Age of Empires II HD

21.04.13, 14:00, autor: khanoxer, rubrika: Herní sekce - Recenze
Pokud patříte mezi fanoušky série Age of Empires, možná se shodnete s názorem většiny hráčské komunity a to sice, že nejlepším dílem je právě díl druhý. Možná proto se Microsoft rozhodl vydat Age of Empires II v HD verzi, která umožňuje si hru zahrát i na novějších verzích Windows a to ve větším rozlišení. Jaké další změny HD verze přináší? Více v naší recenzi!

Pokud patříte mezi fanoušky série Age of Empires, možná se shodnete s názorem většiny hráčské komunity a to sice, že nejlepším dílem je právě díl druhý. Možná proto se Microsoft rozhodl vydat Age of Empires II v HD verzi, která umožňuje si hru zahrát i na novějších verzích Windowsu a to ve větším rozlišení. Krom toho přináší nová HD verze opravdu malinkou hrstku změn.

Žádné velké změny se nekonají

Pokud očekáváte nový obsah, budeme vás muset zklamat. Podtitulek HD je totiž více než výstižný, jelikož drtivá podstata změn se týká pouze vizualizace. Hra byla předělána do vysokého rozlišení (1080p), engine je o trošku svižnější a také se můžete pokochat novými texturami vody, ohně a dokonce světelnými efekty. Jedinou změnou, která proběhla v rámci gameplaye je ta, že byl zvýšen limit populace na 500, což je tak trochu pofidérní. Hra vám sice umožňuje rozpoutat epičtější bitvy s většími armádami, ale problém je v tom, že na takový limit populace není hra vůbec přizpůsobena a to především ekonomicky. Problémy se surovinami tak hru jen zbytečně komplikují.

Staré dobré AoE

Žádná nová kampaň, žádné nové jednotky, ba dokonce ani nové vylepšení. Age of Empires II HD je opravdu staré Age of Empires 2 se vším všudy, ale tím to vesměs končí. Je sice pravda, že hra má pořád 2 kvalitní kampaně, možnost hrát vlastní hry, spousty budov, možnost trénovat početné armády, těžit klasické suroviny a opravdu rozmanitý výběr ras. Otázka je, jestli vám to po těch letech a za ty peníze bude stačit. Jádro hry je opravdu naprosto stejné, jako bylo před lety, a proto si buďte vědomi toho, že hra si stále nese své pozitivní atributy, stejně tak jako své nedostatky. S odstupem času lze říci, že dnes už je gameplay AoE překonaný, pokud jste obecně fanoušci strategií, určitě mírnou zastaralost pocítíte. To však nemusí být nutně špatně, jelikož spousty hráčů dnes obdobný zážitek vyhledává. Zejména těch starších.  Pokud máte na Age of Empires něco odehráno, dost možná si rádi zavzpomínáte a oživíte vzpomínky, v opačném případě vám toho tato editace asi příliš nenabídne.

Steamworks

Hra vychází 9. dubna a její distribuce probíhá výhradně v rámci služby STEAM, což přináší značné výhody, které by vás mohly zajímat. V první řadě bude Age of Empires 2 HD právě díky steamworks podporovat systém achievmentů, žebříčků a matchmaking. Vzhledem k tomu, že hru by si mohl zakoupit poměrně velký počet lidí a i nová verze bude samozřejmě plně podporovat multiplayer po internetu – právě zde se může skýtat skutečné kouzlo nové HD edice. Absence nového obsahu i směřuje k tomu, že hráči budou vyhledávat spíše multiplayer. A co teprve oslovit kamaráda stratéga a zahrát si turnaje 2vs2?

Ať si hráči udělají sami…

Výše zmíněný steamworks umožňuje další záležitost a tou je vytváření a následné sdílení obsahu. To v praxi znamená, že vy sami můžete tvořit své mapy a ty si následně zahrát s dalšími hráči a stejně tak se zase připojovat do uživatelských map a zkoušet jejich autory pokořit. Uvidíme, jak bude hráčská komunita kreativní, jelikož tu může vzniknout i pěkná porce uživatelských módů. Celkově se tedy rozhodně vyplatí nový obsah sledovat, jelikož právě on může přinést svěží zábavu v příjemném nostalgickém prostředí.

Existuje alternativa?

Byly bychom k vám, jakožto našim čtenářům velice neupřímní, pokud bychom vám zatajili existenci Age of Empires 2: Forgotten Empires. To, co nabízí HD verze, už tu bohužel bylo a fanoušci dokonce předstihli samotný Microsoft. Forgotten Empires totiž umožňuje hru sputit na nových windowsech, stejně tak umožňuje nastavit větší rozlišení, ale co je hlavní – přináší opravdové inovace. Celých 5 hratelných ras (včetně Slovanů), 11 zcela nových map, 9 nevídaných jednotek a navrch 30 vylepšení a technologií. A cena? Zcela zdarma…

Pokud jste četli pozorně, je vám zřejmě jasné, co tedy opravdu získáte za cca 500,- Kč. Novou vodu, nové ohně a naštěstí achievmenty a Steamworks, který vidíme jako jediné ‚eso v rukávu‘, které by mohlo Age of Empires 2 HD vytáhnout nahoru. Vzhledem ke všem okolnostem je opravdu těžké vynést nad AoE 2 HD konečný verdikt. Na jedné straně tu máme spousty hodin zábavy, ale na druhé nám nabízí za peníze něco, co můžete mít zadarmo a ještě s novým obsahem. Age of Empires 2 je klasika takového charakteru, že ho prostě nemůžeme hodnotit špatně, ale na druhou stranu je zkrátka faktem, že HD verze toho mohla přinést více. Z objektivního hlediska je zřejmé, že musíte sami zvážit, zda se Age of Empires 2 HD vyplatí či nikoliv, protože už teď se na internetových fórech uskupují 2 tábory. Jedni jsou nadšeni, druzí znechuceni. Ke kterému se přidáte vy? My hodnotíme spíše hodně pozitivně a to za 82 %.