, máte vystaráno. Všechny díly můžete vidět v tabulce a teď už ke každému podrobněji:


Jak šel čas:

1997 – Age of Empires (PC, Mac)
1998 – Age of Empires: The Rise of Rome (PC, Mac)
1999 – Age of Empires Gold Edition (PC)
1999 – Age of Empires II: The Age of Kings (PC)
2000 – Age of Empires II: The Conquerors
2001 – Age of Empires II: Gold Edition (PC, Mac)
2002 – Age of Mythology (PC)

2003 Age of Mythology: The Titans
2005 – Age of Empires III (PC)
2005 – Age of Empires II (Mobily)
2006 – Age of Empires III (Mac)
2007 – Age of Empires: The Age of Kings (Nintendo)

2007 Age of Empires III: The Warchiefs (PC, Mac)

2008 Age of Empires III: The Asian Dynasties (PC)



Age of Empires


  Navenek jednoduchý, přesto nadmíru chytlavý. Tak takhle by se dal ve zkratce definovat první díl z této dlouhé řady a něco pravdy na tom určitě bude. Začneme pěkně od začátku. Hned po spuštění vás zajisté zaujme nebývale dlouhé intro s působivou hudbou a atmosférou rozhodující bitvy. Po zhlédnutí můžeme přikročit rovnou ke kampaním. Na výběr jsou celkově ze čtyř oblásti: Babylonu, Řecka, Egypta a Asie. Celkový počet misí v kampaních je určitě dostatečný a zabaví na pěkně dlouho. Pokud vás kampaň přece omrzí (nic neobvyklého), tak se určitě pusťte do scenaria, či nemilosrdného death matche. V posledním kole, před samotným hraním, je potřeba vybrat národ se kterým budete usilovat o vítěztví, těch je celkem dvanáct a jsou vypsány v tabulce. Konečně se dostáváme k samotnému hraní. Po načtení se objevíte s několika málo vesničany v době kamenné.

 

Doba kamenná

Je třeba začít rychle, pokud tedy nehrajete na easy, neboť nepřátelé jsou krvežízniví a o každy pixel mapy je s nimi třeba tvrdě bojovat. Se svými domorodci můžete započít stavbu jedne z budov a nebo je poslat na těžbu zlata, dřeva, kamení, či shánění jídla, klasika. Je třeba se taky bránit i když v této době jsou útoky menší a né tak intezivní, ale potřeba pevné obrany je nezbytná, aby se nestalo, že sice máte plno surovin, jenže příjde na vás pár nabouchaných chlapíku s kyjem a ony suroviny jsou vám tak leda jako devíti-leté holce podprsenka. Pokud se tohle všechno zvládne a naškudlí se suroviny není problém postoupit do další doby.

 

 

 

Doba měděná

K budovám z předchozí doby (sýpka, sklad surovin, přístav a kasárna) přibudou stáje, ve kterých je k vycvičení připraven špeh, jednotka na koni s malým útokem, určená pro průzkum terénu. Střelnice vám zase umožní vyrobit jednoduchého (bráno doslova) lukostřelce a v kasárnách se objeví sekerník. Tak s tímto arzenálem, který doplňuje možnost prvních věží a prvních hradeb, se už dá ledacos podniknout. Slabší národy se dostávají do velkých potíží a případně i vymírají. Na moři by už neměl být takový klid a to díky bojovým lodím. Pokud jste přežily, můžeme jít dál.

 

Doba bronzová

Třetí věk nám přinese opravdu pořádný nášup vylepšení a to jak v oblasti vojska, tak i po stránce techniky. Vrhač kamenů, kněží, nebo pořádný lukostřelec, to je jen strohý výpis hromady doplňků. K budovám přibude chrám na zmiňované kněze, kteří mají úžasnou schopnost umění léčit vaše jednotky (po výcviku) a také konvertovat jednotky nepřátelské. Vězte že nepřítel toho plně využívá, proto není vyjímka poslat někam jednotky a o chvíli později tam máte tak leda kulový. Obrana proti tomuto je prostá, leč účinná. Udělejte to samé! V tomto období se objevuje vynález písma, ten určitě neignorujte, jelikož vám umožní vidět oblasti na mapě prozkoumané spojenci.   

 

 

 

Doba železná

V době železné je možné postavit jen jednu budovu, div světa. Co všechno dokáže jsem už popsal výše, takže dál rozebírat nebudu. Zde už se moc nevyplácí škudlit, jelikož tato doba je poslední a pokud jste se jí dožili tak i rozhodující. Všechny budovy zde dosáhnou svého vrcholu, jak po stránce vzhledu, tak po stránce výrobních kvalit. S těžkým katapultem rozmlátíte i ty nejsilnější hradby během chvíle. S legionáři se postaráte o ten zbytek. Můžete vylepšit hlavní budovu, třeba po politiké stránce. Prostě tady hra končí.

 


Age of Empires: The Rise of Rome


  Datadisk The Rise of Rome přináší různá vylepšení do základní hry. Přibudou nám čtyři nové civilizace: Makedoňané, Kartáginci, Palmýři a hlavně Římané. Každý národ má odlišné speciální schopnosti, tak třeba Kartágo disponuje bojovými slony s velkým počtem životů a velkým útokem. Římané ti zase mají skvělou pěchotu, plus výborné stavitelství. Hra se rožšířila o pět nových jednotek a čtyři technologie. Bohůžel novou kampaň by jste hledali marně, což je trochu škoda, protože takhle těch vylepšení není zas až tak tolik. Tento fakt by asi určité množství zákazníků odradil, v této době si můžete celý komplet zakoupit pod jménem Age of Empires Gold Edition asi za příjemných 180kč. Dle mého názoru se chtěl datadisk svézt na vlně úspěchu svého předchůtce a co přinese? Na to trochu kašlal.


    

 

Age of Empires
Národy:
  • Čoson
  • Čína (Šang)
  • Japonci
  • Babylóňané
  • Asyřané
  • Chetité
  • Peršané
  • Egypťané
  • Sumerové
  • Řekové
  • Minojci
  • Féničané
Ovládání: klávesnice, myš
Systémové požadavky: 90 MHz CPU, 16 MB RAM, 80 MB prostoru na hard disku, 1MB GPUprocesor
Média: CD (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Age of Empires II: The Age of Kings

 

  Druhý díl nese v názvu slova The Age of Kings. Ti angličtiny znalejší jistě přeložili, že se jedná o věk králů, ale o tom zachvíli, nejprve pěkně od začátku. Co se změnilo? Dvojka je postavena na stejném enginu jako jednička (něco jako LS3D engine u české Mafie a Mafie II), jen se dočkala drobnějších úprav co se vykreslování detailů týče. Díky tomu můžete vidět na obrazovce, třeba mnohem větší budovy a u divů světa dokonce tak moc, že se vám ani nevlezou na obrazovku. Je to určitě oku lahodící efekt, který dotváří dojem řízení obrovské civilizace, né nějaké vesnice o třech chaloupkách. Počet civilizací se o proti jedničce rozrostl o jednu na 13 a prohlídnout si je můžete opět v tabulce. Snad ani nemusím zdůrazňovat, že všechny jsou v něčem jedinečné. Co se týče obstarávání surovin, tak nečekejte žádnou změnu. Vše je při starém. Stejný zůstal i počet dob, kterými vaše civilizace může procestovat, dělí se na: dobu temna, feudální dobu, dobu hradu a konečně na dobu císařskou.

 

 

 

Hodně výrazných změn prodělal systém jednotek a vůbec všeho co si můžete koupit, nebo nějakým způsobem vylpšit. Ono to taky trochu souvisí s tím, že celkový děj se odehrává v prostředí temného středověku. V této době už přece jenom zbraně dosáhli nějaké úrovně a nebyly na principu najdi a hoď jako třeba v pravěkých dobách. Výrazný pokrok dosáhl systém balistiky. Začínaje od všemožných katapultů a konče u prvních klasických střelných zbraní, typu jednou vystřel a pak čtvrt hodiny čisti a nabijej. To bylo ode mne samozřejmě trochu přehnané, nicméně nějak tomu skutečně bylo. Dalším výraznějším prvkem, který se v jedničce nevyskytuje je hrad. Poměrně vysoká budova s velkou obranou schopná střílet šípy. Vyrábí se v něm speciální jednotky (každý národ má jinou), a dalekonosný prak, schopný zničit snad každou budovu.

 

  

 

Způsob jakým můžete vyhrát se k horšímu taktéž nezměnil. Kromě klasického umláceni, výhry pomocí divu světa, či posbírání relikvií, přibil i jeden další. Na začátku se ocitnete ve své vesnici spolu s hlavní budovou, vesničany (už nejsou jenom muži, ale i ženy) a hradem vedle kterého postává pupkatý panovník. Cíl je prostý, zabít ostatní krále a přitom si nenechat usmrtit toho svého. U mě tento mód vede a to hlavně svižnosti a akčnosti. Pomalu, ale jistě se dostáváme ke kampaním. Těch je celkem pět a znovu jsou podloženy historickými fakty. Potkáme se s Johankou z Arku, slavným Čingischánem, vychytralým Saladinem, Williamem Wallacem a s Frederikem Barbarossou. Všechny jsou docela dlouhé a určitě zabaví.

 

Age of Empires II: The Conquerors

 

  Druhé rozšíření druhé rozšíření je mnohem povedenější než to předchozí a přináší sebou razantnější změny než jen pár jednotek navíc, plus nějaké ty technologie. Po nainstalování se nám počet národů pěkně rozšíří a to dokonce o pět. Stejně tak se rozroste i nabídka možných kampaní. Zde se nešetřilo a tak si můžete zkusit být v kůži samotného Atilly, nebo aztéckého vládce Montezumy, který rotšířil svou říši až k mexickému zálivu. Další dvě kampaně budou překvapením, ať máte taky krapet motivaci si tuto skvělou hru zahrát. Dle mého názoru jsou tím dvojky nejlepším z celé série, ale je to jen můj názor, tak se nenechejte zviklat.

 



Age of Empires II: The Age of Kings


Národy:
  • Britové
  • Keltové
  • Francouzi
  • Gótové
  • Germáni
  • Vikingové
  • Číňané
  • Japonci
  • Mongolové
  • Byzantinci
  • Peršané
  • Arabové
  • Turci
Systémové požadavky: Pentium 166, 32 MB RAM, CD-ROM, Super VGA grafika s min. 800x600 a 256 barev
Média: CD (1)

 

 

 

Age of Empires III

 

  Po delší odmlce se nám vývojáři představili opět v dobrém světle. Stejně jak tomu bylo doposud, tak i třetí díl si vzal pod patronaci, bohůžel v současnosti jíž neexistující tým, Ensemble Studios. Povedlo se jim to navýbornou, o čemž svědčí i průměrná hodnocení recenzí pohybující se okolo hranice krásných 90%. Čím si je tato hra dostala? Tak v první řadě musím zmínit, že vše se odehrává v období 16. až 19. století. Těm zdatnějším z nás jistě naběhne důležitý mezník v dějnách lidsta a to objevení Nového světa, nebo jestli chcete, Ameriky. Od toho dne se v civilizovaném světě na pekně dlouho zvýšil počet otroků a taky pořádný přísun zlata do pokladnic kolonizujících zemí. Dost už dějepisu a zpátky ke hře. 

 

  

 

Největší novinkou je takzvané HomeCity. Už samotný název ledacos napovídá a pokud máte alespoň nějaké tušení oč může jít, tak vězte že je správné. Aby jste pochopili k čemu slouží, musíte pochopit co tím autoři zamýšleli. Z historie samotné Ameriky je jasné, že drtivá většina kolonizujících měst měla své mateřské město pěkně v Evropě. Právě sem proudily obrovské cenosti, ať už nerostného, nebo výrobního bohatství, kterého měla Amerika opravdu dost. Naoplátku jim evropská města posílal nové technologie, zbraně, či samotné vojsko. To mělo sloužit jako obrana před místními kmeny, piráty, nebo jinými kolonizujícími městy. Nu a na stejném principu to pracuje. Za hraní dostáváte expirience pointy, díky nímž si objednáváte z vašeho HomeCity různé balíčky. Možná se zdá systém né zrovna nejjednoduší, nicméně po chvíli hraní se to dostane jak říkajíc "do krve."

 

  


Změny se pochopitelně dotkly i budov a jednotek. Vše se přizpůsobilo době ve které se hra odehrává. Vypisovat se s nimi nebudu, to už by bylo opravdu na dlouho a nikoho by to nebavilo číst. Co už ovšem nepřeskočím je počet národů. Oproti dvojce se nám to trochu smrsklo na osm. Projistotu zopakuji, že každý má své specifické jednotky, které se snaží být v něčem nejlepší. Jejich seznam je v tabulce. Nedílnou součástí jsou i indiáni. S nimi můžete buď vykopat válečnou sekyru, a nebo vykouřit dýmku míru. Druhé řešení je určitě lepší, třeba jen z ekonomických důvodů. Vždy po nějaké době přijede obchodník a s ním se pak snažíte ledacos usmlouvat. Většinou se jedná o suroviny: jídlo, zlato a dřevo. Kamení odvál zub času a myslím, že z celkem pochopitelných důvodů.

 

  

 

Samotná historická období se snaží věrně kopírovat skutečnosti tehdejších věcí. Vše začíná věkem Discovery age, neboli věkem oběvů. Startujete ve své vesničce s pár villigery a explorerem (průzkumníkem), jenž má mnoho schopostí. Mezi hlavní patří možnost zakládat tábor a sbírat poklady, chytře rozmístěné po mapě. Ty vám poskytnou do začátku solidní množství surovin pro další rozvoj. Jinak moc věcí se opravdu dělat nedá, spíše křečkování surovin a výroba dělníků. Jakmile se vám povede postoupit do další doby, nazvané Kolonizační věk, tak se dejte do budování prvních vojensky zaměřených budav a tudíž i jednotek. Budou potřeba. Jedním z nejdůležitějších věků je ten následující. Fortress Age je ve znamení neustálých bojů o území. Právě zde se rozhoduje, zda-li budete úspěšní, či nikoliv. Industrial Age kopíruje průmyslovou revoluci v během 18.-19. století. Stejně jako ve skutečnosti tak i ve trojkách donese spoustu technických i ekonomických vylepšení. A poslední věk se jmenuje Imperial Age. Název napovídá, že se jedná o rozmach Britského impéria. Do této doby se dostanete spíš vzácně a to jen tehdy je-li hra nějak zaseklá.

 

 

Age of Empires III: The Asian Dynasties


  Zabalme si kufry, protože je čas vyrazit až na samotný "konec světa." Další datadisk nese v názvu trochu Asie, proto se nesmíte divit, když na vás z obalu vykoukne pán na koni a s dlouhým mečíkem. Nikoho proto nepřekvapí, když se mezi novými národy objeví Indie, Čína a Japonsko. Spolu s nimi přibyly i jednotky, konkrátně deset nových kousků. Jak se dá očekávat tak všechny tři národy disponují vlastní kampaní a vlastními divy světa. Jejich princip se od prvního dílu vůbec nezměnil, takže pokud jste přešli z jedničky na trojku, tohle vám půjde. Už od samých začátků série se vedou spory o tom jaký z národů je nejlepší. U třetího dílu se většina lidí shodla na Japonsku. Velkou zásluhu na tom má ekonomika, díky domkům, jenž sami mohou produkovat tolik potřebné suroviny. Mezi další silné stránky patří mušketýři, nejsilnější ve hře. Že hrajete právě toto rozšíření poznáte sto-procentně podle tradiční asijské architektury. A já vám nemohu nic jiného než doporučit.

 

  

 

 

Age of Empires III: The Warchiefs

 

  Co nového nám může nabídnout v současnosti nejlepší datadiskový počin této nezapomenutelné strategie? No přeci další pořádnou dávky všemožných vylepšení a novinek. Ale o co vlastně jde? Celý datadisk budete hrát za tři původní obyvatele Amerických končin. S nimi se utkáte proti hamyžným evropským národům a taky podniknete vzájemný boj mezi sebou. Těmi národy jsou Aztékové, Irokézové a Siuxové. Kromě oněch jednotek sebou hra přináší i nový způsob hraní. Bodejď taky ne vždyť hrajete za uplně odřízlé civilizace. Klíčovým prvkem se stal táborový oheň. Pomocí něj mohou domorodci provádět všelijaké rituální tance, což jim samozřejmě přidává něco do psychiky. Novinkou je také možnost vyhrát za pomoci ovládnutí tzv. trade postů. To jsou obchodní místa, jenž se vyskytují už od základního dílu, nicméně zde, po ovládnutí nadpoloviční většiny všech, se vám spustí pětiminutová časomíra a když všechny udržíte, tak jste vyhrály. Podle mě je tento datadisk z celé série ten nejoriginálnější a možná, kdyby se na něm trochu víc zapracovalo, nemusel by se stydět i jako samotný díl.

 

  

 

 

 

Age of Empires III
Národy:
  • Španělé
  • Britové
  • Francouzi
  • Portugalci
  • Nizozemci
  • Rusové
  • Němci
  • Turci
Systémové poždavky: procesor 1,4 GHz, 256 MBRAM, 64 MB grafická karta



 


 

 

Můj názor a doslov

Tahle hra vždy byla, alespoň u mě, naprostý žrout času, obvzláště v dobách starého PC, kdy se rozjela bez sekání a svou hratelností si získala pevné místo na tehdejším 12Gb harddiscu. Děkuji za přečtení a omlouvám se pokud narazíte na nějakou chybičku, stane se. Další pardon pujde na stranu fanoušků Age of Mythology, nicméně tento díl mi do celé série příliš nezapadá. Můžete alespoň pro něj hlasovat v anketě.

 

Další články z této sekce...

ANKETA

Váš oblíbený díl?

Celkem: 935 hlasů

V této anketě jste již hlasovali.

Buď jste v této anketě již hlasovali, nebo hlasoval někdo se stejnou IP adresou. Pokud chcete hlasovat, zaregistrujte se prosím.

SDÍLET

Hodnocení

OHODNOŤTE ČLÁNEK

Kliknutím na hvězdičku vložíte své hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé. Děkujeme za Váš hlas.

BlogyProfil blogu
* Založen: 2.7.2009 15:06:45
* BlogRank: 1,22
* Přístupů: 22 973
* RSS: RSS zdroj
Redakce blogu

REDAKCE BLOGU

Celkem redaktorů: 2
Toplist